×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایران در مقابله با هتاکی شارلی ابدو چه کرد؟

به گزارش تهران۲۴، جمعی از کاربران فارس من با تشکیل کمپینی خواستار برخورد قانونی با نشریه شارلی ابدو در مجامع بین‌المللی شدند.

در این کمپین آمده است: مردم ایران و کلیه ارادتمندان به آستان ولایت که بارها و بارها خاطرشان از توهین‌های بی شرمانه نشریه بی‌شرم شارلی ابدو به مقدسات اسلامی مکدر شده و در تازه‌ترین اقدام توهین بیشرمانه به مقام معظم رهبری که با بی‌شرمی بسیار با توهین به ارادتمندان به رهبری جرمی مشهود در زمینه زیر پا گذاشتن اعتقادات و ارزش‌های میلیون‌ها انسان را داشته، تقاضامندیم در این زمینه وزارت امور خارجه در مجامع بین‌المللی اعلام جرم کند. ما و تمام ارادتمندان به اهل بیت و ولایت تا پای جان برای تعطیلی سفارتخانه فرانسه و شارلی ابدو ایستاده‌ایم.

به گزارش فارس، این نشریه هتاک قبل از توهین اخیرش و در آذر ماه سالجاری در فهرست تحریم‌های ایران قرار گرفت. علاوه بر این در پی اقدام اهانت آمیز اخیر در توهین به مرجعیت دینی، سفیر فرانسه در تهران به وزارت خارجه احضار و یادداشت اعتراضی ایران تسلیم وی شد. از سوی دیگر ایران اقدام به تعطیلی انجمن ایران شناسی فرانسه در تهران کرد.

در همین خصوص نیز «محمد دهقان» معاون حقوقی رئیس جمهور ۲۱ دی ماه در حاشیه نشست هیأت دولت با بیان اینکه اقدام حقوقی علیه این نشریه فرانسوی زمان بر است، اظهار داشت: گاهی موضع گیری‌های سیاسی که از سوی وزارت خارجه انجام می‌شود فوری است، اما در بخش حقوقی باید اسناد جمع آوری بشود و مرکز حقوق بین‌الملل که متولی دعاوی حقوقی در خارج کشور است بررسی‌هایشان را انجام می‌دهند… مورد جدیدی که توسط نشریه خاصی مطرح شد اکنون در دست بررسی است و باید ظرفیت سنجی بشود و نظرات کارشناسی از وکلایی که در داخل و خارج از کشور و همچنین هیأت حقوقی که داریم دریافت و بررسی می‌شود و بعد اقدام می‌کنیم.

به گزارش فارس، چندی پیش نشریه هتاک شارلی ابدو در اقدامی اهانت آمیز به مرجعیت دینی توهین کرد. این اقدام واکنش حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و او روز چهارشنبه ۱۴ دی ماه در توئیتر در این باره نوشت: اقدام توهین آمیز و خارج از نزاکت نشریه‌ای فرانسوی در انتشار کاریکاتور علیه مرجعیت دینی و سیاسی بدون پاسخ قاطع و موثر نخواهد بود. به دولت فرانسه اجازه نمی‌دهیم پا را از گلیم خود فراتر گذارد. آنها قطعا مسیر اشتباهی را انتخاب کرده‌اند. پیش‌تر این نشریه را در فهرست تحریم‌ها قرار دادیم.

* تحریم شارلی ابدو

لازم به ذکر است، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۱ آذر ماه در بیانیه‌ای تحریم‌های جدیدی را علیه تعدادی از اشخاص و نهادهای اتحادیه اروپا اعلام کرد که نشریه هتاک شارلی ابدو نیز جزو این تحریم‌ها قرار داشت. در بیانیه وزارت امور خارجه آمده بود: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران وفق مصوبات مراجع ذیربط، در چارچوب قواعد مرتبط و ساز و کارهای تحریمی مربوطه و به عنوان عمل متقابل، نهادها و اشخاص زیر در حوزه اتحادیه اروپا را به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، ترویج و تحریک به تروریسم و خشونت و نفرت پراکنی که موجب اغتشاش، خشونت، اقدامات تروریستی و نقض حقوق بشر علیه ملت ایران شده، تحت تحریم قرار می‌دهد.

