×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 17 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هتاکی شارلی ابدو؛ از احضار سفیر فرانسه تا تعطیلی انجمن ایران‌شناسی در تهران

به گزارش تهران۲۴، نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» که سابقه طولانی در توهین به مقدسات اسلامی دارد، اخیرا نیز به رهبر معظم انقلاب اسلامی، مرجعیت دینی و مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی اهانت کرد که با واکنش تند رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد و سفیر فرانسه در تهران را به وزارت امور خارجه کشاند و در اولین گام، ایران انجمن ایران‌شناسی فرانسه در تهران را نیز تعطیل کرد. 

چندی پیش نیز نشریه فرانسوی شارلی ابدو کاریکاتوری اهانت‌بار به رئیس جمهور کشورمان، منتشر کرد که به احضار کاردار فرانسه به وزارت خارجه در نبود سفیر این کشور در ششم مهر ماه توسط رئیس اداره دوم اروپای غربی (وزارت خارجه) منجر شد.

حسین امیرعبداللهیان پس از اقدام اهانت‌بار اخیر این نشریه فرانسوی در توئیتر نوشت: اقدام توهین‌آمیز و خارج از نزاکت نشریه‌ای فرانسوی در انتشار کاریکاتور علیه مرجعیت دینی و سیاسی بدون پاسخ قاطع و مؤثر نخواهد ماند. به دولت فرانسه اجازه نمی‌دهیم پا را از گلیم خود فراتر گذارد. آنها قطعا مسیر اشتباهی را انتخاب کرده‌اند. پیش‌تر این نشریه را در فهرست تحریم‌ها قرار دادیم.

گفتنی است، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۱ آذر ماه در بیانیه‌ای تحریم‌های جدیدی را علیه تعدادی از اشخاص و نهادهای اتحادیه اروپا اعلام کرد که نشریه شارلی ابدو نیز در این لیست قرار داشت.

پس از اهانت این نشریه فرانسوی، چهارشنبه ۱۴ دی ماه «نیکلاس رش» سفیر فرانسه در تهران توسط ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار و یادداشت اعتراض رسمی وزارت خارجه ایران تسلیم وی شد. کنعانی در این احضار ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید کشورمان به دولت فرانسه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران توهین به مقدسات و ارزش‌های اسلامی، مذهبی و ملی خود را به هیچ وجه نمی‌پذیرد و فرانسه حق ندارد به بهانه آزادی بیان، اهانت به مقدسات دیگر کشورها و ملت‌های مسلمان را توجیه کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به «سابقه سیاه نشریه فرانسوی» در تعرض به ساحت مقدس پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، قرآن کریم و دین مبین اسلام، افزود: جمهوری اسلامی ایران مسؤولیت‌های ناشی از این اقدام نفرت انگیز، توهین آمیز، و غیرموجه را متوجه دولت فرانسه می‌داند.

کنعانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران حق واکنش متناسب را برای خود محفوظ می‌داند، یادداشت اعتراض رسمی وزارت امور خارجه کشورمان در این رابطه را تسلیم سفیر فرانسه کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در انتظار توضیح و اقدام جبرانی دولت فرانسه در محکومیت رفتار غیرقابل قبول نشریه فرانسوی است. سفیر فرانسه هم در پاسخ اعلام کرد که دیدگاه‌های مطرح شده و متن یادداشت اعتراض را سریعا به مقامات کشورش منتقل خواهد کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه نیز به احضار سفیر این کشور به وزارت امور خارجه ایران واکنش نشان داد و ضمن طرح اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت: بهتر است ایران به مسائل داخلی خود بپردازد.

