×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
به بهانه سفر رئیسی به نایروبی؛ روابط ایران و کنیا در گذر زمان

به گزارش تهران۲۴، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نخستین سفرش به قاره آفریقا و در اولین مقصد این سفر امروز (چهارشنبه) ۲۱ تیر ماه و در پاسخ به دعوت همتای کنیایی وارد نایروبی پایتخت کنیا شد. وی در بدو ورود مورد استقبال «آلفرد موتوآ» وزیر خارجه کنیا قرار گرفت و پس از آن هم «ویلیام روتو» رئیس جمهور کنیا در کاخ ریاست جمهوری این کشور از رئیس جمهور ایران استقبال کرد.همزمان با ورود رئیسی به کاخ ریاست جمهوری کنیا ۲۱ گلوله توپ به افتخار ورود رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیأت ایرانی شلیک شد. رئیس جمهور پس از آن هم به اوگاندا و سپس به زیمبابوه سفر خواهد کرد.

آیت‌الله رئیسی پیش از ترک تهران به مقصد نایروبی سهم ایران از اقتصاد آفریقا را بسیار پایین خواند و گفت: حجم اقتصاد آفریقا ۱۲۰۰ میلیارد دلار است در حالی که سهم ما یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بیشتر نیست. (اینجا بخوانید)

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه ۱۹ تیر ماه در نشست خبری با خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی درباره سفر رئیس جمهور به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه آفریقا بیان کرد: در استمرار نگاه دولت به تقویت مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای حوزه مهم و راهبردی قاره آفریقا، این سفر و در پاسخ به دعوت به عمل آمده از رئیس جمهور انجام می‌شود. فرصت بسیار مهمی است که در این سفر جهش جدید در روند همکار‌ی‌های مشترک و سازنده و مفید ایران و این سه کشور و کشورهای حوزه آفریقا صورت بگیرد. آفریقا قاره فرصت‌هاست. در سال‌های اخیر اقتصاد در حوزه قاره آفریقا در مدار رشد قرار گرفته و این حوزه مورد توجه بسیاری از کشورهای مهم دنیاست و ایران برمبنای نگاه سیاسی مشترک با این کشورها و ارزش‌های فرهنگی بین ایران و این کشورها و ظرفیت‌های مکمل و مشترک تجاری و اقتصادی، توجه خودش را متمرکز کرده که بتواند در چارچوب تقویت همکاری‌های دوجانبه روابط را به سطح بهتری ارتقا دهد.

کنعانی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در آفریقا اظهار داشت: ایران در زمینه‌های دانش بنیان می‌تواند کمک‌های جدی و موثر به کشورهای آفریقایی داشته باشد. این سفر را نقطه آغاز جدید می‌‌توانیم بدانیم که جهش جدیدی در روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای حوزه آفریقا ایجاد کند. کشورهای حوزه آفریقا علاقه‌مند جدی به توسعه روابط با ایران هستند و ظرفیت‌های اقتصادی، فنی و تکنولوژیکی ایران برای آنها حائز اهمیت است.

کنیا به پایتختی نایروبی واقع در شرق آفریقا از شمال با اتیوپی، از شمال غربی با سودان جنوبی و از غرب با اوگاندا و از جنوب غربی و جنوب با تانزانیا همسایه است. اقیانوس هند هم در جنوب و جنوب غربی این کشور قرار دارد.

* مناسبات با کنیا در دولت سیزدهم

پس از پیروزی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، «اوهورو کنیاتا» رئیس جمهور پیشین کنیا با ارسال پیامی ضمن تبریک به آیت‌الله رئیسی گفت: جمهوری کنیا و جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته از روابط قوی، مثمرثمر و مبتنی بر دوستی، احترام و اعتماد متقابل برخوردار بوده‌اند. این روابط دوجانبه در طول سال‌ها و فراز و نشیب‌ها به طور مستحکم و ارزشمند بر مبنای گفت‌وگوی سازنده و همکاری‌های دوجانبه موثر تداوم یافته است. وی همچنین ابراز امیدواری کرد در دوره جدید، همکاری‌های دو کشور نزدیک تر شده و روابط گرم و صمیمانه دوجانبه فیمابین تقویت شود.

