×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چرا فقط چند روز درباره مطالبات رهبری از مداحان حرف می‌زنیم؟+فیلم

تهران۲۴ ـ امیرحسین کسائی: دیدار سالانه مقام معظم رهبری با مداحان ۲۲ دی‌ماه برگزار شد و رهبر انقلاب مطالبات و بیانات بسیاری در حوزه هیأت و مداحی فرمودند. برای تحلیل و بررسی این بیانات میزگردی با حضور عباس حیدرزاده مداح اهل بیت (ع)، احمد نیکبختیان مداح اهل بیت (ع) و رضا خورشیدی، شاعر آئینی در خبرگزاری فارس برگزار شد که حاصل آن به شرح زیر است:

باید از مسئولین پرسید که چرا مطالبات رهبری در حوزه مداحی روی زمین مانده است

رهبر انقلاب به مداحی چه نگاهی دارند و این میراث شیعه به تعبیر رهبری، دارای چه نقش تبلیغی است؟

حیدرزاده: مداحی به تعبیر مقام معظم رهبری دارای نقش تاثیرگذاری در جهان اسلام است؛ به ویژه در جهان تشیع به تعبیر رهبری، مداحی یک پدیده است که ما در هیچ دین، آئین و مذهبی به این شکل نداریم که مورد اقبال عمومی باشد. مردم به ویژه جوانان با اشتیاق فراوان پای منبر مداحان می‌نشینند و حرف آنان را می‌شنوند و این از باب اعتقادات مردم به مقدسات مذهب تشیع است. مردم از باب مودت به اهل بیت (ع) مشتاق هستند تا در مراسم عزاداری و موالید ائمه (ع) شرکت کنند و مشتاق هستند معارف را با هنرنمایی بشنوند.

به اعتقاد شیعه یکی از راه‌های تقرب الهی، توسل و شرکت در مجالس اهل بیت (ع) و گوش دادن به سیره و معارف آن بزرگان و پیروی از آنان است.این مراسم و مجالس، ۲ رکن دارد؛ اول خطابه و وعظ و دوم مداحی است. در سالیان اخیر به خصوص بعد از انقلاب اسلامی، مداحی به دلیل هنرنمایی و هنر ترکیب رهبری توانسته‌اند مخاطبان بسیاری از اقشار مختلف به خصوص جوانان را جذب کنند و این مسئولیت مداحان را سنگین‌تر می‌کند.

برای بررسی اهمیت این موضوع باید به مجالس عزاداری ماه‌های محرم و صفر، فاطمیه و … نگاه انداخت که جمعیت‌های کثیری پای منبر مداحان هستند. آن‌هایی که ملی هستند، میلیون‌ها نفر در داخل و خارج کشور از طریق رسانه پای برنامه‌های آنان هستند و این ظرفیت بزرگی است. مداحان نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام و حتی کشورهای اروپایی، آفریقایی، آمریکایی و … دارای مخاطب هستند. یک طلبه مالزیایی که در قم تحصیل می‌کرد و صدای خوشی هم داشت، روزی پیش من آمد و گفت: این نوحه‌هایی که در حرم می‌خوانید، ما یاد گرفته و یادداشت می‌کنیم و در ایام عاشورا برای تبلیغ در مالزی همین نوحه‌ها را با زبان فارسی می‌خوانیم و مردم هم عزاداری می‌کنند. این نوحه من مداح می‌خوانم، به کشورهای دیگر می‌رود و خوانده می‌شود که همان ترویج سیره و سنت اهل بیت (ع) است. اگر به امر مداحی توجه نشود، این فرصت از دست می‌رود و تبدیل به تهدید می‌شود و خدایی‌نکرده انحراف، تهدید و خرافه، خسارت‌های بسیاری را به عاشورا وارد خواهد کرد و در نتیجه اسلام و تشیع ضربه خواهد خورد.

این نکته را مقام معظم رهبری دقیق متوجه شدند و حدود ۴۰ سال است که راجع به مداحی صحبت می‌کنند و تذکر می‌دهند، اما متاسفانه بیانات ایشان روی زمین مانده است و نهادهای مسئول در حوزه مداحی به طور جدی و عمیق به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و باید از آنان مطالبه و خواسته شود که نسبت به بیانات رهبری درخصوص مداحی چه کردید؟ و چه نتایجی حاصل شده است؟ چرا مداحی را یله و رها کردید؟ چرا کار ریشه‌ای و اساسی برای احیای این سنت انجام نمی‌شود؟ اقدامات مقطعی و سطحی جواب نمی‌دهد. امروز شاهد هستیم که مداحی از سنت‌ها فاصله گرفته است.

