×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
وضعیت ارز قابل قبول نیست/ ذخایر ارزی کشور باید مدیریت شوند

به گزارش تهران۲۴، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۴ دی ماه) در صحن علنی در جریان بررسی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت پس از استماع گزارش کمیسیون اقتصادی و اظهارات نمایندگان و همچنین توضیحات رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد گفت: ارز در کشور در سه بخش دسته بندی و جمع بندی می‌شود. یک سری موضوعات اقتصادی هستند یعنی باید موضوع چاپ پول، نقدینگی و روند آن در مدار درست خود قرار بگیرد.

وی بیان کرد: موضوع ناترازی بودجه و اصلاح ساختار آن از جمله مبانی اقتصادی مهم است که باید به آن توجه ویژه صورت بگیرد.

قالیباف تصریح کرد: دولت و مجلس باید به ناترازی بودجه و اصلاح ساختار آن اصرار کنند. همچنین باید درباره نرخ گذاری ارز تکلیف مشخص و تعیین شود که اگر قرار است تک نرخی، شناور یا دستوری باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: فصل الخطاب تمامی مسائل قانون است و امسال قانونی تصویب کردیم اما اجرایی نشد. این مورد نیز جزو اشکالات موجود است. بحث مهم دیگر به رئیس کل بانک مرکزی و موضوعات مدیریتی مربوط می‌شود. مجلس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تصویب کرد. اما باید بدانیم موضوع ارز و ریال و همچنین سیاست‌های اقتصادی در این حوزه در اختیار مدیریت بانک مرکزی است.

وی یادآور شد: البته باید دست بانک مرکزی برای مدیریت باز باشد تا بتواند امور مدنظر خود را دنبال کند.

قالیباف گفت: بحث دیگر درباره فروش و درآمدهای ارزی در سبد ارزی و همچنین نوع ارزها، درخواست‌ها و ثبت سفارش‌ها است. همه این مسائل باید مدیریت شوند و مدیریت آن متوجه بانک مرکزی است.

وی با اشاره به طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: فردا این طرح در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. بیش از یک سال است که این موضوع در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است و حتماً تصویب آن در بازار اثرگذار خواهد بود. البته این تمام موضوع نیست و نمی‌توان گفت با این مصوبه تمام مشکلات حل می‌شود. چرا که بخش مربوط به حوزه مدیریتی نیز حائز اهمیت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کنترل در میدان موضوع مهم دیگر در بازار ارز است، گفت: نباید در میدان تعدد برنامه ریزی داشته باشیم. همه باید به بانک مرکزی کمک کنند و در این راستا از ابزارهای نظارتی استفاده درست صورت بگیرد.

وی ادامه داد: بحث دیگر در مورد کالاهایی است که با ریال خریداری و صادر می‌شوند و ارز آنها داخل کشور تهیه می‌شود. در کشور مشکل ارزی نداریم اما این دلیل نمی‌شود مدیریت و کنترلی درباره این مسائل وجود نداشته باشد. ظرفیت ارزی بانک مرکزی و ذخایر ارزی باید مدیریت شوند.

وی با تأکید بر اینکه درآمدهای موجود باید حفظ شوند، تصریح کرد: با ارز حاصل از صادرات باید تأمین ارزی صورت بگیرد. این ظرفی در کشور وجود دارد و نیازی نیست که از ذخایر ارزی استفاده‌ای شود.

قالیباف در پایان خاطرنشان کرد: امروز وضعیت ارز برای مردم، مجلس و اقتصاد کشور قابل قبول نیست. در جلسه اخیر سران قوا مقرر شد این موضوع با حضور مسئولان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سایر مدیران مربوطه به طور خاص دنبال شود. مطمئناً سر و سامانی به بازار ارز خواهیم داد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.