وقتی حسین امیرعبداللهیان نیز عهده‌دار وزارت خارجه شد، خانم «ریچل اومامو» وزیر امور خارجه کنیا در پیامی ضمن تبریک به امیرعبداللهیان گفت: معتقدم روابط بین دو کشور به سود هر دو ملت کنیا و جمهوری اسلامی ایران  خواهد بود و در این راستا ظرفیت قابل توجه و عظیمی برای گسترش روابط بین دو کشور وجود دارد. وی ابراز اطمینان کرد که روابط دوستانه دو کشور ادامه خواهد یافت و رشد و شکوفایی روابط فیمابین در آینده برای دو کشور و دو ملت منافع زیادی به همراه خواهد داشت.

۱۲ خرداد ۱۴۰۱ نیز امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با خانم «ریچل اومامو» همتای کنیایی آمادگی ایران را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه در زمینه پزشکی از جمله واکسن کرونا به کنیا اعلام کرد. وزیر امور خارجه با اشاره به وجود پیشرفت در روند برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور، بر اهمیت روابط با آفریقا به ویژه کشور کنیا تأکید کرد و لزوم هم افزایی بین جمهوری اسلامی ایران و کنیا در مورد برخی تهدیدهای مشترک در عرصه بین‌المللی نظیر تروریسم و دزدی دریایی را نیز یادآور شد. وی ضمن دعوت از وزیر امور خارجه کنیا برای سفر به تهران، همکاری دو کشور را در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی حائز اهمیت خواند و خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای گسترش روابط در همه زمینه‌ها و از جمله تجاری و بخش خصوصی بین دو کشور وجود دارد. خانم ریچل اومامو نیز با تأکید بر جایگاه مهم ایران، توسعه مناسبات دو کشور را خواستار شد و با اشاره به در پیش بودن جلسات کمیسیون مشترک دو کشور ابراز امیدواری کرد برگزاری این کمیسیون منجر به توسعه و‌ گسترش بیشتر روابط ایران و کنیا شود. (اینجا بخوانید)

«مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه چهارم هم مرداد ماه ۱۴۰۱ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بر حمایت وزارت امور خارجه از افزایش نقش رایزنان بازرگانی وابسته به وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) در پیشبرد اهداف دیپلماسی اقتصادی کشور تأکید کرد و گفت که رایزنان بازرگانی در کشورهای بلاروس، لبنان، کنیا و امارات عربی متحده نیز بزودی اعزام خواهند شد.

با پیروزی «ویلیام روتو» در انتخابات ریاست جمهوری کنیا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۸ مرداد ماه ۱۴۰۱، برگزاری موفق این انتخابات را به مردم و دولت این کشور تبریک گفت و نقش دولت، احزاب، سیاستمداران، بزرگان قومی و رهبران دینی این کشور در برگزاری و اجرای این انتخابات را ستود و آن را نمونه و تجربه موفقی در منطقه و کل قاره آفریقا دانست. روتو با کسب ۷.۱ میلیون رای، ۵۰.۵۹ درصد آرای معتبر را به دست آورد و توانست از رقیب خود «آزیمیو اودینگا» با ۶.۹ میلیون رای، پیشی بگیرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و «آلفرد موتوآ» وزیر امور خارجه کنیا نیز صبح سه‌شنبه ۲۰ تیرماه سالجاری و در آستانه سفر رئیس‌ جمهور به نایروبی در گفت‌وگویی تلفنی درباره آخرین وضعیت روابط دوجانبه و راه‌های توسعه مناسبات فیمابین مذاکره و موضوعات محتوایی و اسناد مربوط به این سفر را مورد بررسی قرار دادند. امیرعبداللهیان خطاب به همتای کنیایی گفت: جمهوری اسلامی ایران سعی دارد روابط خارجی خود را به صورت  متعادل، متوازن و فراگیر با کشورهای آفریقایی و از جمله کنیا توسعه دهد. وزیر امور خارجه کنیا نیز ضمن‌ ابراز خرسندی از سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به منطقه شرق آفریقا و شروع آن از کشور کنیا، آمادگی کنیا را  برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های متنوع اعلام و از امضای اسناد نهایی شده همکاری‌های دو کشور، استقبال کرد. 

