×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خبرهای خوش در نخستین سال قرن برای تهرانی‌ها/ تغییر و تحول در پایتخت چگونه رقم خورد؟

به گزارش تهران۲۴،انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال جاری برگزار شد. این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششم در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و  ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد. حدود ۷ ماه از فعالیت مدیریت شهری جدی می‌گذرد و در این مدت شهرداری در حوزه های مختلف از جمله آسیب‌های اجتماعی و تامین مسکن ورود یافته است.

درباره موضوعات مختلف در شهر تهران به ویژه تغییر و تحولات در پایتخت طی ۶ تا ۷ ماه گذشته همزمان با آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید از جمله مسأله مسکن، آسیب‌های اجتماعی، تأمین اتوبوس و واگن، معتادان متجاهر،‌کودکان کار، تشکیل قرارگاه‌های مختلف، همکاری و توافق شهرداری با دولت، بودجه شهرداری و … با پرویز سروری، نایب رئیس شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

نگاه تحولی در شهرداری و اقدامات اورژانسی برای شهر تهران

حدود ۷ ماه از فعالیت مدیریت شهری جدید در پایتخت می‌گذرد به نظر شما مهمترین اقداماتی که در این مدت انجام گرفته و سبب تغییر در شهر تهران شده، چه موضوعاتی بوده است؟

بیش از ۶ ماه است که مدیریت شهری جدید فعالیت خود را در پایتخت آغاز کرده و به نوعی کار را در دست گرفته است به هر حال شهرداری باید سازماندهی‌های جدید را انجام می‌داد و پی‌ریزی‌ها برای اجرای برنامه‌های نو صورت می‌گرفت تا پس از آن بتوان مأموریت‌ها را جهت ارائه خدمت بیشتر به شهروندان انجام دهیم .نگاه تحولی امروز شهرداری تهران نشان از اقدامات متفاوت از مدیریت شهری گذشته دارد، شهرداری با جریان رو به جلو و متناسب با مشکلات دائماً باید به روز شود و اقدامات گسترده‌ای به ویژه در حوزه هوشمندسازی انجام گیرد.شرایط در شهر تهران به صورتی بود که نیاز به اقدامات اولیه و اورژانسی وجود داشت. از جمله اینکه موضوع حائز اهمیت مسأله حمل و نقل عمومی بود که با یک افت شدید در این حوزه مواجه بودیم. به طوری که ۶۳۰۰ دستگاه اتوبوس در دوره شورای چهارم در تهران فعال بود که متأسفانه در مدیریت شهری قبلی به شدت تنزل یافته بود و به ۲۲۰۰ تا ۲۱۰۰ مورد رسید و همین مسأله شرایط حمل و نقل عمومی را حاد کرد و آلودگی هوا را هم افزایش داد.

ورود ۳۲۵۰ اتوبوس به تهران/۷۷ میلیون یورو برای ۱۵۰ دستگاه واگن اختصاص یافت

شهرداری تهران در شرایط سختی شهر را در دست گرفت. کمبود مترو و تاکسی و اتوبوس بسیار ملموس بود ولی  خوشبختانه اکنون شاهد روند رو به رشد در این زمینه هستیم و تاکنون حدود هزار دستگاه اتوبوس خریداری یا اورهال شده است که به طور دقیق ۱۷۵ مورد خریداری و ۵۰۰ مورد اورهال شده است و بخشی هم در دستور کار است. همچنین برای سال جاری برنامه‌ریزی‌ها جهت ورود ۳۲۵۰ اتوبوس برای تهران مدنظر قرار گرفته و با حمایت دولت ۷۷ میلیون یورو برای ۱۵۰ دستگاه واگن اختصاص یافته است که این مسأله خبر خوشی محسوب می‌شود و حکایت از تعامل دولت،‌ مجلس و شهرداری دارد که این تعامل همچنان در حال تزاید است و چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای برای شهر تهران خواهد داشت. بنابراین ما ۳۲۵۰ اتوبوس را ان‌شاءالله به زودی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می‌کنیم تا با این شرایط تعداد اتوبوس‌ها به سال ۹۶ برسد. 