نهادی برای پیگیری مطالبات رهبری وجود ندارد

مطالبات سالانه مقام معظم رهبری از مداحان چه سرنوشتی دارد؟

مقام معظم رهبری اهمیت مداحی را دقیق متوجه شدند و ۴۰ سال است که راجع به مداحی صحبت می‌کنند، اما متاسفانه بیانات ایشان روی زمین مانده است و باید بگردیم، نهادی که مسئولیت پیگیری بیانات رهبری را دارد، پیدا کنیم و یقه او را بگیریم و مطالبه کنیم چرا به فرمایشان رهبری توجه نمی‌کنید و مداحی را یله و رها کردید

نیکبختیان: هر ساله بعد از دیدار مداحان با مقام معظم رهبری شاید تنها یک ماه خیلی داغ روی مباحث رهبری تمرکز می‌کنیم و تحلیل داریم، اما بعد از مدتی همه مطالب فراموش می‌شود و دیگری هیچ پرداختی انجام می‌شود و عملیاتی هم نمی‌شود. هرکس از دیدگاه خود برداشتی از بیانات رهبری دارد و شاید به آن بپردازد. بنابراین ارگان و نهادی وجود ندارد که این مطالبات را پیگیری کند.

مقام معظم رهبری امسال هم فرمودند که این دیدار ۴۰ سال است، برگزار می‌شود. هر ساله بعد از دیدار بررسی می‌شود که آقا چه مطالبی فرمودند، اما چه کسی قرار است که عمل کند؟ قاعدتاً فضایی باید به این مطالبات و بیانات بپردازد و پیگیر اجرا باشد. امسال رهبری در خصوص معرفت‌آموزی فرمودند، باید کارشناسان بحث کنند این معرفت‌آموزی به چه صورت است. زمانی که امسال در خصوص آهنگ می‌فرمایند، آیا حرف سال گذشته‌شان که فرمودند: «مداحی، موسیقی پاپ نیست» عملیاتی شد؟

ما همیشه قبل از محرم به آفات و آسیب‌شناسی مداحی می‌پردازیم که همه اقدامات را زیر سوال می‌برند و دعوایی بین طیف‌های مختلف ایجاد می‌شود، اما چه فایده‌ای دارد زمانی که به مطالبات رهبری توجهی نمی‌شود.

رهبری می‌خواهند مانع ابتذال در مداحی شوند

چرا رهبر انقلاب اینقدر جزئی در خصوص اصول مداحی تذکر می‌دهند؟ هدف ایشان چیست؟

نیکبختیان: مقام معظم رهبری امسال در خصوص آهنگ و موسیقی نکات دقیقی فرمودند که در قرآن هم وجود دارد. مثلاً آیات حزن‌انگیز را باید با دستگاه شور عرب یا حجاز خواند و …یعنی باید آهنگ را متناسب با مضمون انتخاب کرد. مقام معظم رهبری به دنبال این هستند که مداحان بتوانند افراد را تهییج کنند. امسال فرمودند مداحی منبر نیست که از سویی جایگاه مداحی را نشان می‌دهد که مداحی شبیه منبر نیست و از سوی دیگر نشان می‌دهند که مداحی خیلی از منبر با اهمیت‌تر است. قبلاً هم فرموده بودند که ممکن است یک بیت مداح، انقلابی در فرد ایجاد کند که ساعت‌ها سخنرانی نتواند.

هر ساله بعد از دیدار مداحان با مقام معظم رهبری شاید تنها یک ماه خیلی داغ روی مباحث رهبری تمرکز می‌کنیم و تحلیل داریم، اما بعد از مدتی همه مطالب فراموش می‌شود و دیگر هیچ پرداختی انجام می‌شود و عملیاتی هم نمی‌شود

این تاثیرگذاری را به تعبیر رهبر انقلاب در دوران دفاع مقدس، فتنه ۸۸ و ۹ دی داشتیم که شاید سخنرانی جواب نمی‌داد، اما مداحی اثرگذار بود. به همین دلایل رهبر انقلاب روی موضوع مداحان بسیار تاکید دارند که به چند جهت مانع انحراف آنان شوند. اول در فتنه ۸۸ مداحان تنها قشری بودند که سربلند شدند. برای همین رهبر انقلاب به دنبال آن هستند که مانع ابتذال این قشر شوند.

