×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اژه‌ای: قضات علل نارضایتی مردم از دستگاه قضا را احصا کنند

به گزارش تهران۲۴ به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با حضور در دادگاه عالی و دادسرای انتظامی قضات، در جمع مسئولان و قضات این مراجع قضایی به ایراد سخنرانی پرداخت و مطالب و نقطه‌نظرات آنها را استماع کرد.

وی در جمع قضات دادگاه عالی و دادسرای انتظامی قضات، ضمن تبریک و تهنیت فرا رسیدن ماه رجب‌المرجب، اظهار کرد: از خداوند مسئلت داریم که همواره دلسوز و خیرخواه مردم باشیم و انگیزه اصلی ما ایجاد محبت و خیرخواهی در ابناء بشر باشد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه سرمایه اصلی در دستگاه قضایی عامل و نیروی انسانی آن است، خطاب به قضات دادگاه عالی و دادسرای انتظامی قضات گفت: شما می‌توانید در تعیین بهترین روش‌ها و شاخص‌ها و ملاک‌ها برای جذب و بکارگیری مستعدترین و شایسته‌ترین نیروهای انسانی، کمک‌کار دستگاه قضایی باشید.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به اهمیت مقوله آسیب‌شناسی و کار ویژه نهادهای نظارتی در پیشبرد این امر خطیر گفت: هر دستگاه نظارتی باید به بررسی و سنجش نقاط ضعف و قوت افراد و مجموعه‌های تحت نظارت خود مبادرت ورزد و راه‌ها و روش‌های بهبود و ارتقاء اوضاع در‌ آن افراد و مجموعه‌ها و کاستن و تقلیل نقص‌ها و آسیب‌های آنها را شناسایی و تعیین کند؛ دادگاه عالی و دادسرای انتظامی قضات واجد چنین نقش و کار ویژه‌ای می‌باشد.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان اینکه تأکید ما در دستگاه قضایی آن است که نظارت و رفع کاستی‌ها و نواقص را از مجموعه خودمان آغاز کنیم، گفت: ما تأکید داریم که مقوله صیانت و رفع نواقص را از دستگاه خودمان و از حوزه کاری خود شروع کنیم و این فرهنگ و اصل را مبنا قرار دهیم که اشخاص حاضر در دستگاه به صورت صادقانه و خالصانه و دلسوزانه و به دور از انگیزه‌های مبتنی بر مچ‌گیری، آیینه یکدیگر باشند.

وی با اشاره به تأکیدات و سفارشات خود به مقامات دادگاه عالی و دادسرای انتظامی قضات تصریح کرد: در بدو تصدی مسئولیت ریاست در دستگاه قضا به حجت‌الاسلام موحدی آزاد دادستان وقت انتظامی قضات که اکنون ریاست دادگاه عالی را بر عهده دارد، تأکید کردم که بالغ بر هزار قاضی شایسته و برتر را به من معرفی کند تا من بتوانم از این تعداد، اشخاصی را به عنوان مدیر در بخش‌های مختلف دستگاه قضایی انتخاب کنم؛ چرا که اعتقاد دارم مدیر یک مجموعه از جهات مختلف می‌تواند اثرگذاری بالایی در مجموعه تحت مسئولیت خود داشته باشد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه، با اشاره به اهمیت رضایتمندی مردم و مراجعان از دستگاه قضایی و حفظ کرامت آنها، بیان کرد: صرف‌نظر از رضایت آن بخش از مردم و مراجعان به دستگاه قضایی، شما قضات دادگاه عالی و دادسرای انتظامی قضات نسبت به احصاء مستمر علل نارضایتی بخشی از مردم از دستگاه قضایی اهتمام داشته باشید و این علل نارضایتی را از حیث اهمیت و اولویت، دسته‌بندی نمایید تا بتوانید نسبت به رفع سریع و ریشه‌ای آنها اقدام کنید.

رئیس قوه قضائیه گفت: باید بتوانیم از اختیارات و مسئولیت‌هایی که داریم در جهت نفع رساندن به مردم، بیشترین استفاده را ببریم؛ لذا تأکید من به شما قضات دادگاه عالی و دادسرای انتظامی قضات آن است که بررسی کنید آیا به نحو کامل و با تمام ظرفیت از این اختیارات و مسئولیت‌هایی که از آنها برخوردار هستید، بهره می‌برید یا خیر؟ شما عناصر مؤثری در ارتقاء دستگاه قضایی هستید.

وی با اشاره به رسالت خطیر و نقش برجسته‌ای که دستگاه قضایی در جامعه دارد، تصریح کرد: اگر دستگاه قضایی مقتدر و صحیح‌العمل باشد از بسیاری از اعوجاج‌ها جلوگیری می‌کند و چنانچه در اینجا آسیب به وقوع بپیوندد، بسیاری از نقاط دیگر نیز آسیب می‌بینند.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام موحدی آزاد رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات طی سخنانی با اشاره به توفیقات دستگاه قضا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یکی از توفیقات مهم و برجسته قوه قضائیه در چهار دهه گذشته این بوده که در دسترس همه مردم کشور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی امروز در کوچکترین بخش‌ها از لحاظ تقسیمات کشوری دارای دادگاه یا شورای حل اختلاف است، عنوان کرد: در گذشته دسترسی مردم مناطق مختلف کشور به مراجع قضایی مشکل بود و به همین سبب مردم ناچار می‌شدند که در بسیاری از مواقع، از حق خود بگذرند؛ ولیکن امروز این شرایط تفاوت پیدا کرده و یکی از دلایل افزایش آمار پرونده‌ها در کنار دلایل مهم دیگر همین موضوع در دسترس بودن مراجع قضایی برای مردم است.

حجت‌الاسلام قدیانی دادستان انتظامی قضات نیز در این نشست، مطالب و نکات مدنظر خود در خصوص فرآیند جذب و گزینش قضات را ارائه کرد.

همچنین در این نشست، ۶ نفر از معاونان و قضات دادگاه عالی و دادسرای انتظامی قضات به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در باب موضوعات مختلف پرداختند.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.