علاوه بر این، سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس ۱۴ دی ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدام نشریه شارلی ابدو طبق اصول و موازین حقوق بین‌الملل نه تنها به هیچ وجه با اصل آزادی بیان قابل توجیه نیست، بلکه هتک حرمت شخصیت‌ها و ملت‌ها و راه‌اندازی کارزار ناسزاگویی، دروغ پراکنی و نفرت افکنی مصداق بارز نقض حقوق بشر است. اقدام شارلی ابدو از سویی نیز نشانگر استفاده ابزاری و بهره برداری گزینشی و ریاکارانه از اصل آزادی بیان است که البته این نشریه هتاک که ستیزه جویی با دین و ارزش های دینی را برای خود افتخار می‌داند، همواره در گذشته به بهانه آن در صدد توجیه فحاشی‌ها و اهانت به اعتقادات و ارزش‌های ملت‌های مختلف بر آمده است… قویاً انتظار داریم مقامات ذیربط فرانسوی اقدام لازم و فوری را برای برخورد با این نشریه با هدف جلوگیری از تداوم این کارزار اهانت و نفرت افکنی که یقینا آثار زیانبار و مخربی بر روابط بین دو کشور و دو ملت خواهد داشت، به عمل آورد.

* تعطیلی فعالیت انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران

۱۵ دی ماه نیز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام‌ موهن این نشریه فرانسوی در زیرپاگذاشتن موازین شناخته شده اخلاقی، تعدی ددمنشانه به مقدسات دینی، هتک ساحت مرجعیت سیاسی و مذهبی و نیز اهانت به نمادهای حاکمیتی و ارزش‌های ملی کشور بیانیه‌ای صادر کرد و این اقدام را به شدیدترین عبارات محکوم کرده و آن را نشانه دیگری از دست اندازی صهیونیسم بر عرصه رسانه در جهت ترویج اسلام ستیزی، اشاعه تنفر و تفرقه بین جوامع و انسان‌ها خواند.

در این بیانیه اعلام شد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر مسؤولیت غیرقابل انکار دولت فرانسه در برابر نقض حرمت آزادی، هتک حقوق بشر، اهانت به ارزش‌های دینی، تعدی به باورهای مذهبی و تهدید حاکمیت ملی دیگر کشورها از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی تحت حاکمیت دولت فرانسه، سکوت در برابر اقدام ضد فرهنگی و ضد انسانی نشریه مبتذل فرانسوی را برنتابیده و ضمن بازنگری در مناسبات فرهنگی با فرانسه و بررسی امکان ادامه فعالیت فرهنگی فرانسه در ایران، در گام نخست فعالیت انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند. بدیهی است مطالبه ملت ایران از دولت فرانسه برای پاسخگو کردن عاملان و مروجان اقدامات موهن اخیر و جلوگیری از تکرار آنها با جدیت پیگیری شده و تدابیر مقتضی در این زمینه نیز اتخاذ خواهد شد. (جزئیات بیشتر).

این اقدام ایران واکنش فرانسوی‌ها را به همراه داشت و سخنگوی وزارت خارجه فرانسه آن را «مایه تأسف» خواند و در ادامه مدعی شد که در فرانسه بر خلاف ایران، «آزادی مطبوعات» وجود دارد. 

در همین خصوص نیز ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات فرانسوی‌ها عنوان کرد: فرانسه با سابقه تاریخی سیاه استعمار، نقض حقوق بشر و آزادی بیان در داخل و خارج، حق توجیه توهین وقیحانه به مقدسات دیگر کشورها و ملت ها و پیروان ادیان الهی را به بهانه آزادی بیان ندارد (جزییات بیشتر).

از سوی دیگر حسین امیرعبداللهیان در رایزنی‌های اخیرش با برخی همتایان در این باره گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با «بلاول بوتو زرداری» همتای پاکستانی ضمن اشاره به مسؤولیت دولت فرانسه گفت: لابی صهیونیستی در ورای اقدام نشریه فرانسوی در توهین به مقدسات و مرجعیت دینی  قرار دارد، هر چند چیزی از مسؤولیت دولت فرانسه نیز در این خصوص کاسته نمی‌شود. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین تأکید کرد:کشورهای اسلامی نباید اجازه دهند برخی کشورهای غربی به اسم آزادی، توهین به مقدسات و نفرت پراکنی را در دستورکار خود قرار دهند.