دیدارهای چند سال اخیر اگر بررسی شود، مقام معظم رهبری هر ساله یک گوشه‌ای به آهنگ در مداحی زده‌اند و هر سال نوع آن متفاوت بوده است. حتی امسال بحث سرود مداحی را فرمودند و به «سلام فرمانده» اشاره کردند. بحث این است که دُرست باید اجرا شود و آهنگ استفاده شده هم درست باشد. منظورشان از آهنگ، همان لحن و نحوه ارائه است. این بیانات رهبری در خصوص مداحی باید تبیین شود و از دل آن به نتیجه برسند و حتی در صورت نیاز محضر ایشان گردش‌کار شود که ما به این نتایج رسیدیم و اگر دُرست است به جامعه مداحان ارائه شود. باید چهارچوب ایجاد شود تا سال آینده که خدمت رهبری رسیدیم، مثل امسال که فرمودند مداحی در حال بهتر شدن است بفرمایند که مداحی آن چیزی شده است که من می‌گفتم. نیازمند تحلیل و تبیین بیانات رهبری هستیم و بعد از آن هم نشر پیدا کردن بیانات در قشرهای مختلف جامعه مداحی است.

جامعه مداحی یله و رهاست و مسئولی ندارد

پیگیری و تحلیل مطالبات رهبری از مداحان توسط چه نهاد و ارگانی باید انجام شود؟

حیدرزاده: نهادهایی هستند که در خصوص مداحی مسئولیت دارند و بودجه می‌گیرند. همچنین حوزه علمیه و علما که مسئولیت حوزه دین، دنیا و اعتقادات را برعهده دارند باید به امر مداحی به طور جدی بپردازند زیرا با اعتقادات مردم سروکار دارد. مردم به خاطر علاقه به اهل بیت پای منبر مداحان می‌نشینند و به آن‌ها گوش می‌دهند؛ آیا برای تربیت اعتقادی و معرفتی مداح کاری کرده‌ایم؟ آیا این کار بخش حساسی از دین و آئین ما نیست؟ غیر از عاشورا، اربعین، روز عرفه و شب‌های قدر، چه زمان دیگری این همه جمعیت را می‌توان در اختیار داشت؟ این به برکت اهل بیت است. بخش عمده‌ای از وقت این جمعیت در اختیار مداح است، چقدر برای آموزش اعتقادی و معرفتی مداح اقدام کرده‌ایم؟ آیا این وظیفه بزرگان دین نیست؟

باید بررسی شود چه کسی مسئولیت دارد و چه کسی به مسئولیت خود عمل کرده است! هیچکدام از بزرگان دین تاکنون مانند مقام معظم رهبری به مسأله مداحی وارد نشده‌اند و برایش اهمیت قائل نشدند. ایشان در تمام مسائل مداحی حتی در خصوص لباس پوشیدن، مقتل، شعر، آهنگ و .. صحبت داشتند.

منظور ما تذکر و فتوا دادن نیست، بلکه مراد ما برگزار کردن کلاس آموزشی برای مداح است؛ یعنی او را تربیت کنند و به عالِم تبدیل کنند، بعد سراغ اجتماع بفرستند تا مردم را تربیت و هدایت کند. امروز مداح تربیت نشده و بدون علم، میکروفن می‌گیرد.

نیکبختیان: امسال مقام معظم رهبری اولین شرط برای مداحی را برخورداری از دغدغه هدایتگری دانستند؛ یعنی اینقدر مهم است.

زمانی که مداح علم ندارد چطور می‌خواهد مردم هدایت کند؟

حیدرزاده: زمانی که مداح علم ندارد، چطور می‌خواهد جمعیت را هدایت کند؟ این فرد جایگاه توحید، نبوت و امامت را نمی‌داند و از بدی غلو و تحریف اطلاعی ندارد.

