×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 30 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حیاط دولت| ادغام خبرگزاری‌های دولتی با یکدیگر/ خاندوزی: میراث ۱۰ سال گذشته را قدم به قدم اصلاح می‌کنیم

به گزارش تهران۲۴،‌ اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه سوم اسفند) هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالاتشان پاسخ دادند.

میراث ۱۰ سال گذشته را قدم به قدم اصلاح می‌کنیم

 احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به حاشیه ایجاد شده درباره سوال خبرنگاری در نشست خبری روز گذشته خود گفت: سوال در مورد مسأله حکمرانی اقتصادی بود که به تفصیل در مورد آن صحبت کردم و طولانی‌ترین پاسخی که داده شده مربوط به حکمرانی اقتصادی بود. من به تفصیل به آن خانم پاسخ دادم چه اتفاقی در حکمرانی اقتصادی در یک سال و نیم گذشته رخداده است. با وجود فشارهای داخلی و خارجی که وجود دارد، میراث ۱۰ سال گذشته را قدم به قدم اصلاح می‌کنیم. متاسفانه آن خبرگزاری شیطنت کرد و فقط از عبارات ابتدایی صحبتم استفاده کرد.

وی با اشاره به تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری، افزود: طبق گزارش بانک مرکزی این کار حداقل برای ۸/۵ میلیون حساب انجام شده و تکمیل آن به عهده دوستان بانک مرکزی است.

خاندوزی درباره آسیب کسب‌وکارهای اینترنتی گفت: وزیر ارتباطات در کارگروه اقتصاد اینترنتی پیشنهاداتی را آورده بود که باید درباره مصوب شدن آن باید از او سوال کرد.

تحریم اروپا موضوع مهمی نیست

محمدمهدی اسماعیلی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به تحریم خود از سوی اتحادیه اروپا گفت: موضوع مهمی نیست و شما هم خود را درگیر این‌ موضوع نکنید.

وی در پاسخ به سوالی در مورد در کسب و کارهای اینترنتی در حوزه فرهنگ، مانند لوازم التحریر‌ها یا کتاب فروشی‌های آنلاین و اینکه آیا این مساله در سامانه صدور مجوزها قرار نیست پیگیری شود، گفت: دیروز با سامانه صدور مجوزها توافق بسیاری خوبی داشتیم تا بسیاری از مشکلات کسب و کارهای بچه‌های فرهنگی در آنجا حل خواهد شد و به نظر امروز یا فردا دوستان جزئیات آن را اعلام خواهند کرد و همه مشاغل فرهنگی که دچار مشکل بودند مشکلات‌شان حل خواهد شد. هم در دولت و هم در کمیسیون‌های دولت کارهای بسیار خوبی آماده کردیم و فکر می‌کنم که با تصویب در صحن دولت برای حوزه فرهنگ گشایش‌های جدی خواهیم داشت به ویژه در زمینه زیرساخت‌های حوزه فرهنگی که بخشی مهمی از زیرساخت‌های موجود با تصویب مصوبات فعلی است. همچنین در سال آینده به بحث عمرانی آن نیز خواهیم پرداخت و مسائل مربوط به آن را حل خواهیم کرد. برای اعضای وزارت فرهنگ، نهادها و سازمان‌های تابع با پیشنهاد و همفکری که با اداره امور اداری و استخدامی داشتیم مصوبه‌ای آماده شده است که بخش مهمی از دغدغه دوستان ما را برطرف خواهد کرد.

اسماعیلی درباره ادغام خبرگزاری‌های دولتی هم گفت: ادغام خبرگزاری‌های دولت دو بخش دارد که یک تعداد در خود وزارت ارشاد است که در گام اول می‌خواهیم آنان را ساماندهی کنیم. در گام بعدی در دولت است که نیازمند توافقات بین دستگاهی است که ان‌شاءالله این را جلو خواهیم کرد. 

رئیسی هفته آینده به بوشهر می‌رود

محسن معاون اجرایی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت:  رئیس جمهور در هفته آینده به بوشهر سفر خواهد کرد و در این سفر رئیس جمهور برنامه‌های مهمی خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها، افتتاح بزرگ در مجموعه عسلویه است. برنامه‌های ملاقات مردمی و جلسه با فعالان فرهنگی و شورای برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاران در سفر دو روزه ایشان اتفاق می‌افتد.

