×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
وزارتخانه‌ها ملزم به افشای صورت‌‌ مالی شرکت‌های زیرمجموعه خود شدند

به گزارش تهران۲۴، سیداحسان خاندوزی امروز در مراسم رونمایی از چهار سامانه نظارتی سازمان بورس در محل این سازمان اظهار داشت: در راستای بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه، گزارش‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد را در شهریورماه از طریق کدال افشا کردیم.

وی افزود: همچنین از همه وزارتخانه‌های دولتی خواسته شده است اطلاعات مالی شرکت‌های زیرمجموعه خود را افشا کنند که اگر از این کار خودداری کردند وزارت اقتصاد ملزم است صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نفت، وزارت صنعت و وزارت رفاه را جهت شفاف‌سازی اعلام کنند.

وی افزود: افشای صورت‌های مالی شرکت‌ها گامی در جهت شفافیت و گزارش‌های منصفانه است که امیدواریم آثار آن در سال آینده دیده شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در جلسه آبان‌ماه که در مجلس داشتیم اعلام کردیم حمایت دولت از بازار سرمایه دو گونه است یکی حمایت موردی و مصداقی خاص و دیگری حمایت مستمر و نهادی که وعده داده شد تا آخر امسال عملی می‌شود و امروز اولین قدم در حوزه نظارت بر بازار سرمایه با راه‌اندازی چهار سامانه نظارتی برداشته شد. 

خاندوزی بیان کرد: باید کاری کنیم عناصر ضد اعتماد در بازار سرمایه به حداقل کاهش پیدا کند البته در بازارهای جهانی هم امکان صفر شدن تخلفات وجود ندارد  اما باید در جهت کاهش تخلفات حرکت کنیم. در بازار سرمایه آنچه وجود دارد گسترش فریب است که به حداقل کاهش پیدا کند و با سامانه‌های نظارت گرچه تعداد کمی از کارشناسان بر بازار نظارت می‌کنند اما با مشارکت دادن مردم و نظارت عمومی تعداد زیادی از مردم می‌توانند بر معاملات نظارت کنند.

وی افزود: بازار سرمایه از سال گذشته با حضور تعداد زیادی از مردم به یک بازار بزرگ تبدیل شد و تعداد زیادی از مردم متأسفانه به خاطر نوسان بازار دچار خسارت شدند. بخشی از این خسارت‌ها به خاطر ضعف نظارت و کاهش میزان نظارت‌ها بود و بخشی از آن به خاطر کم بودن سواد مالی مردم بود. به هر حال باید ضعف نظارت بر بازار برطرف شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بازار سرمایه محل پول‌های هوشمند است، گفت: این بازار با حضور مردم گسترش پیدا کرده و محل تعارض منافع و بستر فساد است، بنابراین در مقابل پول‌های هوشمند باید مکانیزم نظارت هوشمند هم وجود داشته باشند. عده‌ای می‌خواهند با جمع‌آوری سودهای حاشیه‌ای در بازار به ثروت برسند. نهاد ناظر باید به تناسب آن هوشمند شود و اگر نظارت میلیونی مردم باشد بهتر از آن خواهد بود که تعداد اندکی از کارشناسان پشت سیستم‌ها نظارت کنند.

خاندوزی این نکته را هم گفت: هیچ بازاری به شفافیت بازار سرمایه نیست و سامانه‌ها نشان می‌دهد در کسری از ثانیه چه کسانی وارد بازار و یا از آن خارج می‌شوند؛ ما از رئیس سازمان بورس عملکرد سامانه نظارتی را مطالبه می‌کنیم.

وی افزود: فعالان بازار باید بدانند تخلف در هر سطح و از هر مقامی که باشد توسط سامانه‌های نظارت کشف و افشا می‌‌شود و با آن برخورد خواهد شد که این امر به اعتماد بازار کمک می‌کند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.