خورشیدی: طبق آیه قرآن باید قومی در خودش تغییر ایجاد کند تا خداوند هم در سرنوشت او تغییر دهد. الان مداحی بزرگان ستایشگری کشور ما چقدر منطبق بر بیانات رهبری است؟

مراجع تقلید به عنوان سردمداران جهان اسلام در خصوص مداحی وظیفه دارند؛ زیرا مداحی بخشی از جهان اسلام است و بخشی از مبانی اسلامی را در جامعه بیان می‌کند، چرا هیچ‌کدام زیربار مداحی نمی‌روند؟ چرا مداحان را زیر پر و بال نمی‌گیرند؟ 

حیدرزاده: این‌ امور نیازمند لوازمی است که اگر فراهم نباشد، هرچه بدویم به جایی نمی‌رسیم. یکی از این لوازم، رئیس هیأت‌ها هستند که گاهی بدترین مداح را با پول می‌آورند و مطالب او را به خورد مردم می‌دهند، اما اگر او بخواهد، می‌تواند مداحی دعوت کند که عالِم باشد نه اینکه مداحی دعوت کند که صرفاً مردم با خواندن او بالا و پایین بپرند. این فرهنگ باید در میان رئیس هیأت‌ها درست شود که اگر نشود، منابع و ظرفیت خود را در جای دیگری خرج می‌کند. علف هرز را هرچه آب بدهی، رشد می‌کند، اما اگر آب ندهی، خشک می‌شود.

تنها یک بزرگ مداحی نمی‌تواند کار کند. من در بحث پول گرفتن برخی از مداحان وارد شدم و حتی برخی از جلسات را که مبالغ سنگین می‌دادند، تحریم کردم و شرکت نکردم، اما هیچ یک از بزرگان دیگر من را همراهی نکردند.

مداحان حرف بزرگ‌تر را گوش نمی‌دهند چطور زیربار حرف یک نهاد بروند؟

خورشیدی: وقتی شما به عنوان یک بزرگ‌تر مداحی، مسیری را رفتید، اما همراهی نشدید، چه توقعی است که نهادی وارد شود و افراد حرف او را بپذیرند؟

حیدرزاده: این تمکین نیازمند لوازمی است. یکی از این لوازم سازمان حج و زیارت است که باید بگوید اگر مداحی این مدارج را طی نکرده و این شرایط را نداشته باشد، به حج و عتبات اعزام نمی‌کنیم. یکی دیگر سازمان فرهنگ و ارتباطات است که می‌تواند بگوید مداحی که از این فیلتر عبور نکرده باشد و یا آموزش‌هایی را ندیده باشد، به خارج از کشور اعزام نمی‌کنیم. دیگری سازمان تبلیغات اسلامی است که می‌تواند بگوید مساجد و هیأت‌ها، مداحانی را که مثلاً این کارت را ندارند و یا این شرایط را ندارند، نباید دعوت کنید. دیگری سازمان صداوسیماست که باید مداحی‌ افرادی را پخش کند یا به برنامه‌ها دعوت کند که از فیلترهایی عبور کرده باشند. این نهادها در روند این کار می‌توانند اثرگذار باشند. حوزه علمیه باید به عنوان نهاد متصدی دین، وارد عرصه تربیت مداحان شود. باید مرکزی ایجاد کنند تا فردی که می‌خواهد وارد مداحی شود در آن حضور پیدا کرده و اول عقایدش اصلاح شود و بعد مهارت‌های دیگر را یاد بگیرد.

بخشی از این بودجه موجود در جهان اسلام باید وارد عرصه مداحی شود؛ زیرا جمعیت‌های بسیاری تحت تاثیر و پای منبر مداحان هستند و در برخی از کشورها مانند پاکستان، مداح در مرتبه اول است و از یک روحانی نفوذ بیش‌تری دارد. باید برای این بخش اثرگذار جهان اسلام برنامه‌ریزی صورت گیرد البته نه برای افرادی که هستند؛ زیرا نمی‌شود کاری کرد، اما برای آن‌هایی که از الآن می‌خواهند وارد شوند، باید دوره‌های آموزشی توحید، نبوت، امامت، شناخت مذاهب اسلامی و اعتقادات بگذارند تا او حداقل بتواند از عقاید شیعه دفاع کند و بعد مهارت‌های مداحی را توسط اساتید یاد بگیرد و در نهایت به هیأت برود.

