×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تقویت ارتباطات انرژی ایران و چین با اجرای توافق همکاری ۲۵ ساله

به گزارش تهران۲۴، روزنامه هنگ کنگی «ثوت چینا مورنینگ پست» طی گزارشی نوشت، ایران و چین روز جمعه هم‌زمان با اجرایی کردن رسمی قرارداد همکاری ۲۵ ساله دو کشور، برنامه‌های خود برای همکاری در حوزه‌هایی نظیر انرژی و زیرساخت را اعلام کردند.

روز جمعه وزیر امور خارجه با همتای چینی خود دیدار و به صورت رسمی، اجرای قرارداد همکاری ۲۵ ساله دو کشور را اعلام کردند.

وانگ یی، وزیر خارجه چین در ملاقات با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان، پکن به حمایت از تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که آمریکا در شال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، ادامه می‌دهد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، توافقنامه همکاری جامع تاریخی میان ایران و چین در ماه مارس سال گذشته میلادی امضا شد و جمعه به صورت رسمی وارد فاز اجرایی شد، شاهد گسترش همکاری دو کشور در زمینه انرژی، زیرساخت‌ها، ظرفیت تولید، علم و فناوری و پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی خواهد بود.

در این بیانیه آمده است، همکاری دوجانبه به بازارهای ثالث و در حوزه‌هایی از جمله کشاورزی، شیلات و امنیت سایبری و همچنین تبادلات مردمی و فرهنگی، گسترش خواهد یافت. جزئیات بیشتری در این بیانیه ارائه نشده است.

به نوشته این گزارش، از زمانی که واشنگتن تحریم‌های گسترده علیه تهران را دوباره اعمال کرد، چین به راه نجات ایران تبدیل شده است.

شرکت کپلر، شرکت ردیابی محموله های نفتی اعلام کرد چین خرید نفت از ایران را در ماه گذشته پس از اینکه پالایشگاه‌های مستقل در سال ۲۰۲۱ سهمیه واردات بیشتر دریافت کردند، افزایش داد. پکن در ماه نوامبر تقریبا ۱۸ میلیون بشکه معادل حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز از ایران وارد کرده است.

مقامات آمریکایی بارها تهدید کرده‌اند شرکت‌ های چینی را بر سر خرید نفت ایران تحریم خواهد کرد.

امیرعبداللهیان به خبرگزاری شهینوآ گفت: «تهران در انتظار یادگیری از تجربه توسعه و فناوری پیشرفته چین است.»

وی همچنین از المپیک زمستانی چین حمایت و اعلام کرد ایران در مراسم افتتاحیه شرکت خواهد کرد.

این دیدار در حالی انجام شد که چین برای نقش فعال‌تر در غر ب آسیا تلاش می‌کند. وانگ در روز جمعه به همتای ایرانی خود گفت: پکن امیدوار است هرچه زودتر یک سازوکار گفتگو با کشورهای حوزه خلیج فارس برای بحث در مورد مسائل مربوط به امنیت منطقه ایجاد کند.

این مقام چینی همچنین موضع کشورش در مورد توافق هسته‌ای ایران را تکرار کرد و گفت، آمریکا بیشترین مسئولیت را برای ماه‌ها رکود در مذاکرات درباره احیای توافقی که دونالد ترامپ به‌ طور یک‌جانبه در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، بر عهده دارد.

مقامات آمریکایی اخیرا از پیشرفت اندکی در مذاکرات میان تهران و سایر کشورهای امضاکننده توافق ۲۰۱۵ خبر دادند.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به زودی به روسیه سفر خواهد کرد و انتظار می‌رود، قراردادی میان کشور برای تقویت روابط تجاری و نظامی منعقد شود.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این قرارداد، به خرید محصولات هوا فضا و اقلام دیگر نظیر جت‌ها و فناوری‌های جدید منجر شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از شبکه روسی روسیا-وان اعلام کرد، سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به مسکو، هفته آینده (میلادی) انجام خواهد شد. و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هفته آینده میزبان رئیسی خواهد بود و یکی از محورهای این سفر حل مسائل پیرامون احیای توافق هسته‌ای است.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.