وزیر خارجه پاکستان نیز با اشاره به سابقه بد نشریه فرانسوی در توهین به ساحت ‌پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و ارزش‌ها و مرجعیت دینی گفت: پاکستان آمادگی دارد در همکاری با دولت‌های اسلامی و سازمان همکاری اسلامی در راستای مقابله با هرگونه اسلام هراسی و توهین به مقدسات اقدام کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین با «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در این باره نیز تلفنی گفت‌وگو و از موضع دبیرکل در محکومیت اقدام موهن نشریه فرانسوی تشکر کرد. وی با اشاره به مسؤولیت دولت فرانسه در این خصوص اظهار داشت: در ورای اقدامات هتاکانه مکرر این نشریه علیه مقدسات دینی و رموز جهان اسلام، نقش آفرینی و هدایت صهیونیست‌ها دیده می‌شود. دبیرکل سازمان همکاری اسلامی همچنین اقدام موهن نشریه فرانسوی را محکوم کرد و افزود: در حال بررسی موضوع برای اقدام متناسب در پاسخ به آن هستیم. 

حسین امیرعبداللهیان روز جمعه ۱۶ دی ماه در گزارشی توئیتری در این باره نوشت: با وزرای خارجه پاکستان، کویت و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی رایزنی تلفنی داشتم. پیگیری مناسبات دو و چندجانبه در دستورکار بود. بر محکومیت هتک حرمت صهیونیستی مسجدالاقصی و توهین نشریه فرانسوی به مرجعیت دینی تأکید کردیم. ضرورت اقدام موثر OIC (سازمان همکاری اسلامی)، جوامع و دول مسلمان مورد تاکید همه ماست.

مجلس خبرگان رهبری نیز با صدور بیانیه‌ای این اقدام موهن را وحشی‌گری فرهنگی خواند و آن را روی دیگر سکه حمایت دولت فرانسه از منافقین و حمایت تسلیحاتی از صدام علیه مردم ایران اسلامی برشمرد.

در همین خصوص نیز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) ۱۸ دی ماه در جلسه علنی مجلس با اشاره به هتاکی نشریه فرانسوی خاطرنشان کرد: اهانت نشریه فرانسوی به رهبر انقلاب نتیجه نبود منطق و نشانه عصبانیت جبهه غرب از شکست پروژه اغتشاشات اخیر در کشور است. دشمنان انقلاب اسلامی همه ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، بین‌المللی، رسانه‌ای و امنیتی خود را به کار گرفتند و عمود خیمه این کشور یعنی رهبری حکیم و محبوب انقلاب را مورد هدف حملات ناجوانمردانه خود قرار دادند، اما مردم نجیب و شریف ایران علیرغم کمبودها و گله‌ها از شرایط اقتصادی، به تعبیر شهید سلیمانی از حرم جمهوری اسلامی حراست کردند و نقشه دشمنان کشورشان را نقش بر آب کردند و حال که از این پروژه خود شکست خوردند، از روی استیصال به توهین‌های سخیف روی آوردند، اما روشن است که این قبیل اقدامات عزم مردم ایران را برای حرکت به سمت استقلال و پیشرفت کشور جزم‌تر خواهد کرد.

رئیس مجلس همچنین گفت: ضروری است وزارت خارجه ایران به اقدامات متقابل خود نسبت به دولت فرانسه با اقتدار ادامه دهد تا همه بفهمند اجازه ندارند به نمادها و باورهای ملی مردم ایران توهین کنند. 

نمایندگان مجلس نیز امروز با امضای بیانیه‌ای اقدام اخیر نشریه شارلی ابدو در اهانت به رهبر معظم انقلاب اسلامی و جایگاه ولایت فقیه را محکوم کردند.

این اقدام موهن واکنش مراجع تقلید عظام را نیز به همراه داشت. در همین خصوص آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در پیامی ضمن محکومیت اهانت نشریه فرانسوی به مقام مرجعیت و رهبری شیعه، از سازمان‌های بین‌المللی خواست این موضوع را به صورت ویژه پیگیری کنند.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.