پیش از آن هم علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت درباره سفر رئیس جمهور با بیان اینکه طی دو سال گذشته دولت سیزدهم تلاش کرده با ایجاد تعادل در سیاست خارجی، دیپلماسی خارجی ایران را محدود به یک توافق خاص یا چند کشور محدود نکند و اولویت خود را به ارتباط و تعامل با کشورهای همسایه، همسو و دوست اختصاص دهد، اظهار داشت: اگرچه حجم تجارت خارجی ایران با قاره آفریقا نسبت به سال ۹۹ جهش ۱۰۰ درصدی داشته است، اما به هیچ‌وجه کافی نیست و روابط اقتصادی ما باید متناسب با بازار حدوداً ۶۰۰ میلیارد دلاری قاره آفریقا افزایش یابد.

جعفر برمکی سفیر ایران در کنیا نیز در همین خصوص در گفت‌وگویی با ایرنا گفت: ما در کنیا طی سه سال گذشته عملکرد موفقیت آمیزی را داشتیم و موفق شدیم چهره شاید تا اندازه‌ای منفی که نسبت به ایران وجود داشت را برطرف کنیم و الان با «چهره مثبتی در بازار اقتصادی کنیا مواجه هستیم»، اما لازم است که این چهره را با حضور مستمر و حساب شده بخش خصوصی حفظ و این مسیر را ادامه دهیم.

وی همچنین در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا گفت: موقعیت کنیا این فرصت را برای ما فراهم می‌کند که از طریق این کشور به بازارهای کشورهای دیگر در این منطقه دسترسی داشته باشیم. کنیا یکی از کشورهای مهم شرق آفریقا است و گسترش روابط ما با این کشور در حوزه‌های مختلف می‌تواند باعث افزایش حضور ما در منطقه شرق آفریقا به عنوان نزدیک‌ترین دروازه ورودی به آفریقا شود. در تلاش هستیم که بتوانیم گوشت گوسفندی از این کشور وارد کنیم و امیدواریم در سفر پیش روی رئیس جمهور به کنیا در این زمینه به نتیجه خوبی برسیم. وی همچنین با بیان اینکه آخرین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کنیا بیش از هفت سال پیش برگزار شده است، تصریح کرد: قرار بود سال گذشته این نشست بار دیگر برگزار شود ولی به دلایلی به تعویق افتاد و انتظار داریم که در سال جاری بتوانیم این نشست را برگزار کنیم. برای تسهیل سفر اتباع دو کشور به ایران و کنیا موضوع لغو روادید را دنبال می‌کنیم و احتمالا این موضوع را در جلسه آتی کمیسیون مشترک دو کشور مورد بررسی قرار می‌دهیم.

* روابط ایران و کنیا در گذر زمان

روابط سیاسی دو کشور به ۱۳۵۳ باز می‌گردد که اعلامیه برقراری روابط سیاسی بین ایران و کنیا امضا شد. پس از حمایت رژیم پهلوی از شورشیان سومالی این روابط رو به سردی رفت، ولی کم کم به سمت عادی شدن پیش رفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد رفت و آمدهایی بین مقامات دو کشور بودیم، ولی عملا شاهد جهشی در مناسبات اقتصادی نبودیم که عمده آن هم به دلیل اعمال فشار بر کنیا برای جلوگیری از روابط با جمهوری اسلامی ایران بوده است و در همین زمینه نیز سخت‌گیری‌های برای صدور روادید برای ایرانیان اعمال می‌شد. در نهایت در سال ۱۳۸۱ دولت کنیا در یادداشتی رسمی از لغو سخت‌گیری‌ها در قبال اتباع ایرانی خبر داد و در پی گسترش سیاست نگاه به شرق «کیباکی» رئیس جمهور پیشین کنیا رفت و آمدها بین مقامات دو کشور بیشتر شد. در همین خصوص کیباکی از همتای ایرانی خود برای سفر به کنیا دعوت به عمل آورد که این سفر در اسفند ۱۳۸۷ انجام شد و محمود احمدی‌نژاد به نایروبی سفر کرد و در این سفر دو سند همکاری در زمینه‌ افزایش همکاری‌های کنسولی و همکاری در بخش بهداشت دام امضا شد.

بهمن ۱۳۸۸ نیز علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی به کنیا سفری داشت و دی ماه سال ۱۳۹۲ نیز علی لاریجانی در تهران میزبان «ایکو ایتورو» رئیس سابق مجلس سنای کنیا بود.