یکی از لوازم اصلاح مداحی، رئیس هیأت‌ها هستند که گاهی بدترین مداح را با پول می‌آورد و مطالب او را به خورد مردم می‌دهد، اما اگر او بخواهد، می‌تواند مداحی دعوت کند که عالِم باشد نه اینکه مداحی دعوت کند که صرفاً مردم با خواندن او بالا و پایین بپرند

مشکل ما این است که این عقاید و مسائل را فرد بلد نیست که دچار انحراف می‌شود. من رساله‌ای نوشتم با عنوان نقش مداحان در گسترش معارف دینی که ۱۴ نقش اساسی برای مداحان با توجه به آیات و روایات استخراج کردم. یکی از آن‌ها ظلم‌ستیزی و دیگری روحیه شهادت طلبی است که مداح باید با شعرش روحیه ظلم‌ستیزی و  شهادت طلبی را در جامعه گسترش دهد که این مطابق سیره اهل بیت (ع) است. امام حسین مقابل ظلم ایستاد، یاران ایشان روحیه شهادت طلبی داشتند. حضرت زهرا(س) و دیگر معصومین مقابل ظلم ایستادند و به شهادت رسیدند. نهادهایی که مسئول هستند، اگر بودجه‌های کلانی که می‌گیرند، صرف تحقق مطالبات رهبری کنند، حتماً به نتیجه خواهیم رسید و می‌توان با استفاده از مداحی اسلام را بیمه کرد و تشیع را در جهان گسترش داد. وقتی کسی نسبت به مداحی مسئولیت نمی‌پذیرد، همین وضع کنونی را برای مداحی شاهدیم که من نسبت به آینده آن نگران هستم.

نیکبختیان: این مباحث اعتقادی گام اول است و گام دوم آموزش و فراگیری مهارت‌های لازم مداحی است مانند شعر که مقام معظم رهبری این میزان روی آن تاکید دارند. امروز مداح شعری دستش می‌رسد، اول نگاه می‌کند که ببیند کلمات مستمع جذب‌کن دارد یا نه؟ اگر داشت، می‌خواند، در حالی که ممکن است شعر محتوایی هم نداشته باشد.

اشعار امروز هیأت‌ها، ترانه و فولکلور شده و از شعر فاخر و معیار فاصله گرفته‌ایم

چرا مقام معظم رهبری اینقدر در خصوص شعر به مداحان تاکید و تذکر می‌دهند؟ نگاه غایی ایشان نسبت به شعر هیأت کجاست؟

خورشیدی: از بزرگ‌ترها آموخته‌ایم که آنچه بی‌عیب است، قرآن و کلام ۱۴ معصوم است. مقام معظم رهبری خیلی سال است که در این دیدارها روی صائب تاکید دارند و می‌فرمایند بخوانید، اما در دیدار امسال از یک بیت صائب ایراد می‌گیرند تا نشان دهند که روی صائب تعصب ندارند و اگر اشتباهی داشته باشد، می‌گویند.

نیکبختیان: امسال مقام معظم رهبری یک مثال در خصوص شعر مطرح کردند، نخبگان و چکیده ۸۰ ـ۹۰ هزار مداح که محضر معظم‌له رسیده بودند، برخی به بیانات ایشان توجه نداشتند و زمانی که ایشان این بیت شعر را خوانند، سریع «به به» گفتند. همه به این اشتباه خندیدند، اما باید افسوس خورد که در همان جلسه هم برخی دقت به بیانات رهبری نداشتند.

خورشیدی: باید افسوس خورد؛ زیرا شناخت وجود ندارد. ایشان به شعر خوب و محتوای خوب اشاره کردند که ختم به شعر فاخر شد. ایشان چند بار این شعر فاخر را فرمودند، اما این به چه معناست؟ برداشت من این است که ایشان قله را فاخر می‌گویند که در خصوص فناوری هم این عبارت فاخر را دارند. در دیدارهای مختلف هم به این شعر فاخر پرداختند. در ۲۱ فروردین سال ۹۳ فرمودند شعر، میراث‌دار هویت فرهنگی ماست و بعد از مثنوی مثال می‌زنند و می‌فرمایند هویت فرهنگی ما را به سمت همان عقلانیت دینی سوق می‌دهد. ما در قضیه شعر هیأت از ادبیات فارسی در حال فاصله گرفتن هستیم و این دغدغه مقام معظم رهبری است. اشعار امروز ترانه و فولکلور شده است و از شعر فاخر و معیار فاصله گرفته‌ایم. رهبری می‌فرمایند یکی از وظایف مداحان، پاسداری از زبان فارسی است. ایشان می‌فرمایند از لفظ‌های زیبا و فاخر باید استفاده کرد.

