×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نذرهای کرمانی ها برای خدمت به زوار/ از واکس زدن کفش تا نذر اسکان

به گزارش تهران۲۴، کرمان در آستانه سالگرد شهادت شهید سلیمانی هر روز شلوغ تر می‌شود و پیش بینی شده که روزانه ۲۰ هزار زائر در کرمان حضور داشته باشند.

از گنبد جبلیه تا گلزار شهدا مثل سال‌های قبل به پیاده راه تبدیل شده و در دو طرف این محور موکب‌های پذیرایی و فرهنگی برای زائران برپا شده است، ۲۸۰ موکب از استان‌های مختلف کشور در این شهر برپا شده است.

نذرهای کرمانی ها برای خدمت به زوار/ از واکس زدن کفش تا نذر اسکان

۸ موکب در ورودی‌ها و ده‌ها موکب نیز در سطح شهر راه اندازی شده است و در این میان موکبی مجاور بیت الزهرا حال و هوای خاصی دارد.

هزاران نفر از جوانان کرمانی در این موکب ها در حال خدمت رسانی به زائران و راهنمایی آنها هستند، همچنین در شهرستان‌های مختلف استان که در ابتدای راه ورودی مسافران به استان کرمان هستند نیز موکب‌های پذیرایی برای استراحت زائران راه اندازی کرده‌اند و همه تلاش می‌کنند بتوانند میزبانی خوب برای زائران باشند.

در هوای سرد این روزهای کرمان، محسن و چند نفر از دوستانش در کنار پیاده راه زائران نشسته‌اند و هر کدام در حال واکس زدن کفش زوار هستند، با صدای بلند به زائران خوشامد می‌گوید و از آنها می‌خواهد برای واکس زدن کفشهای شأن لحظه‌ای در مقابل آنها درنگ کنند.

نذرهای کرمانی ها برای خدمت به زوار/ از واکس زدن کفش تا نذر اسکان

با عجله کفش‌های زائران را واکسن می‌زند و سراغ نفر بعد می‌رود، از محسن می پرسم چه انگیزه‌ای موجب شده در این هوای سرد زمستان این کار را انجام دهد، این جوان کرمانی می‌گوید: به همراه هم کلاسی‌هایم تصمیم گرفتیم کاری کنیم چه کاری بهتر از اینکه خاک پای زوار را پاک کنیم.

جوانی که با همکلاسی‌هایش نذر کرد کفش زوار را واکسن بزند

این نوجوان کرمانی افزود: سال گذشته موکب داشتیم اما در سال جاری تصمیم گرفتیم برای نشان دادن ارادتمان به زائران کار تمیز کردن کفش آنان را انجام دهیم.

وی گفت: شهید سلیمانی خادم امام حسین (ع) بود و ما هم به زائرانش خدمت می‌کنیم، وقتی حاجی در مسجد جارو دست می‌گرفت و زیر پای زائران حضرت فاطمه (س) را جارو می‌زد این یعنی خدمت به زائران شهدا ارزشی بسیار دارد.

نذرهای کرمانی ها برای خدمت به زوار/ از واکس زدن کفش تا نذر اسکان

وی گفت: در گلزار شهدا ده‌ها شهید مدافع حرم آرمیده‌اند و ما که نتواستیم در دفاع مقدس و دفاع از حرم در کنار این شهدا باشیم حداقل می‌توانیم اینجا خدمت کنیم، افرادی که از کیلومترها دور تر به این مکان آمده‌اند حتماً نظر کرده شهدا هستند و ما هم در گلزار شهدا شهدایی داریم که شهید سلیمانی از آنها به عارف یاد می‌کرد.

راننده تاکسی که زوار را از ایستگاه قطار به گلزار شهدا می‌رساند

در کنار گنبد جبلیه اما می‌توان ماشین‌هایی را دید که مردم کرمان در کنارش ایستاده‌اند و زائران را صلواتی جابجا می‌کنند.

محمود پیر مردی کرمانی است که سالهاست در سیستم حمل نقل شهری کرمان کار می‌کند، تاکسی قدیمی دارد که زیر آینه اش عکس شهید سلیمانی آویخته شده است.

وی می‌گوید: شهید سلیمانی مردم دار بود، بارها در حسینه ثارالله و بیت الزهرا هم کلامش شدم و او تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم کرد و ما مدیونش هستیم، اعتقاد داریم که شهید سلیمانی سرباز حضرت زینب (س) و امام حسین (ع) بود و خدمت به این شهدا و زائرانش کمتر از خدمت به زائران امام حسین (ع) نیست.

نذرهای کرمانی ها برای خدمت به زوار/ از واکس زدن کفش تا نذر اسکان

وی می‌گوید: هر روز چند نوبت در طول روز در مسیر ترمینال و یا راه آهن به سمت گلزار شهدا، زائران را جابجا می‌کنم و در ایام سالگرد از زائران و کرمانی‌هایی که به سمت گلزار می‌روند کرایه دریافت نمی‌کنم.

کرمانی‌ها درب خانه‌هایشان را به روی زائران باز کردند

اما نذر جالبی که این روزها و در سرما و بارش باران در کرمان می‌توان دید نذر اسکان است، هر چند مسئولان کرمان تمام توان خود را برای اسکان زائران به کار گرفته‌اند اما مردم نیز پای کار آمده‌اند و برخی از آنها درب خانه‌هایشان را به روی زائران باز کرده‌اند.

حسن یکی از این افراد است که در خیابان منتهی به گلزار شهدا خانه دارد، وی می‌گوید: خانواده‌هایی که برای زیارت به کرمان آمده‌اند را برای اسکان به خانه‌اش می‌برد و از آنها پذیرایی می‌کند.

وی گفت: حاج قاسم خانه‌اش را مکانی برای عزاداری برای حضرت فاطمه (س) کرد اینکه من چند شب خانه‌ام را در اختیار زائران بگذارم در مقابل کار او اقدام زیادی نیست.

نذرهای کرمانی ها برای خدمت به زوار/ از واکس زدن کفش تا نذر اسکان

خدمت جوانان در موکب ها در دامنه کوه صاحب الزمان

گلزار شهدای کرمان در دامنه کوه و منطقه‌ای سرد قرار گرفته است به همین دلیل برخی از جوانان کرمانی با برپا کردن موکب در این منطقه به زائران غذای گرم و چای می‌دهند.

ابراهیم از جمله این جوانان است که می‌گوید: ما در اربعین هم موکب برپا می‌کنیم و به زائران امام حسین (ع) کمک می‌کنیم در اینجا هم خدمت به زائران را وظیفه خود می‌دانیم و موکب از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب برپا می‌شود.

نذرهای کرمانی ها برای خدمت به زوار/ از واکس زدن کفش تا نذر اسکان

وی از توزیع وعده‌های غذای گرم و یا میان وعده مانند عدسی و آش در بین زائران خبر داد و گفت: در برخی ساعات دمای هوا به زیر صفر درجه می‌رسد و سعی می‌کنیم با روشن کردن آتش و وسایل گرمایشی به زائران کمک کنیم.

این روزها در کرمان هر کسی کاری می‌کند تا بتواند خدمتی به زائران شهید سلیمانی کرده باشد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.