از دیگر تحولات در مناسبات دو کشور برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی معرفی فرصت‌های تجاری و پروژه‌های عظیم کشور کنیا با حضور وزرای تجارت ایران و کنیا و همچنین فعالان اقتصادی دو کشور در مهر ماه ۱۳۹۰ در تهران بود.

حسین امیرعبداللهیان معاون پیشین عربی و آفریقای وزارت امور خارجه هم اردیبهشت ۱۳۹۱ به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات کنیا به نایروبی رفت و در جریان این سفر دومین نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و کنیا به ریاست امیرعبداللهیان و «موانگه» قائم مقام وزارت امور خارجه کنیا برگزار شد. اولین نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و کنیا به ریاست معاونان وزرای خارجه دو کشور در اسفند ماه ۱۳۸۸ در تهران برگزار شده بود. امیرعبداللهیان همچنین در دیدار با «سام اونگری» وزیر امور خارجه وقت کنیا دعوت محمود احمدی‌نژاد از «کیباکی» رئیس جمهور پیشین کنیا برای حضور در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران را تسلیم وی کرد.

بعد از سفر امیرعبداللهیان، علی‌اکبر صالحی وزیر اسبق امور خارجه در آبان ۱۳۹۱ در سفر به چند کشور آفریقایی به کنیا هم رفت و در این سفر با «رایلا اودینگا» نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

شهریور ۱۳۹۲ و در پی حمله مسلحانه تروریستی به یک مرکز خرید در کنیا که به کشته و زخمی شدن جمعی از مردم این کشور منجر شد، مرضیه افخم سخنگوی وقت وزارت امور خارجه با ابراز مراتب تاسف و تاثر ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران به مردم و دولت جمهوری کنیا، هرگونه اقدام تروریستی در هر نقطه از  جهان که جان مردم بیگناه را هدف قرار می‌دهد مردود دانست و به شدت محکوم کرد. یک سال بعد و در آذر ۱۳۹۳ مرضیه افخم به حملات جدید تروریستی رخ داده در کنیا واکنش نشان داد و این حملات را محکوم کرد و خواستار دستگیری و محاکمه عاملان آن شد.

آذر ۱۳۹۲ نیز «مرتضی سرمدی» قائم مقام پیشین وزارت خارجه به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در جشن پنجاهمین سالگرد استقلال کنیا در نایروبی شرکت کرد و محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه هم در بهمن ماه ۱۳۹۳ در رأس هیأتی اقتصادی به نایروبی رفت. وی از آنجا نیز به اوگاندا، بروندی، تانزانیا و زنگبار هم سفر کرد.

در این دوران همچنین «ایکوو ایتوره» رئیس اسبق مجلس سنای کنیا در دی ۱۳۹۲ به تهران سفر کرد و «محمد یوسف حاجی» رئیس کمیسیون امنیت ملی، دفاع و روابط خارجی سنای کنیا به همراه پنج نفر به دعوت علاءالدین بروجردی رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در شهریور ۱۳۹۳ به تهران آمد. 

فروردین ۱۳۹۴ و در پی حمله تروریست‌های الشباب به دانشگاهی در نایروبی که منجر به کشته شدن دستکم ۷۰ دانشجو شد، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه این حادثه تروریستی را شدیداً محکوم و مراتب تسلیت و ابراز همدردی دولت و ملت ایران را با دولت و ملت کنیا خصوصاً خانواده‌های قربانیان این حادثه اعلام کرد. این خونین‌ترین حمله تروریستی در کنیا پس از بمب‌گذاری سال ۱۹۹۸ در سفارت آمریکا در نایروبی بود.

«محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت هم برای شرکت در وزرای عضو سازمان تجارت جهانی در آذر ۱۳۹۴ به نایروبی سفر کرد. وزیر صنعت در این سفر از امکان حضور سرمایه گذاران اقتصادی ایران در بخش کشاورزی کنیا با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی و حاصلخیزی خاک این کشور خبر داد و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی برای مکانیزه کردن کشاورزی در کنیا را مناسب برشمرد. (اینجا بخوانید)

در این مدت وزرای خارجه ایران و کنیا در حاشیه نشست اسلو فروم با یکدیگر ملاقات کردند. محمدجواد ظریف خرداد ۱۳۹۶ و در حاشیه نشست اسلو فروم ٢٠١٧ با «امینه محمد» همتای کنیایی خود دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار روابط بین دو کشور را از نقطه نظر سیاسی خوب توصیف کرد و از آمادگی ایران برای ارائه کمک‌های انسانی به کنیا خبر داد.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم خرداد ۱۳۹۵ برای شرکت در دومین مجمع محیط زیست ملل متحد به کنیا رفت. نعمت‌زاده وزیر پیشین صنعت و معدن و همچنین طیب‌نیا وزیر اقتصاد تیر ۱۳۹۵ برای شرکت در چهاردهمین نشست آنکتاد به کنیا سفر کردند.

