×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خط ویژه| مشارکت با BBC در پروژه القای ناامیدی و یأس/ نگرانی دشمن از ارتباط دولت با نخبگان

تهران۲۴ – خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

مشارکت با BBC در پروژه القای ناامیدی و یأس

دشمن با ابزارهای مختلف و از جمله از طریق رسانه، امید مردم ایران را نشانه گرفته است. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیّتها، پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسّنات بزرگ از جمله سرفصل های عملیات روانی دشمن در این خصوص است.

در این میان، مشارکت برخی رسانه ها در داخل با این پروژه ضدایرانی، تأمل برانگیز است. رسانه های معاند در یک ترفند رسانه ای و به عبارتی در اجرای عملیات روانی، هدف مدنظر خود را به نقل از یک رسانه داخلی منتشر می کنند تا پذیرش بیشتری در مخاطب داشته و به عبارتی باورپذیرتر باشد.

در جدیدترین نمونه بی بی سی فارسی در مطلبی به نقل از روزنامه اعتماد نوشت:«روزنامه اعتماد در گزارشی به وعده‌ ابراهیم رئیسی درباره ایجاد یک میلیون شغل و کاهش جمیت بیکاران را بررسی کرده و نوشته گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری با رسیدن به ۹.۷ درصد در زمستان ۱۴۰۱ نسبت به سه ماه پیشین خود ۱.۵ درصد و نسبت به زمستان ۱۴۰۰ رقم ۰.۳ درصد افزایش یافته است. روزنامه اعتماد در این گزارش نوشته این آمارها نشان می‌دهد که علاوه بر نوعی «رکوردشکنی در نرخ بیکاری» وعده بزرگ «ایجاد یک میلیون شغل» نیز به صف «وعده‌های پیشین» پیوسته است. به عبارت دیگر، از وعده ایجاد یک میلیون شغل در یکسال، صرفا ۲۶ درصد آن تحقق یافته است؛ یعنی ۲۶۲ هزار و ۷۱۶ نفر به جمعیت شاغل اضافه شده است؛ عددی که حتی کمتر از افراد جویای کار جدید است. معنی نرخ بیکاری زمستان سال گذشته این است که به‌طور تقریبی ۱۰ درصد از جمعیت فعال کشور – جمعیتی که می‌تواند کار کند و ارزش افزوده ایجاد کند- بیکار بوده‌اند.»

این ادعا در حالی است که در روزهای گذشته، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با تأکید بر درستی داده‌های این وزارتخانه در خصوص ایجاد ۱میلیون شغل در سال ۱۴۰۱ گفت: در ستاد وزارت کار و ادارات‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانه رصد داریم که قادر است واحد به واحد، بخش به بخش و حتی روستا به روستا معدل استان را در زمینه ایجاد اشتغال ارائه کند.

وی تاکید کرد که آمار مربوط به مشاغل به سه شیوه پیامکی، تلفنی و نظارت‌های میدانی قابل راستی‌آزمایی است. وزیر کار یادآور شد: همچنین آخرین آمار مرکز آمار ایران نیز مؤید ایجاد یک‌میلیون فرصت شغلی است.

مرتضوی با اشاره به سازوکار اداری مربوط به شمار بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی تأکید کرد: از طریق بررسی آمار نهایی بیمه‌شدگان می‌توان ادعای ایجاد شغل و تعداد آن را صحت‌سنجی کرد که این روش نیز ادعای تحقق ۱میلیون شغل را تأیید می‌کند. وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه برای تداوم ایجاد ۱میلیون فرصت شغلی برای سال ۱۴۰۲ از کاهش ۷دهم‌درصدی نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بر اساس اعلام مرکز آمار ایران خبر داد.

هیچکس مدعی این نیست که دولت سیزدهم، دولتی بدون نقص و بدون اشتباه است. اما تفاوت زیادی میان نقد سازنده و تخریب و تخطئه و سانسور اقدامات مثبت وجود دارد. متاسفانه بخشی از رسانه های جریان اصلاحات اصرار دارند که روش دوم را انجام دهند.

نگرانی دشمن از ارتباط دولت با نخبگان

هرچه دولت با اقشار و اصناف مختلف و به خصوص نخبگان و کارآفرینان ارتباط بیشتر و قوی تری ایجاد کند، دشمن حساسیت بیشتری نشان خواهد داد. قطعا رسانه های معاند هیچگاه صراحتا اعلام نمی کنند که از این رویکرد دولت نگران هستند، بلکه با تخریب و تخطئه و حتی تمسخر آن، به اعتبارزدایی از این رویکرد می پردازند.

یک نمونه از آن، ذوق زدگی رسانه فارسی زبان کاخ سفید از گزارش یک روزنامه داخلی است.

در همین رابطه صدای آمریکا در مطلبی به نقل از روزنامه هم میهن نوشت:«روزنامه «هم میهن» چاپ‌ تهران در ارتباط با دیدارهای پرحاشیه اخیر ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی نوشت: کسانی «تحت عنوان پرطمطراق و دهان‌پرکن یک درصد برتر دانشمندان جهان» دعوت می‌شوند که «از امور بدیهی بی‌اطلاع هستند» و اصطلاحا «خالی‌بند» محسوب می‌شوند.»

در هفته های اخیر، رئیس جمهور با نمایندگان اصناف، اتحادیه ها و بازاریان، جمعی از خیرین، جمعی از تولیدکنندگان و کارآفرینان، تشکل های دانشجویی و…دیدار داشته است. این دیدارها و شنیدن بدون واسطه صدای اقشار و اصناف مختلف، قطعا تأثیر مثبتی بر عملکرد دولت داشته و نقاط ضعف را کاهش و نقاط قوت را نیز افزایش می دهد. اینجاست که علت نگرانی و ناراحتی دشمن و تخریب و تخطئه این قبیل جلسات مشخص می شود.

در هفته های گذشته رئیس جمهور نشستی ۴ ساعته با جمعی از تولیدکنندگان و کارآفرینان برتر کشور برگزار کرد.  رئیس جمهور در این نشست ضمن تاکید بر تسریع بررسی و رفع موانع و رونق تولید، اعلام آمادگی کرد، یک روز در هفته را برای مباشرت با تولیدکنندگان و کارآفرینان با هدف بررسی، احصاء و رفع مشکلات آنان اختصاص دهد.
رئیسی همچنین مقرر کرد به منظور اطمینان از اجرایی شدن خواسته‌های تولیدکنندگان و کارآفرینان تا پایان سال این نشست تکرار و حداقل به صورت فصلی برگزار شود. این رویکرد قطعا به مذاق دشمن خوش نخواهد آمد. اما سوال اینجاست که چرا برخی رسانه ها در داخل، در این پروژه عملیات روانی ایفای نقش کرده و به دشمن یاری می دهند؟! 

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.