وی افزود: با هماهنگی صورت گرفته با سازمان برنامه و بودجه، هفته آینده برای پیگیری و پیش برد مصوبات دور اول سفرهای استانی، مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای مصوبات به حساب استان‌های مختلف واریز می‌شود و تا پایان سال یک مرحله تخصیص دیگر هم برای اجرای مصوبات اتفاق خواهد افتاد.

 افزایش عوارض آلایندگی در کمیسیون تلفیق رد شد

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره پیشنهاد برای کاهش آلودگی محیط زیست گفت: در این ارتباط بودجه به سازمان محیط زیست داده نمی‌شود.

وی افزود: ما خواستار ۲۰درصد عوارض آلایندگی در امسال شدیم و خوشبختانه دولت مصوب کرد و در لایحه دولت هم آمد و حتی کمیسیون تخصصی مجلس به ۳۵ درصد ارتقا داد اما متاسفانه در کمیسیون تلفیق رد شد. متاسفانه این دیدگاه وجود دارد که شاید از قبل بوده و ما آن را حذف می‌کنیم دولت به آلودگی به عنوان یک درآمد نگاه نمی‌کند و مطمئن باشید که سعی می‌کنیم در صحن با همت نمایندگان مجلس برگردد. سازمان محیط زیست برنامه جامعی در قالب یک جدول که تمامی دستگاه‌هایی که در بحث آلایندگی و آلوده کردن جو و اعضا مشارکت دارند را می‌گیرد که مبنای آن هم مبنای عملیاتی سال ۱۴۰۲ خواهد بود و مبنای ارزیابی هم همین جدولی است که دریافت می‌شود.

فشارهای سیاسی، جوسازی‌ها و مسئله آفرینی‌ها در موضوع هسته‌ای را برنمی‌تابیم‌

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ما در چارچوب پادمان روابطمان  با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار است، در مورد مطالب مطرح شده از سوی برخی از بازرسان آژانس در مورد میزان غنی سازی صورت گرفته در ایران و انتشار این ادعا از سوی رسانه بلومبرگ گفت:  در مورد این موضوع که یکی از بازرسان آژانس مطرح کرده بود، مسئولان آژانس در تهران هستند و از دیروز در حال مذاکره، بازدید و بازرسی هستند تا ابهاماتی که بر اساس برداشت  ناصواب یک بازرس ایجاد شده بود برطرف شود. این ابهامات در حال برطرف شدن و در حال رفع و رجوع شدن است.

وی با بیان اینکه به تعامل و همکاری‌هایمان با آژانس ادامه می‌دهیم گفت: همواره به این موضوع توجه داریم که از تولید ابهام جدیدی در فرایند همکاریمان با آژانس جلوگیری شود و همواره  از این موضوع جلوگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مذاکرات برجام و توافق برجام یک معامله بین ایران و ۱+۵ برای اعتمادسازی بوده است، تصریح کرد: متاسفانه طرف‌های اصلی این توافق  به تکالیف خود عمل نکرده‌اند به ویژه دولت آمریکا که نه تنها خود به تعهداتش در این توافق عمل نکرده بلکه  اجازه نداده دیگران نیز در این زمینه همکاری کنند و به تعهدات خود عمل کنند. اینکه یک جریان پرفشار سیاسی به دنبال این است که تعهدات برجامی به صورت یک طرفه انجام شود و آن‌ها خود به تعهداتشان در این توافق عمل نکنند، یک موضوع کاملاً غیرقابل قبول است. ما فشارهای سیاسی، جوسازی‌ها و مسئله آفرینی‌ها را برنمی‌تابیم‌.

۳۵ میلیون نفر عضو پیام رسان‌های داخلی هستند

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون ۹۳ درصد از دستگاه‌های مشمول به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده‌اند و نزدیک به سه هزار خدمت از این طریق به مردم ارائه می‌شود. هنوز معدود دستگاه‌هایی باقی‌مانده‌اند که باید متصل شوند و درخواست داریم این اقدام را نهایی کنند. دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت و علوم و هم بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و بانک‌های دولتی غیر از یک بانک، متصل نشده‌اند که امیدواریم تا پایان سال این موارد هم متصل شوند.

