×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رئیسی: تلاش دشمن علیه سپاه محکوم به شکست است/ در بودجه سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گرفته است

به گزارش تهران۲۴،‌ در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲ بهمن) مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور برای دفاع از کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس حضور پیدا کرد.

رئیسی  در جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور در جلسه علنی مجلس با تشریح شرایط کشور اظهار داشت: باید شکرگزار خداوند بزرگوار باشیم که با وجود همه دشمنی‌ها، توطئه ها و فتنه‌ها حضور، مشارکت، صبر و بردباری مردم باعث شد که دشمن ناکام شود.

وی افزود: دشمنان می‌خواهند به خاطر اقدامات انقلابی بخش قابل توجهی از حاکمیت ما را مورد سرزنش قرار بدهند،‌ هیچ ارتشی و هیچ نیروی مسلحی به میزانی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تروریسم مقابله کرد و شر تروریست‌ها را از سر منطقه کوتاه کرد، تلاش نکرده است؛ این موضوع را هم ارتش‌های کشورهای منطقه معترف هستند و هم مسئولین عالی در سراسر منطقه معترف هستند که سپاه در برخورد با تروریسم نقش اول را داشته است.

رئیس جمهور تاکید کرد: در همین مدت کوتاه بارها مسئولان به ما گفتند که اگر سپاه، حاج قاسم سلیمانی و مجاهدت‌های سپاه نبود، اکنون شرایط در کشور ما و منطقه به شکل دیگری بود.

وی با قدردانی از سپاه اظهار کرد: کسانی که امروز می‌خواهند این سپاه مقتدر را مورد سرزنش قرار دهند به دلیل این حرکت انقلابی در مبارزه با تروریسم نقش آفرینی در حمایت از مردم است که تلاش‌های آنها تلاشی مذبوحانه است مانند محاسبات قبل محکوم به شکست است.

رئیسی با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: در ابتدا عملکرد بودجه سال ۱۴۰۱ را بیان می‌کنم؛ تمام تلاش دولت این بوده است که بودجه ۱۴۰۱ را با رشد اقتصادی دنبال کند. در دولت قبل شاهد چهار دهم رشد بودیم و دهه ۹۰ مشکلات بسیاری در این رابطه داشتیم اما در حال حاضر شاهد رشد اقتصادی قریب چهار درصدی هستیم که بیانگر رشد در همه بخش ها است. رشد سرمایه‌گذاری، کاهش تورم و رشد در حوزه تولید نشانه های خوبی است.

وی اضافه کرد: ما پنج درصد رشد تولید و بیش از پنج درصد رشد تجهیزات تولید را شاهد هستیم. علیرغم همه تحریم‌ها شاهد افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی هستیم و دولت توانسته علیرغم خنثی‌سازی تحریم‌ها به منابع ارزی دست پیدا کند. قرار بود استقراض از بانک مرکزی صورت نگیرد و ما با وجود افزایش یارانه‌های نقدی دچار استقراض نشدیم و این موفقیت دولت است.

رئیس جمهور با اشاره به تامین زیرساخت‌های لازم برای پرداخت یارانه کالابرگ به مردم تصریح کرد: تلاش شد تا زیر ساختها آماده شود که این اتفاق اخیرا رخ داد و در استان‌ها این طرح  عملی شده است. 

رئیسی گفت:‌ در سال جاری مسأله تعرفه گذاری خدمات پرستاری و رتبه بندی معلمان با همکاری مجلس برخلاف همه محدودیت های بودجه ای محقق شد.

