×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تهران آماده میزبانی بزرگ ترین رویداد فرهنگی کشور

به گزارش تهران۲۴، نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در نشست هماهنگی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران که در محل شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، بیان داشت: این جلسه در خصوص چگونگی برگزاری و بالابردن ضریب هم افزایی دستگاه ها و سازمان ها در برپایی سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته این نمایشگاه به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد و امکان برگزاری آن به صورت فیزیکی نبود، گفت: نمایشگاه کتاب یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی کشور به حساب می آید که سطوح بین المللی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. البته لازم به ذکر است که ما مخالف برگزاری نمایشگاه در داخل شهر تهران هستیم و تاکید ما بر آن است که نمایشگاه های عمومی و تخصصی به ویژه چنین نمایشگاه هایی می بایست خارج از تهران برگزار شوند.

معدنی پور با تاکید دوباره بر اینکه مدیریت شهری موافق برگزاری نمایشگاه های پر مخاطب در سطح شهر تهران نیست گفت: مدیریت شهری به واسطه ایجاد ترافیک، افزایش آلودگی هوا و مزاحمت هایی که نمایشگاه های پرمخاطب برای شهروندان ایجاد می کنند بر این نکته تاکید دارند که می بایست از ظرفیت مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در برگزاری نمایشگاه ها بهره برد.

وی خاطر نشان ساخت: شاید بیان این نکته درست باشد که مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب هم اکنون و در حال حاضر آمادگی لازم برگزاری نمایشگاه کتاب را نداشته باشد اما در دی ماه امسال اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در محل مجموعه شهر آفتاب حضور یافت تا از نزدیک بررسی‌های لازم جهت آماده شدن مجموعه شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را انجام دهد و بر این نکته نیز تاکید زیادی داشت که نمایشگاه کتاب در این محل برگزار شود،اما متاسفانه همزمان با این بازدید مطلع شدیم که وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی تصمیم به برگزاری نمایشگاه در مصلی تهران گرفته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه ها در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برای شورای ششم دارای اهمیت بسزایی است، گفت: تا آنجا این موضوع دارای اهمیت است که حتی مصوبه ای در این زمینه در شورای شهر ششم به تصویب رسید تا شهر آفتاب امادگی لازم برای برگزاری نمایشگاه ها را پیدا کند. ما امیدواریم این موضوع برای سال بعد بیشتر مورد تاکید قرار گیرد و شاهد برگزاری نمایشگاه های عمومی و تخصصی در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب باشیم.

وی در این خصوص تاکید کرد: برای چنین اتفاق مهمی نیازمند یک اهتمام جدی بین همه دستگاه ها و نهادها وجود دارد. اگر چنین همیتی ایجاد شود مدیریت شهری از آمادگی لازم به منظور سرعت بخشی در آماده سازی نمایشگاه شهر آفتاب برخوردار است.

معدنی پور با بیان اینکه تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به برپایی نمایشگاه کتاب تهران در سال ۱۴۰۱ در محل مصلی تهران است، خاطر نشان کرد: موارد مطرح شده باعث نمی شود که ما همکاری لازم برای برگزاری نمایشگاه نداشته باشیم ولی خواست ما این است که با توجه به مصوبات سال‌های گذشته برای ایجاد مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب و  هزینه های صرف شده برای ساخت آن، ضروری است نمایشگاه های پرمخاطب در این مجموعه برگزار شوند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: برای ما نمایشگاه کتاب رویدادی بسیار مهم تلقی می شود به همین منظور تمام تلاش خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن این نمایشگاه صرف خواهیم کرد. اگر شرایط کرونایی مهیا باشد و ستاد ملی مقابله با کرونا مجوزهای لازم برای برگزاری این نمایشگاه را صادر کند قطعا تلاش ما بر این خواهد بود که نمایشگاه به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

معدنی پور بر استمرار برگزاری نمایشگاه کتاب در بستر فضای مجازی در کنار نمایشگاه فیزیکی تاکید کرد و خاطر نشان ساخت که در سال ۱۴۰۱ نمایشگاه به صورت مجازی می بایست پر رنگ تر از قبل در اختیار مخاطبان قرار گیرد تا میزان مراجعات از شهرستان ها و دیگر نقاطی که نسبت به مصلی دورتر هستند کمتر شده و مردم امکان خرید آنلاین را داشته باشند. این موارد کمک خواهد کرد که میزان تردد به نمایشگاه تا حد قابل قبولی کاهش یابد و نیازها از بستر فضای مجازی تامین شود. او همچنین تاکید بر این موضوع داشت که نمایشگاه کتاب باید به گونه ای برگزار گردد که ضمن ایجاد رضایت در بین علاقمندان و ناشرین، رضایتمندی شهروندان و ساکنین اطراف مصلی را هم به همراه داشته باشد.

در ادامه این جلسه یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد بیان داشت: نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین رویداد فرهنگی نه تنها در کشور بلکه در منطقه به حساب می آید. این نمایشگاه نمادی از حضور اقشار و اقوام مختلف ایرانی است.
وی بیان داشت: بارها شاهد حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب و بیانات ایشان در مورد این رویداد بزرگ بوده ایم که با توجه به اهمیت این نمایشگاه امیدواریم در سال اینده نمایشگاه کتاب با شرایط مطلوب برگزار شود.

احمدوند در ادامه برگزاری نمایشگاه کتاب را منوط به وضعیت سلامت و بهداشت کشور دانست و گفت: جلساتی به منظور هماهنگی  با ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد که امیدواریم شرایط برگزاری مطلوب در اواخر اردیبهشت ماه فراهم باشد.
وی گفت: در این دوره از نمایشگاه ظرفیت فروش مجازی از طریق صفحه اینترنتی فروش کتاب نمایشگاه برقرار خواهد بود تا از این طریق میزان مراعات به نمایشگاه تا حد مناسبی کاهش پیدا کند.

همچنین نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در پایان این جلسه تشکیل کمیته های اجرایی همچون کمیته فرهنگی و اطلاع رسانی با مسئولیت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، کمیته حمل و نقل و ترافیک با مسئولیت معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، کمیته خدمات شهری با مسئولیت معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، کمیته انتظامی و امنیتی با مسئولیت نیروی انتظامی تهران بزرگ، کمیته ایمنی با مسئولیت سازمان مدیریت بحران را از جمله مصوبات این جلسه دانست و گفت: کمیته ها به سرعت جلسات خود را برگزار کرده و در ایام نوروز بازدیدهای خود از نمایشگاه را ادامه دهند. همچنین نمایندگان دستگاه های اجرایی به ستاد اجرایی برگزاری نمایشگاه معرفی شوند و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این درخواست را داریم که همچنان هماهنگی های لازم را با ستاد ملی کرونا برای چگونگی برگزاری نمایشگاه داشته باشند. 

وی تاکید کرد: جانمایی غرفه ها و اعلام آن به کمیته های اجرایی از طرف ستاد برگزاری نمایشگاه می بایست در دستور کار باشد. هفته اخر فروردین جلسه دیگری در این خصوص برگزار خواهیم کرد تا کمیته ها به ارائه گزارش عملکرد خود بپردازند.

گفتنی است در این جلسه نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا نادعلی نائب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران و دیگر سازمان های فعال در برگزاری این نمایشگاه حضور داشتند که در طی این جلسه به مرور عملکرد سازمان مطبوع خود در سال های گذشته نمایشگاه کتاب داشتند و تقسیم کار لازم در این حوزه به انجام رسید.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.