وی افزود: میزان استفاده مردم از پلتفرم‌های داخلی در حال افزایش است و بیش از ۳۵ میلیون نفر از مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند و به عنوان مثال ایتا به ۲۱ میلیون کاربر فعال ماهانه رسیده است و پیام‌رسان بله به ۱۴ تا ۱۵ میلیون کاربر فعال ماهانه رسیده و روبیکا هم حدود ۳۸ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. برای کسب‌وکار هم پلتفرم‌هایی طراحی کرده‌ایم و یکی از شاخص‌هایی که وضعیت کسب‌وکار اینترنتی را نشان می‌دهد و با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد این کسب‌وکارها کالامحور هستند، ترافیک شبکه پستی و درآمد شرکت پست است که نسبت به شهریور افزایش یافته هرچند در مهرماه کاهش داشتیم ولی در ماه‌های بعد جبران شد و در بهمن ماه آمار ترافیک و درآمد شرکت پست افزایش یافته است و حداقل کسب‌وکارهای کالامحور مشکلش حل شده است.

هیچ بدهی به بانک‌ها نداریم

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در صندوق فولاد و سایر صندوق‌ها که به‌شدت با کسری بودجه مواجه بودیم. از دولت برای اینکه سخاوتمندانه کسری بودجه تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها را تامین کرد تشکر می‌کنم. در سال ۱۴۰۱ دولت در دو مرحله به صندوق‌ها کمک کرد؛ اولاً بدهی انباشته شده صندوق تامین اجتماعی که صندوق تامین اجتماعی در اعداد بزرگترین بدهکاران بانکی بود با کمکی که دولت انجام داد، ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی پرداخت شد و با بانک‌های عامل تسویه شد.

وی افزود: از سوی دیگر در شورای عالی اقتصادی و با اهتمامی که سران قوا داشتند حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان که نزدیک به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان آن از مطالبات معوق صندوق‌ها بود را دولت تصویب کرد، سهام شرکت نفت شازند را به تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها که البته یک بخشی هم متعلق به مطالبات بنیاد شهید بود را پرداخت کرد. خوشبختانه تشریفات اداری آن طی شد ما الان که در خدمت شما هستیم ریالی به بانک‌ها بابت مازاد برداشت بدهکار نیستیم و از این بابت بسیار جای تقدیر و تشکر دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۲ هم برای صندوق‌ها از محل‌های مختلف تامین منابع شده است؛ نخست اینکه دوباره واگذاری سهام شرکت‌ها پیش‌بینی شده است و علاوه بر آن تهاتر نفت پیش‌بینی شده است. در شورای عالی اقتصادی هم پیشنهادات جدیدی مطرح است که اگر این پیشنهادات محقق شود به اعتقاد ما سال ۱۴۰۲ تقریباً بخش اعظمی از مطالبات صندوق‌ها از دولت اخذ می‌شود.در حال حاضر بالغ بر ۹۰ درصد هزینه‌های صندوق بازنشستگی کشوری را دولت تأمین می‌کند.

وزیر کار درباره تعیین حداقل حقوق و دستمزد اظهار کرد: تیم‌های کارشناسی با شاخص‌های متعدد و متنوعی که قانونگذار پیش‌بینی کرده است شاخص‌ها را بررسی می‌کنند. شورای عالی کار که متشکل از سه بخش است، بخش اول نمایندگان دولت، بخش دوم نمایندگان کارگران و بخش دیگر هم نمایندگان کارفرمایان هستند و اصل بر سه‌جانبه‌گرایی است. ان‌شاءالله در اسفندماه جلسات مختلفی را تشکیل می‌دهیم آنچه حق و عدل باشد در چارچوب قوانین و مقررات و با رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی تصمیم مناسب اتخاذ خواهد شد. امیدوار هستیم که تا قبل از پایان سال حداقل حقوق و دستمزد را به دستگاه‌های مختلف برای اجرا ابلاغ کنیم.

اولین جلسه ارائه کلیات برنامه هفتم توسعه برگزار شد

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: کار بررسی برنامه هفتم توسعه را آغاز کردیم و امروز اولین جلسه ارائه کلیات برنامه هفتم توسعه بود و از هفته‌های آینده بررسی‌های جدی‌تر دنبال می‌شود و امیدواریم زودتر تمام شود.