دور شدن نگاه بخشی از شهرداری تهران/۶۳۰۰ نفر از معتادان متجاهر با همکاری دستگاه‌ها جمع‌آوری شده‌اند

راه‌اندازی قرارگاه‌ها در شهرداری تهران طی ۷ ماه گذشته چه نتایجی را به همراه داشته است و آیا به نظر شما برنامه‌ها از طریق این قرارگاه‌ها می‌تواند هر چه سریع‌تر محقق شود؟

بله، ۱۰۰ درصد از اقدامات خوب  مدیران شهرداری تهران این است که نگاه بخشی را کنار گذاشته‌اند و اقدامات تجمیعی در قالب قرارگاه در حال انجام است. سازماندهی‌های بسیار گسترده‌ای در سازه‌های مختلف در قالب قرارگاه انجام شد که آثارش را طی ۶ ماه گذشته تا کنون نشان می‌دهد در حال حاضر با اقدامات جمعی و همکاری دستگاه‌های مختلف می‌توان گفت که اکنون آسیب‌های اجتماعی نسبت به قبل کاهش یافته است. راه‌اندازی قرارگاه‌های آسیب اجتماعی نکته مهم در این مسأله است. ۶۳۰۰ نفر از معتادان متجاهر با همکاری دستگاه‌ها جمع‌آوری شده‌اند و ۸۰ درصد دره فرحزاد از حضور این افراد پاکسازی شده تا پایان شهریور هم فاز دوم بوستان نهج‌البلاغه راه‌اندازی می‌شود و مکانی که تبدیل به محل تجمع معتادان متجاهر بود مناسب‌سازی و به زودی تفرجگاه و محلی برای ارائه خدمات به شهروندان می‌شود.

قسمت شمالی این بوستان فعالیت عمرانی آن متوقف شده بود که اکنون کارهای اجرایی آن آغاز شده و در بحث تملک‌های اقدامات خوبی صورت گرفته ۸۰ درصد پیشرفت کار صورت گرفته و همه این‌ها نشان می‌دهد که مسائل و مشکلات اجتماعی که باعث نگرانی بسیاری به ویژه رهبر معظم انقلاب بوده با هم‌افزایی در حال برطرف شده است که شهرداری تهران محوریت اصلی را در شکل‌گیری این قرارگاه داشته است. همچنین ان‌شاءالله با همکاری هر چه بیشتر دولت و مجلس خواهیم توانست مشکلات را هر چه بیشتر در حوزه آسیب‌های اجتماعی کاهش دهیم.

فاز دوم قرارگاه اجتماعی رفع مشکلات مربوط به کودکان کار/فعالیت‌ها در قرارگاه به صورت چند وجهی در نظر گرفته می‌شود

موضوع کودکان کار یکی از معضلات مرتبط با آسیب‌های اجتماعی پایتخت است که شهروندان زیادی در این زمینه دغدغه دارند آیا مدیریت شهری برنامه جامعی هم در این راستا در دستور کار دارد؟

بله، از اتفاق فاز دومی که در قرارگاه اجتماعی مدنظر قرار گرفته پس از موضوع معتادان متجاهر کودکان کار و خیابان است در نظر داشته باشیم که اقدامی که برای معتادان متجاهر صورت گرفت فقط جمع‌آوری آنها نبود و این افراد در اردوگاه ماده ۱۶ فرآیندهایی برای اصلاح و اشتغال آنها انجام می‌گیرد. خانه‌های قرمز هم در پایتخت که محل توزیع و تولید موادمخدر بوده است شناسایی شده است و تا کنون بیش از ۲۰۰ خانه قرمز پلمب شده و افرادی که درا ین خانه‌ها فعالیت می‌کردند شناسایی و مورد برخورد قضایی قرار گرفتند.

ببینید فعالیت‌ها در قرارگاه به صورت چند وجهی برای حل معضلات اجتماعی در نظر گرفته می‌شود. پیش از این حلقه گمشده کارها این بود که نهادها فقط به صورت بخشی عمل می‌کردند ولی اکنون در فضای تجمیعی هر نهاد و دستگاه نقش پازل را اجرا می‌کنند راه برون‌رفت از آسیب‌های اجتماعی و معضلات آن قطعا همین در نظر گرفتن قطعه‌های پازل و نگاه فرابخشی به معضلات است و کلا تفکر تشکیل قرارگاه هم همین مسأله هم‌افزایی فراگیر است.