عصر چهارشنبه ۱۳ دی ماه نیز در پی اقدام موهن این نشریه فرانسوی در توهین به مرجعیت، مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی، «نیکلاس رش» سفیر فرانسه در تهران توسط ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد.

کنعانی خطاب به سفیر فرانسه گفت: جمهوری اسلامی ایران توهین به مقدسات و ارزش‌های اسلامی، مذهبی و ملی خود را به هیچ وجه نمی‌پذیرد و فرانسه حق ندارد به بهانه آزادی بیان، اهانت به مقدسات دیگر کشورها و ملت‌های مسلمان را توجیه کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سابقه سیاه نشریه فرانسوی در تعرض به ساحت مقدس پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، قرآن کریم و دین مبین اسلام، افزود: جمهوری اسلامی ایران مسئولیت‌های ناشی از این اقدام نفرت انگیز، توهین آمیز، و غیرموجه را متوجه دولت فرانسه می‌داند.

کنعانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران حق واکنش متناسب را برای خود محفوظ می‌داند، یادداشت اعتراض رسمی وزارت امور خارجه کشورمان در این رابطه را تسلیم سفیر فرانسه کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در انتظار توضیح و اقدام جبرانی دولت فرانسه در محکومیت رفتار غیرقابل قبول نشریه فرانسوی است. سفیر فرانسه هم در پاسخ اعلام کرد که دیدگاه‌های مطرح شده و متن یادداشت اعتراض را سریعا به مقامات کشورش منتقل خواهد کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس ۱۴ دی ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد: قویاً انتظار داریم مقامات ذیربط فرانسوی اقدام لازم و فوری را برای برخورد با این نشریه با هدف جلوگیری از تداوم این کارزار اهانت و نفرت افکنی که یقینا آثار زیانبار و مخربی بر روابط بین دو کشور و دو ملت خواهد داشت، به عمل آورد.

پس از آن هم در اولین گام ایران انجمن ایران‌شناسی فرانسه در تهران را تعطیل کرد. 

۱۵ دی ماه و یک روز بعد وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام‌ موهن این نشریه فرانسوی در بیانیه‌ای این اقدام را به شدیدترین عبارات محکوم کرده و آن را نشانه دیگری از دست اندازی صهیونیسم بر عرصه رسانه در جهت ترویج اسلام ستیزی، اشاعه تنفر و تفرقه بین جوامع و انسان‌ها خواند. در این بیانیه اعلام شد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن بازنگری در مناسبات فرهنگی با فرانسه و بررسی امکان ادامه فعالیت فرهنگی فرانسه در ایران، در گام نخست فعالیت انجمن ایران شناسی فرانسه در ایران را تعطیل می‌کند. (جزئیات بیشتر).

این اقدام البته با واکنش فرانسوی‌ها روبرو شد و سخنگوی وزارت خارجه فرانسه آن را «مایه تأسف» خواند و در ادامه مدعی شد که در فرانسه بر خلاف ایران، «آزادی مطبوعات» وجود دارد. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در رایزنی تلفنی با تعدادی از همتایان خود از جمله وزیر خارجه پاکستان نیز در این خصوص به گفت‌وگو پرداخت. وی روز جمعه ۱۶ دی ماه در گزارشی توئیتری در این باره نوشت: با وزرای خارجه پاکستان، کویت و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی رایزنی تلفنی داشتم. پیگیری مناسبات دو و چندجانبه در دستورکار بود. بر محکومیت هتک حرمت صهیونیستی مسجدالاقصی و توهین نشریه فرانسوی به مرجعیت دینی تأکید کردیم. ضرورت اقدام موثر OIC (سازمان همکاری اسلامی)، جوامع و دول مسلمان مورد تأکید همه ماست.