وی افزود: رشد بخش صنعت در شش ماهه اول معادل ۵ درصد است که این مساله از سال ۱۳۹۶ تاکنون بی سابقه است رشد بخش صنعت در شش ماهه نخست امسال معادل ۴٫۹ درصد است، ارزش افزوده بخش معدن در شش فصل متوالی منفی ۰٫۷ درصد بوده است و الان مثبت شده است. شاخص تولید شرکت های صنعتی و معدنی بورسی در پاییز امسال ۶ تا۷ درصد رشد داشته  است درحالی که در گذشته صفر بوده است. افزایش تولیدات صنعتی (مثلا خودرو) انواع سواری، وانت، تولیدات پتروشیمی و تولید لوازم خانگی رشد داشته اند از طرفی در آبان ماه سال جاری رتبه ۷ تولید فولاد در جهان را به دست‌ آوردیم که همه اینها نشان دهنده رشد تولید است. 

رئیس جمهور با اشاره به وعده ایجاد اشتغال سالانه یک میلیون تصریح کرد: براساس مستندات (کدملی، کدبیمه، محل اشتغال) وعده ایجاد اشتغالِ قریب به یک میلیون محقق شده است.

وی افزود: در مورد کشاورزی باید گفت در زمینه تولید غلات رشد داشته ایم، بهبود وضعیت تجاری در این زمینه  افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم را نیز در این بخش رخ داده است.

رئیسی در مورد بودجه ۱۴۰۲ گفت: تلاش شده است در تنظیم بودجه سیاست های کلی برنامه هفتم و سند ملی آمایش سرزمینی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به برخی از ویژگی‌های مهمترین سند مالی دولت تصریح کرد: در تنظیم بودجه شفافیت و درج تمام منابع و مصارف مورد تاکید قرار گرفته است؛ بهبود معیشت مردم، کاهش تورم، حمایت از بازار سرمایه و توجه  به افزایش سهم درآمدهای مالیاتی نیز از دیگر ویژگی‌های بودجه است.

رئیس جمهور توجه به رشد اقتصادی، اشتغال و فعال شدن صندوق های عدالت و پیشرفت در همه استانها برای تکمیل پروژه های نیمه تمام را جزو مهمترین ویژگی‌های بودجه دانست و افزود: تامین یارانه نقدی یا کالابرگ الکترونیک، تامین یارانه نان، رشد متوسط بیست درصدی حقوق کارمندان و پیش بینیِ واردات خودرو نیز در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه به دیگر ویژگی‌های بودجه اشاره و تصریح کرد: افزایش اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای، رشد ۴۳ درصدی اعتبارات بخش سلامت، تامین منابع مالی برای ساخت مسکن و پیش بینی تخفیف مالیاتی برای پروژه های نهضت ملی مسکن نیز در بودجه مد نظر قرار گرفته‌است.

رئیسی با بیان اینکه تمام تلاش بر این است که میان درآمد و هزینه مغایرتی نباشد تا کسری بودجه که تورم زاست صورت نگیرد، گفت: مدیریت بر بازار سرمایه از نکات مورد تاکید بودجه سال آینده است.

وی در مورد علت افزایش هزینه‌ها افزود: هزینه‌ها به دلیل حقوق و دستمزد افزایش داشته است،‌ البته بخشی از آن هم مربوط به هدفمندی یارانه هاست.

رئیس جمهور گفت: ۴ نکته محوری در اینجا داریم: مسکن، سفره مردم، خودرو و سلامت؛ در این ۴ حوزه برنامه کوتاه مدت داریم که انشاالله حتما وضعیت در آینده نزدیک بهبود خواهد یافت.

وی بر لزوم امید بخش بودن اقدامات دولت و مجلس تصریح کرد: پیامی که از دولت و مجلس دریافت می شود باید برای مردم امید بخش باشد چون دشمن تمام توانش را گذاشته است تا امید مردم را به یاس تبدیل کند.

رئیسی با بیان انیکه آینده روشن است و همه آمارها نشانده رشد در کشور است، گفت: با مدد الهی و توجه به شاخص های که عرض شد وضعیت ارز، طلا و بسیاری از گرانی‌ها حتما کاهشی خواهد شد. با اراده و مشارکت مردم و همت مسئولین انشاالله این رشد را ارتقا خواهیم بخشید و زمینه یاس در جامعه را از بین خواهیم برد.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.