امروز مداح شعری دستش می‌رسد، اول نگاه می‌کند که ببیند کلمات مستمع جذب کن دارد یا نه؟ اگر داشت، می‌خواند، در حالی که ممکن است شعر محتوایی هم نداشته باشد

رهبری در سال ۹۵ به مداحان می‌فرمایند برای ارتقای شعر باید بکوشید و می‌خواهیم شعر در مداحی در قله قرار گیرد. بعد در جای دیگر می‌فرمایند از متون دینی فاخر مانند دعای عرفه در شعر استفاده کنید. این شعر فاخر امسال در خواندن آقای گل‌ختمی دیده شد. یک شعر از سعدی و یک شعر از علیرضا قزوه انتخاب کرده بود. هر دوی این اشعار را افراد بسیاری شنیده بودند، اما اجرای قوی آقای گل ختمی موجب شد که گویی این شعرها را برای بار اول شنیده‌ایم. شعر سعدی و قزوه هردو فاخر بودند و شاید به برخی از مداحان می‌دادیم می‌گفتند به درد هیأت نمی‌خورد، اما چرا در این مراسم خوانده شد و گرفت. احساس می‌کنم برخی مداحان بنا دارند کمبود اجرای خود را با شعر بپوشانند. برای همین نمی‌خواهند سراغ این اشعار بروند.

یکی از مداحان شناخته شده می‌گفت من شعر فاخر نمی‌خوانم؛ زیرا دوست دارم شعرم را از آبدارچی کنار در هیأت ایستاده تا یک فرد در روستا بفهمد. رهبر انقلاب به همین موضوع در یک دیدار اشاره کردند و فرمودند برخی مداحان می‌گویند این شعرهای قلمبه و  سلمبه را بخوانیم، مردم نمی‌فهمند. منظور من این اشعار نیست، اما اشعار فاخری داریم که اگر خوانده شوند، می‌فهمند و ذهن مردم هم بالا می‌رود.؛ یعنی ترقی شعر را ایشان در مداحی مطالبه دارند. این اتفاق در هیأت‌ها نمی‌افتد و مداح قصدی ندارد که مخاطب خود را از لحاظ شعر بالا بیاورد. از سوی دیگر شاهد برخی لفظ‌های نامبارک در اشعار در وصف اهل بیت (ع) هستیم.

تشویق سرود مداحی، تائید مداحی استودیویی نیست

امسال مقام معظم رهبری تشویقی درباره سرود مداحی داشتند که بعد از جلسه دو برداشت از آن شد. اول خیلی‌ها این بیان را تایید مداحی استودیویی تلقی کردند و عده‌ای آن را در تضاد بیانات گذشته ایشان که حفظ هویت مداحی است، دانستند. این بیان رهبر انقلاب را چطور تفسیر باید کرد؟

نیکبختیان: ایشان مثال زدند سرود «سلام فرمانده» که خودش دارای پیام است. اول این سرود توسط نوجوانان اجرا می‌شود. طیف سنی مهم است. دوم اشاره به سرود کردند. بنابراین تکخوانی با ملودی آنچه در کارهای استودیویی دیده می‌شود، ملاک نیست و اشاره ایشان به گروهی خواندن است. استودیویی‌خوانی‌ها با این سرودها اصلاً قابل قیاس و برابری نیست.

ایشان فرمودند اجرایی جدیداً باب شده است و فرمودند سرود. بنابراین نباید از بیانات رهبر انقلاب تفسیر به رأی کرد و به نفع خود برداشت کرد. به نظر من رهبری در این بیان فرمودند این نوع سرود و کار در مداحی، خوب است و تاثیر آن را خوب ارزیابی کردند.