«جاستین موتوری» رئیس وقت مجلس ملی کنیا هم در مهر ۱۳۹۵ به تهران سفر کرد و «کینوتی امبوگوآ» استاندار ناکورو کنیا در رأس یک هیأت اقتصادی مهر ۱۳۹۵ به ایران آمد. علاوه بر این، نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به ریاست حجت الاسلام احمد سالک کاشانی هم در مهر ۱۳۹۶ به نایروبی سفر کردند.

از دیگر تحولات در مناسبات اقتصادی ایران و کنیا برگزاری، اولین نمایشگاه اختصاصی و تخصصی جمهوری اسلامی ایران در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ در کنیا بود که بیش از ۷۰ شرکت ایرانی به طور مستقیم و ۴۰ شرکت به طور غیرمستقیم در این نمایشگاه اقدام به عرضه محصولات و کالاهای خود کردند.

در آذر ماه ۱۳۹۵ نیز حسن قشقاوی معاون پیشین کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه به کنیا سفر کرد. سفری برای گفت‌وگو و بازگرداندن دو وکیل دادگستری که در کنیا بازداشت شده بودند. ماجرا از این قرار بود که «عبدالحسین صفایی» و «سیدنصرالله ابراهیمی» از وکلای رسمی دادگستری و اساتید دانشگاه که از سوی خانواده «احمد ابوالفتحی» و «سید منصور موسوی»  دو زندانی ایرانی در کنیا برای پیگیری و مشاوره حقوقی این دو نفر به نایروبی سفر کرده بودند، نهم آذر ماه در بازگشت از دیدار با زندانیان، در پی یک سوءتفاهم از سوی پلیس کنیا مورد سؤال قرار گرفتند و با پیگیری‌های به عمل آمده و رفع سوءتفاهم آزاد شدند، ولی مجددا با دخالت‌های رژیم صهیونیستی این دو وکیل ایرانی روز پنجشنبه ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۵ از سوی پلیس کنیا بازداشت شدند که در پی سفر قشقاوی و رایزنی‌های انجام شده و رفع سوءتفاهمات این دو نفر ۲۵ آذر ۱۳۹۵ به همراه حسن قشقاوی وارد تهران شدند. (جزئیات بیشتر)

خرداد ۱۳۹۶ نیز ۶ ملوان ایرانی که در پی غرق شدن لنج ماهیگیریشان به مدت سه ماه در آب‌های اقیانوس هند سرگردان بودند، توسط پلیس ساحلی کنیا نجات یافتند و به ایران بازگشتند.

تیر ۱۳۹۶ نیز ظریف در ادامه رایزنی‌ها با همتایان خود، آخرین تحولات روابط دوجانبه و منطقه‌ای را با وزیر امور خارجه کنیا بررسی کرد.

در اسفند ۱۳۹۷ اخباری منتشر شد مبنی بر مسدود شدن حساب تجار ایرانی در کنیا که در این ارتباط بهرام قاسمی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس عنوان کرد: تنها یک بانک (بانک اکویتی) آن هم به دلایلی، برخی حساب‌های تعدادی از ایرانیان را مسدود کرده است، اما ایرانیان در سایر بانک‌ها مشکلی ندارند. متاسفانه برخی رسانه‌ها به دلایل تسویه حساب‌های خاص این نوع اخبار را تعمیم داده و سیاه‌نمایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. این رسانه‌ها سعی می‌کنند پازل جنگ روانی آمریکا علیه ملت ایران را  کامل کنند. موضوع  مربوط به این بانک در دست بررسی است. 

در همین ارتباط نیز برخی رسانه‌ها مدعی شدند که پلیس کنیا در حال تحقیق درباره تلاش سفیر ایران در نایروبی برای آزاد کردن دو ایرانی بازداشتی در این کشور به اتهام عملیات تروریستی است که قاسمی درباره این فضاسازی علیه سفیر ایران در نایروبی اظهار داشت: به نظر می‌رسد بخش دیگری از این پازل، بعضی از رسانه‌های وابسته به برخی کانون‌های مشخص و در ادامه همین جنگ روانی هستند.

