×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کنعانی: توپ در زمین طرف غربی است /استقبال از هرگونه تحرک مثبت بین ایران و مصر

به گزارش تهران۲۴، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز دوشنبه ۱۲ دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده، پاسخ داد.

وی درباره اقدامات صورت گرفته در پرونده شهید سلیمانی گفت: اقدامات ایران و دستگاه دیپلماسی و قوه قضائیه در چند سطح با دولت عراق ادامه دارد و اقدامات ایران اقدامات مستمری است.

کنعانی همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران از همه ساز و کارهای مشروع، قانونی و شناخته شده برای به محاکمه کشاندن مجرمان پرونده ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی استفاده خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و مصر گفت: در حاشیه اجلاس «بغداد-۲» در اردن، گفت‌وگوهای کوتاهی بین وزیر خارجه ایران و رئیس‌جمهور مصر صورت گرفت. گفت‌وگوها مثبت و توأم با علاقه برای تداوم بود. گفت‌وگوهایی نیز به صورت دوجانبه درخصوص موضوعات کنسولی داشتیم. دولت عراق برای کمک به شکل‌گیری گفت‌وگوها بین ایران و مصر ابراز آمادگی کرد. ما از چنین ابتکارهای مثبتی استقبال می‌کنیم.

وی درباره مناسبات ایران و مصر با بیان اینکه رابطه و گفت وگو بین دو کشور از طریق حافظ منافع برقراراست و مشکلی برای روابط وجود ندارد، افزود: نخست وزیر عراق برای گفت‌وگوها بین ایران و مصر اعلام آمادگی کرده و ایران از هرگونه تحرک مثبت بین ایران و مصر استقبال کرده و ابتکارات لازم را انجام می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایران از ابتکاراتی که به تقریب دیدگاه‌های مشترک بین ایران و کشورهای دیگر منطقه و شکل‌گیری فضای مثبت جدیدی در مورد مناسبات دوجانبه ایران و مصر منجر شود، استقبال می‌کند و به هرگونه ابتکار عملی واکنش مثبت نشان می‌دهد.

وی همچنین درباره مذاکرات گفت که توپ در زمین طرف غربی‌ است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به گفت‌وگوی وزیر خارجه با بورل در اردن درباره مذاکرات وین اظهار داشت: این اتفاق‌نظر وجود داشت که باید مذاکرات را با هدف فعال‌سازی و جمع‌بندی مذاکرات ادامه دهیم و تبادل پیام در سطوح مختلف ادامه دارد.

وی بیان کرد: ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌های مذاکرات سخت و فشرده است و با رعایت خطوط قرمز خود آمادگی کامل دارد، اما این آمادگی دائمی نیست و اکنون توپ در زمین طرف غربی است.

کنعانی به طرف‌های مقابل توصیه کرد با پرهیز از سیاسی‌کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع‌بینانه تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند. 

وی افزود: اگر طرف‌های غربی تصور می‌کنند می‌توانند با فشارهای سیاسی و فضاسازی روانی و تبلیغی امتیازات بیشتری در مذاکرات دریافت کنند، قطعا سخت در اشتباهند. در هر توافقی تأمین منافع ملت ایران برای ما یک اصل غیر قابل عدول است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره ادعای مطرح شده در خصوص استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ ا‌وکراین گفت: درباره اتهامات علیه ایران بارها دیدگاه خودمان را در سطوح مختلف اعلام کردیم.  تکرار اتهامات کمکی به تایید این ادعا نمی‌کند. به مقامات اوکراینی توجه دادیم از اتهام زنی‌های بی اساس علیه ایران دست بردارند.

وی با بیان اینکه مدارکی در این زمینه از سوی اوکراین ارائه نشده، ادامه داد: همکاریهای دفاعی ایران مبتنی بر منافع و مصالح مشترک براساس قوانین بین المللی است.

کنعانی درباره ابتکارات سلطان عمان در خصوص مذاکرات وین اظهار داشت: سفر وزیر خارجه به عمان در چارچوب استمرار گفتگوهای دوجانبه دو کشور و تبادل و رایزنی درباره مسائل منطقه‌ای و بین المللی انجام شده است.

وی ادامه داد: در این سفر امیرعبداللهیان پیام کتبی رئیس جمهور را تحویل سلطان عمان داد. دو کشور موضوعات مشترک زیادی برای گفت‌وگو و تبادل نظر دارند. عمان با نگاه به رویکرد توام با حسن نیت برای نقش آفرینی مثبت درباره برخی موضوعات ایران دارد طرف مشورت ایران بوده و ابتکارات خود را بیان کرده و شنوای دیدگاه‌های ایران بوده است.