البته نباید این کار را هم لوث کرد. ما متاسفانه وقتی در یک کار جواب می‌گیریم، آن‌قدر تکرارش می‌کنیم که اثر کار خوب اول را هم از بین می‌بریم. بعد از سرود «سلام فرمانده» چند سرود خوب دیگری هم تولید شد.

جهاد تبیین مداح با شعر است، نه سخنرانی کردن

مقام معظم رهبری از مداحان جهاد تبیین مطالبه کردند که برخی تصورشان این بود که مداح باید سخنرانی هم در برنامه‌اش داشته باشد، اما امسال فرمودند مداحی، منبر نیست. این دو بیان چگونه باهم جمع می‌شود؟ راهکار جهاد تبیین در هیأت چیست؟

حیدرزاده: برای تحقق و پرداختن مداح به جهاد تبیین، باید شاعران تلاش بیش‌تری کنند و محتوا برای او فراهم کنند. اگر محتوای شعری نداشته باشد، مداح به سمت حرف زدن می‌رود و منبری می‌شود. رهبری در این دیدار فرمودند مداحی، منبر نیست. امسال اشعاری که در دیدار مقام معظم رهبری خوانده شد رویکرد جهاد تبیینی نداشت. جهاد تبیین بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی، بیان زندگی شهدا و عزیزانی است که جان دادند تا این خاک از دست نرود. بیان فسادهای زمان طاغوت که مردم بدانند تغییر نظام چه برکاتی داشته است. بیان پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف علمی، نظامی و صنعت است؛ این محتواها در اشعار ما نیست.

وقتی لوازم نباشد، مداح که بخواهد به سمت جهاد تبیین برود، سراغ سخنرانی می‌رود؛ در حالی که تسلط گفتاری ندارد و بدتر کار را خراب می‌کند. لازم است شاعران در این عرصه وارد شوند و تولید محتوا کنند و بعد از مداح مطالبه کرد که چرا شعر جهاد تبیینی نمی‌خوانی.

نباید از بیانات رهبر انقلاب تفسیر به رأی کرد و به نفع خود برداشت کرد. به نظر من تشویق رهبری از سرود مداحی به معنای آن است که این نوع سرود و کار در مداحی، خوب است و تاثیر آن را خوب ارزیابی کردند

من یک بیت شعر از آقای موید درباره احترام به پدر و مادر می‌خواندم «قلب پدر میازار تندی مکن به مادر/ هرگز چنین گناهی غفران نمی‌پذیرد» بعدش از من تشکر می‌کردند که این شعر تلنگری برای من شد تا با مادرم آشتی کنم.

برای آن که مداحی، منبر نشود، باید دست مداح از شعر پُر شود و از سوی دیگر هم مداحان باید روش خود را از حرف زدن و سخنرانی کردن تغییر دهند؛ زیرا تأثیر شعر از حرف بیش‌تر است. در فضای مجازی هم اگر مداحان حضور پیدا می‌کنند، باید به این نکته توجه کنند که این انقلاب و نظام راحت به دست نیامده و هزاران شهید و جانباز و اسیر داده‌ایم. ما هم مشکلات و ضعف‌ها مثل سوءمدیریت، گرانی و فساد را می‌دانیم، اما راه‌ حلش ریختن در خیابان و آتش زدن سطل زباله و کشتن جوان بی‌گناه نیست. باید راه چاره پیدا کرد. باید کمک کنیم تا مشکل حل شود نه اینکه حرفی بزنیم که دشمن ما شاد شود و از آن استفاده کند. آن دشمن جمهوری اسلامی، دشمن امام حسین و حضرت زهرا هم هست. نباید فریب او را بخوریم و جوزده شویم.

نیکبختیان: حرف سست نباید زد؛ زیرا خطرناک است و این را مقام معظم رهبری هم فرمودند که اگر حرفی بزنید که در پی آن به اسلام، علما و مجالس حمله کنند، باید پاسخگو باشید. رهبر انقلاب هم برای همین تاثیرگذاری از مداحان این را مطالبه کردند و باید بدانیم تاثیر مداحی از وعظ و سخنرانی بسیار بیش‌تر است. برای جهاد تبیین، مداحان باید مطالعه کنند و رهبر انقلاب هم روی مطالعه بسیار تاکید دارند و حتی امسال کتاب هم معرفی کردند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.