* احضار سفیر کنیا به وزارت خارجه
در این میان دادگاه عالی کنیا بهمن ماه ۱۳۹۶ در رسیدگی مجدد به پرونده «احمد ابوالفتحی» و «سید منصور موسوی» دو زندانی ایرانی در کنیا ضمن تبرئه آنان از اتهامات وارده، حکم آزادی هر دو نفر را صادر کرد، ولی با مداخلات غیر قضایی در این روند، پلیس کنیا از اجرای حکم و بازگشت این دو نفر به ایران ممانعت کرد و دیوان عالی کنیا بهمن ۱۳۹۷ رای دادگاه عالی آن کشور را نقض کرد و دو ایرانی را به زندان بازگرداند. در پی این اقدام سفیر کنیا در تهران به وزارت خارجه احضار و سفیر ایران در کنیا هم برای مشورت به تهران فراخوانده شد. (اینجا بخوانید)

یک سال بعد نیز «جعفر برمکی» سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در کنیا ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ استوارنامه خود را تقدیم «اوهورو کنیاتا» رئیس جمهور این کشور کرد.رئیس جمهور کنیا در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از روابط با ایران، بر تقویت هر چه بیشتر مناسبات با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. «جاشوا گاتیمو آگوتا» سفیر جدید کنیا نیز خرداد ۱۴۰۰ ماموریت خود را در تهران آغاز کرد و دوم آذر ماه ۱۴۰۰ در اظهاراتی ضمن اعلام آمادگی برای میزبانی هیأت‌های تجاری ایران در این کشور، گفت: به دنبال توسعه روابط بین ایران و کنیا در بالاترین سطح تعاملات تجاری و فرهنگی هستیم.

۲۹ اسفند ۱۳۹۸ هم محمدجواد ظریف و خانم «ریچل اومامو» وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کنیا تلفنی گفت‌وگو کردند. در این گفت‌وگو موضوعات مختلف از جمله مشکلات فراگیر کرونا در کشورهای مختلف، نقش مخرب تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا در مسیر مقابله با شیوع کرونا در ایران و همچنین مسائل انسانی مربوط به زندانیان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ششم بهمن ماه ۱۳۹۹ نیز سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به کنیا سفر و مرکز فناوری و نوآوری در کنیا افتتاح شد. همچنین دومین نمایشگاه تجاری و فناوری دو کشور هم در نایروبی برگزار شد.

دو کشور پیش از این موافقتنامه‌ها و تفاهمنامه‌هایی را به امضا رسانده‌اند که از آن جمله می‌توان به موافقتنامه کشتیرانی تجاری – دریایی در سال ۱۳۸۷، موافقتنامه گمرکی در سال ۱۳۸۷، موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۳۸۷، موافقتنامه حمل و نقل هوایی در سال ۱۳۸۷، موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات بر درآمد و سرمایه بین ایران و کنیا ۱۳۹۶ اشاره کرد. تفاهمنامه در زمینه فعالیت در امر صید و صیادی و صنایع وابسته ۱۳۸۵ و تفاهمنامه در زمینه روابط گردشگری ۱۳۸۶ هم از جمله تفاهمنامه‌هایی است که بین دو کشور به امضا رسیده است.

«روح‌الله لطیفی» قائم‌مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در اظهاراتی درباره پنج مقصد اول کالاهای صادراتی در بهار سال جاری گفت: غنا با خرید ۵۶ میلیون و ۳۲۳ هزار دلار و با رشد ۸۷ درصدی‌، آفریقای جنوبی با ۲۷ میلیون و ۳۳۴ هزار دلار و کاهش ۸۰ درصدی، تانزانیا با ۸ میلیون و ۶۴۹ هزار دلار و کاهش ۴۴ درصدی، سومالی با ۸ میلیون و ۲۵۵ هزار دلار و کاهش ۲۷ درصدی و کنیا با ۷ میلیون و ۶۳۴ هزار دلار و کاهش ۴۸ درصدی، پنج مقصد اول صادرات غیرنفتی ایران به آفریقا در بهار امسال بودند.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.