سه روز بعد در ۱۸ دی ماه ناصر کنعانی سخنگوی در این باره در توئیتر نوشت: فرانسه با سابقه تاریخی سیاه استعمار، نقض حقوق بشر و آزادی بیان در داخل و خارج، حق توجیه توهین وقیحانه به مقدسات دیگر کشورها و ملت ها و پیروان ادیان الهی را به بهانه آزادی بیان ندارد. آنچه دولتمردان فعلی فرانسه باید رعایت کنند، اصول بدیهی و اساسی در روابط بین‌الملل یعنی احترام متقابل، عدم مداخله در امور داخلی دیگران و احترام به ارزش‌ها و مقدسات ملی، دینی و مذهبی دیگران است. 

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز روز یکشنبه ۱۸ دی ماه در جلسه علنی مجلس با اشاره به هتاکی نشریه فرانسوی تصریح کرد: ضروری است وزارت خارجه ایران به اقدامات متقابل خود نسبت به دولت فرانسه با اقتدار ادامه دهد تا همه بفهمند اجازه ندارند به نمادها و باورهای ملی مردم ایران توهین کنند. 

نمایندگان مجلس همچنین ۱۸ دی ماه با امضای بیانیه‌ای این اقدام هتاکانه نشریه شارلی ابدو را محکوم کردند.

یک روز بعد در ۱۹ دی ماه نیز ناصر کنعانی در نشست هفتگی با خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی درباره توهین نشریه شارلی ابدو به مرجعیت دینی بیان کرد: در این ارتباط هم اعلام موضع کرده و هم اقدام عملی دیپلماتیک را انجام دادیم. بیانیه‌ای در همین ارتباط وزارت خارجه منتشر کرد. بالافاصله بعد از این اقدام، سفیر فرانسه در تهران را به وزارت خارجه احضار و اعتراض رسمی دولت ایران را به وی ابلاغ کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: متاسفانه دولت فرانسه در این ارتباط نه تنها اعلام برائت نکرده، بلکه با توجیه آزادی بیان از چنین اقدامی حمایت کرده است. این اقدام را مجددا از این تریبون محکوم می‌کنیم و معتقدیم هم دولت‌ها و هم ملت‌های جهان لازم است که نسبت به هتک حرمت ارزش‌های انسانی و اخلاقی و دینی واکنش نشان داده و این را به عنوان یک اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی علیه ارزش‌های انسانی و جامعه بشری تلقی و نسبت به آن واکنش نشان دهند. (جزییات بیشتر)

این اقدام توهین آمیز واکنش‌هایی را نیز در سطح بین‌المللی به همراه داشت. از جمله سخنگوی جنبش نجباء عراق در بیانیه‌ای اقدام موهن نشریه شارلی ابدو را به شدت محکوم کرد و آن را بسترساز انواع اهانت و نفرت‌پراکنی خواند. «نصر الشَمَّری» عنوان کرد: «حضرت امام خامنه‌ای (مدظله) برجسته‌ترین و بزرگترین شخصیت اسلامی روزگار ماست».

حزب‌الله لبنان در واکنش به این هتاکی تأکید کرد: امام خامنه‌ای تنها رهبر یک کشور بزرگ نیست، بلکه پیشوای یک امت است.

وزارت امور خارجه دولت نجات ملی یمن هم ضمن تمجید از مقام معظم رهبری، تأکید کرد که انتشار تصاویر موهن توسط شارلی ابدو علیه دنیای اسلام، محکوم است.

لازم به ذکر است، هفته‌نامه فرانسوی شارلی ابدو که به انتشار کاریکاتورهای ضد اسلامی و توهین آمیز به ادیان الهی مشهور است، پیش از این هم در اقدامی موهن کاریکاتوری را علیه آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور منتشر کرده بود. این اقدام منجر به احضار کاردار سفارت فرانسه در نبود سفیر این کشور به وزارت خارجه ایران در ششم مهر ماه انجامید. البته در احضار کاردار نسبت به شرکت سه نفر از وزرای مشاور دولت فرانسه در اعتراضاتی در پاریس در پی اغتشاشات اخیر در ایران و همچنین بیانیه مداخله جویانه وزارت خارجه فرانسه نیز اعتراض شد. (اینجا بخوانید)

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.