کنعانی همچنین درباره مذاکرات ایران و عربستان گفت: فضای موجود مثبت است و می‌توان با توجه به مذاکرات قبلی امیدوار بود با کمک دولت عراق شاهد برگزاری دور دیگری از مذاکرات باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تحویل سوخو ۳۵ توسط روسیه به ایران اظهارنظر نکرد.

کنعانی همچنین درباره ارسال پرونده سانحه هواپیمای اوکراینی به دادگاه لاهه گفت: یک بار دیگر به بازماندگان تسلیت می‌گویم و ابراز همدردی می‌کنم. وزارت خارجه ایران دو یادداشت را از طریق وزارت خارجه اوکراین از سوی چهار کشور اوکراین،کانادا، سوئد و انگلیس دریافت کرده و در حال بررسی این موضوع است.

وی توضیح داد: ایران همواره با انجام رایزنی برای رسیدگی مناسب به این موضوع تاکید کرده و متناسب با تعهدات بین المللی و قوانین داخلی اقدامات گسترده‌ای را انجام داده و سازمان قصایی نیروهای مسلح ابعاد کیفری موضوع را پیگیری کرده است. ایران هرگونه سوءاستفاده سیاسی از این موضوع را محکوم می‌کند.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره اعلام آلمان مبنی بر اینکه استرداد مجرمان به ایران را عملیاتی نمی‌کند، گفت: استرداد مجرمان مبنای حقوقی و قانونی است. الان پاسخ دقیق در این زمینه ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان و کمک ایران در این رابطه با بیان اینکه دیدگاه‌های ایران در ارتباط با افغانستان به صورت مستمر در سطوح مختلف بیان شده و اظهارات آقای کاظمی قمی هم در مورد افغانستان کافی بود، گفت: کمک به تحکیم صلح و ثبات در افغانستان و کمک به دولت فراگیر در این کشور جزو سیاست‌های اصولی ایران است و درباره حضور دانشجویان موضع خود را اعلام کرده و تاکید می‌کنیم مواضع ما درباره افغانستان مصلحانه و برای کمک به مردم این کشور است و به دلیل همسایگی و مرزهای دو کشور هر اتفاقی که داخل افغانستان بیفتد، ایران نیز از آن موضوع متاثر می‌شود.

وی در واکنش به خبر حمله رژیم صهیونیستی به فرودگاه دمشق نیز  بیان کرد: در استمرار سیاست تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی مطلع شدیم که فرودگاه دمشق مورد اصابت این رژیم قرار گرفته که این اقدام از نظر ما محکوم است و باید سازمان ملل و سایر نهادها این تجاوزات را محکوم کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره روی کار آمدن نتانیاهو و تهدیدات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: در این باره واکنش نشان داده و موضع خود را بیان کردیم. در این ارتباط بهتر است مقامات رژیم صهیونیستی هم به وضعیت شکننده دولت تازه خود و هم به وضعیت بی ثبات و متزلزل اقتصاد و مسائلشان توجه کنند. 

وی ادامه داد: آنها می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران به هرگونه اقدامات و تهدیدات آنها پاسخ می‌دهد و به پیامدهای آن به طور جدی فکر می‌کنند؛ دیدگاه ایران کاملا روشن است.

کنعانی افزود: اقدامات تجاوزکارانه این رژیم سابقه طولانی دارد و مبتنی بر جنایت علیه ملت مظلوم فلسطین است که با حمایت‌های دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی انجام می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نشست وزرای خارجه ترکیه و سوریه و روسیه در مورد تحولات سوریه و عدم دعوت از ایران عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره راه حل مسئله سوریه را سیاسی می‌داند و کشورهای روسیه، سوریه و ترکیه از نقش تعیین کننده ایران در مبارزه با تروریسم در سوریه و حمایت از مردم و دولت این کشور مطلع هستند.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد سفیر روسیه برای مقابله با سه کشور اروپایی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر نگاه اصولی و سازنده خود در همکاری‌های جمعی با موضوع امنیت و صلح با همه طرف‌هایی که به طور صادقانه، جدی و عملی آمادگی همکاری دارند، همکاری کرده و از هرگونه تلاش و ابتکار در این مسیر استقبال می‌کند.

وی افزود: ما از هر ساز و کار مشترک مبتنی بر مصالح و منافع جمعی بین‌المللی به تامین امنیت برای بشریت استقبال می‌کنیم و صاحب ایده طرح و ابتکار هستیم که پیش از این نیز در مجموعه سازمان ملل متحد مطرح شده و به تصویب رسیده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که ایران در چارچوب‌ همکاری‌های منطقه‌ای هم تاکنون ابتکارات خوبی داشته، اظهار داشت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران بر همکاری‌های منطقه‌ای بهترین چارچوب برای تامین صلح و امنیت مشترک است و در این زمینه آمادگی خود را برای گفت‌وگو و تبادل نظر با همه طرف‌هایی که در همین چارچوب تلاش دارند، اعلام می‌کند.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.