 دولت با افتتاح چهار شهرک صنعتی در ۴ استان موافقت کرد

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت:‌امروز بخشی از جلسه هیئت دولت به ارائه گزارش سازمان برنامه و بودجه درباره پیش‌فرض‌ها و آسیب‌شناسی و کلیات ناظر به لایحه برنامه هفتم توسعه که در دستور رسیدگی سازمان برنامه و بودجه بود، اختصاص داشت تا متون احکام لایحه هم تدوین شود و به بحث و بررسی گذاشته شود. پیش‌بینی‌ می‌شود طی دو هفته آتی جلسات فوق‌العاده دولت در زمینه بررسی برنامه هفتم توسعه داشته باشیم که تا پایان سال جاری این لایحه هم تقدیم مجلس شود.

وی افزود: دولت با ایجاد چهار شهرک صنعتی در چهار استان کشور موافقت کرد. شهرک صنعتی فناوری‌های شیمیایی در شهررضا اصفهان، شهرک صنعتی استان سمنان در شاهرود، شهرک صنعتی بزرگ کردستان در شهرستان دیواندره و شهرک صنعتی شهید سلیمانی در شهرستان زرندیه استان مرکزی اسامی این شهرک‌هاست که دولت مقرر کرده به شرط استفاده از پساب‌ها و تأمین منابع آبی از آن و رعایت آمایش سرزمینی و زیست محیطی این شهرک‌ها احداث شوند.

سخنگوی دولت ادامه داد: مطابق دستورالعملی که برای فروش کالا از طریق حراج عمومی به تصویب دولت رسیده است در خصوص کالاهای سازمان اموال تملیکی مقرر شد اموالی که دارای ارزش حداکثر تا سقف دوبرابر نظام معاملات کوچک هستند از طریق حراج برخط و خرده‌فروشی عرضه شوند و کالاهایی که تا دوبرابر نظام معاملات متوسط ارزش دارند از طریق حراج حضوری به فروش برسند. همچنین حق بیمه پایه و نیز نرخ پرداختی خسارت‌های پرداختی بیمه به واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از حوادث طبیعی مشخص شد و به تصویب رسید که در این مدل مناطق متناسب با خطرپذیری و پیش‌بینی بروز حوادث طبیعی، حق بیمه‌های متفاوتی برایشان پیش‌بینی شد.

حضور ۱۲ کشور در جشنواره هنرهای سنتی و صنایع دستی تهران

عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، از تهران به عنوان یک مقصد مهم گردشگری بویژه در ایام نوروز یاد کرد و افزود: دو کتاب در زمینه معرفی مسیرهای گردشگری تهران و طبیعت گردی تهران تهیه شده و توصیه من به همه تهرانی ها این است که تهران را بشناسند.

وی در ادامه با بیان اینکه به ساکنان کلانشهرها توصیه می‌کنم که ابتدا جاذبه های گردشگری شهر خود را بشناسند، اظهار کرد: تهران یکی از بهترین محیط های طبیعت گردی در سطح جهانی است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به برگزاری جشنواره بین‌المللی هنرهای سنتی و صنایع دستی اشاره کرد و افزود: ما جشنواره فیلم، تئاتر و موسیقی را می شناسیم اما جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی که بسیار گسترده و با حضور هنرمندان سراسر کشور برگزار شده است، آشنایی نداریم. این جشنواره امسال برای نخستین بار به صورت بین المللی برگزار شده است و جزو نادر نشست‌های صنایع دستی در جهان به شمار می‌رود و رئیس شورای جهانی صنایع دستی نیز به همراه هنرمندان، داوران و کارشناسانی از ۱۲ کشور در آن حضور دارند.

مجلس هرچه زودتر بررسی لایحه مهاجرت را به اتمام برساند

احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره طرح تأسیس سازمان ملی مهاجرت که با لایحه تشکیل سازمان مهاجران اتباع خارجی ادغام شده است، گفت: این لایحه همچنان در مجلس است و بعد از رسیدگی مجلس و تایید شورای نگهبان، توسط مجلس به دولت ابلاغ می‌شود تا دولت هم آن را به دستگاه های اجرایی ابلاغ کند. ولی این فرآیند برای ابلاغ دولت هنوز طی نشده است. کلیات این لایحه در مجلس به تصویب رسیده ولی باید جزئیات آن هم بررسی و تصویب شود و از مجلس می‌خواهیم هر چه زودتر بررسی این لایحه را به سرانجام برساند.

متن کامل طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت را در فایل ببینید:  

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.