×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پوتین: همگرایی در قالب اتحادیه اوراسیا راه غلبه بر تحریم‌ها و کمبود منابع است

به گزارش تهران۲۴، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در جمع سران کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا خطاب به آنان گفت: این اتحادیه پتانسیل تبدیل شدن به یکی از قطب‌های جهانی را دارد.

وی گفت: درک مشترک از سرنوشت تاریخی، تقویت جامعه فرهنگی و اجتماعی مردم کشورهای عضو اتحادیه، کلید موفقیت اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

رئیس جمهور روسیه افزود: همگرایی نزدیک ما پاسخی شایسته به مشکلات جهانی مانند فقر، تغییرات آب و هوایی، کمبود منابع است که به دلیل همه‌گیری کرونا و اعمال تحریم‌های غیرقانونی توسط تعدادی از کشورها تشدید شده است.

وی ادامه داد: اتحادیه اقتصادی اوراسیا از همه فرصت ها برخوردار است تا به یکی از قطب های قدرتمند، مستقل و خودکفا در دنیای چندقطبی در حال ظهور تبدیل شود تا مرکز جذب همه کشورهای مستقلی باشد که ارزش های ما را به اشتراک می گذارند.

پوتین افزود: روسییه تمام تلاش خود را برای تعمیق بیشتر یکپارچگی در همه زمینه ها در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، صنعتی، مالی و فناوری انجام خواهد داد.

رئیس جمهور فدراسیون روسیه پیشنهاد داد از سال جاری تهیه اسناد برنامه ریزی بلندمدت جدید آغاز شود که بردارهای اصلی همکاری و همگرایی را برای دوره ۲۰۳۰ و ۲۰۴۵ تعیین می‌کند.

وی چندین اولویت را برای اتحادیه اعلام کرد که می توان به توسعه توان فنی کشورهای عضو جامعه اقتصادی اوراسیا، دستیابی به استقلال واقعی و خودکفایی در این زمینه؛ فعال‌سازی تعامل در زمینه تحولات دیجیتال؛  کاهش خطرات اقتصادی که استفاده از ارزهای خارجی و سیستم های پرداخت برای تجارت متقابل ایجاد می‌کند، همگرایی مقررات مالیاتی، معرفی روش های پیشرفته اداره مالیات و همچنین یکسان سازی رویه های گمرکی، تشکیل زیرساخت حمل و نقل و لجستیک جدید که به طور کامل با واقعیت های اقتصادی مدرن مطابقت دارد و ایجاد همکاری متقابل سودمند و برابر اتحادیه با شرکای خارجی و انجمن های بین المللی اشاره کرد.

اتحادیه اورآسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از ۵ کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که با ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت فعال و تولید ناخالص داخلی هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار، دارای رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق است که یکی از پر رونق ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در جهان به شمار می‌آید. این بلوک اقتصادی در ژانویه ۲۰۱۵  فعالیت خود را آغاز کرد.

میزان تجارت اتحادیه اوراسیا با کشورهای جهان بالغ بر ۸۵۰ میلیارد دلار است. از این میزان ۳۳۱  میلیارد دلار مربوط به واردات است.

سهم ایران از این میزان حدود ۲٫۵ میلیارد دلار است که یک میلیارد و  600 میلیون دلار واردات و ۸۲۳ میلیون دلار آن صادرات است‌. دست کم ۸۰ درصد صادرات اوراسیا به ایران، محصولات کشاورزی به ویژه غلات و ۶۸ درصد صادرات ایران به اوراسیا، محصولات کشاورزی به ویژه میوه و خشکبار است.

از دیگر مزایای همکاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، استفاده از امتیازات گمرکی خاصی است که این امکان را برای کشور فراهم می‌آورد تـا حجـم صـادرات خـود را بـه مقصد کشورهای اوراسیایی تا چند برابر افزایش دهد.

بدون شک این همکاری فوایدی را برای کشورهای محصور در خشکی اطراف ایران نیز دارد، چراکه این فرصت را برای کشورمان فراهم می‌آورد تا به حلقه ارتباطی حیاتی تجاری منطقه تبدیل شود.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.