کلنگ مسکن‌‌های جهادی در تهران زده شد

از قرارگاه مسکن و تأمین ملک و مسکن برای شهروندان تهرانی چه خبر؟

قرارگاه مسکن به همت شهرداری تهران راه‌اندازی شده ببینید دولت مشکل تهیه زیرساخت از جمله تأمین گاز، برق و زمین برای حل معضل مسکن دارد که آماده کردن این موضوعات به تنهایی توسط دولت قطعا زمانبر است ولی شهرداری تهران پیشقدم شد و موضوع تبدیل تهدید به فرصت در بافت فرسوده هم مدنظر قرار داد اکنون کار مشترکی برای تبدیل تهدید بالقوه بافت فرسوده شکل گرفته و در قالب تشکیل قرارگاه مسکن هدفگذاری ساخت ۱۸۰ مسکن مدنظر بوده است که چند هزار مورد از این مسکن‌ها قبل از سال کلنگ آن زده شد. اکنون هم با همه مناطق ۲۲‌گانه جلسات مربوطه برگزار شده و هر منطقه سهمیه‌های ساخت مسکن را گرفته‌اند.

 پیمان مشترک دولت و شهرداری 

موضوع مسکن و قرارگاه مربوطه آن از اتفاق مبارکی است که سال‌ها آرزوی اجرای آن را داشتیم ولی غالبا دولت به این  موضوع ورود نمی‌کرد که اکنون دولت انقلابی طی پیمان مشترک با شهرداری توافق کرده است که همکاری‌های لازم را انجام دهد وا ین مسأله نشان می‌دهد که می‌توان بسیاری از تهدیدات را در بافت فرسوده به فرصت تبدیل کرد و نشان می‌دهد اگر بخواهیم با تحرک و فعالیت مضاعف می‌توان چشم‌انداز روشنی برای تهران داشت.

در سال ۱۴۰۱ اقدامات بسیار برجسته‌ای جهت رفاه حال شهروندان انجام می‌گیرد/خبرهای خوشی بزودی داریم

آیا خبر خوشی برای شهروندان تهران دارید؟

بله، من به شخصه به شهروندان تهرانی قول می‌دهم که در سال ۱۴۰۱ اقدامات بسیار برجسته‌ای جهت رفاه حال شهروندان و بهبود وضعیت تهران جهت مدیریت شهری انجام می‌گیرد در همه بخش‌ها شاهد تحول جدی در شهر جهت ارائه خدمات مفید و مناسب هستیم و اکنون به جای تقابل با معضلات شهری آنها را در حال تبدیل کردن به فرصت هستیم. به طور مثال در محله خلازیر مشکلات جدی وجود داشت ولی اکنون تقریبا آسیب‌های این محله برطرف شده و غرفه‌هایی برای شهروندان راه‌اندازی شده است که به نظرم این موضوع جلوه روشنی از اقدامات صورت گرفته است.

اگر با عقلانیت حرکت کنیم و با مردم همراه باشیم، می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق هر یک مشکلات را برطرف کرد. همچنین ان‌شاءالله هر چه بیشتر شاهد افزایش نشاط اجتماعی باشیم و دست به دست هم بتوانیم روزهای بهتری را رقم زنیم. برآیند کشور از جریان انقلاب از نظر مقام معظم رهبری برآیند مثبتی است و آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از همه نیروهای انقلابی خواستند این است که در راستای امید بخشی حرکت کنند چراکه استراتژی دشمن سیاه نمایی است و ضعف ها را بزرگ نمایی می کنند و در بین مردم در خصوص عملکرد رو به رشد دولت، مجلس انقلابی، شورای اسلامی شهر و شهرداری ایجاد یاس و ناامیدی می کنند. وظیفه ما این است که جامعه را در مسیرهای واقعیت ها و امیدبخشی حرکت دهیم و امسال در مسیری باشیم که مشکل مردم حل شود. مسیر دنیا تغییر کرده و مشکلات از شرق به غرب در حال حرکت است و در فضای موجود کشوری موفق خواهد بود که بتواند مدیریت خوبی داشته باشد و در حال حاضر بحث مدیریت سال و ماه نیست و باید لحظه ها را مدیریت کرد.

شهرداری به قله عملکرد خود در سال ۱۴۰۰ رسید/اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی در سال جدید 

وضعیت مالی شهرداری تهران چه تغییراتی را داشته است و وضعیت در حال حاضر در این بخش چگونه ارزیابی می‌شود؟

همه کارشناسان خبره در بحث مسائل مالی معتقدند که شهرداری به قله عملکرد خود در سال ۱۴۰۰ رسید و توانستیم ۹۲ تا ۹۳ درصد از بودجه سال پیش را محقق کنیم برخی معتقد بودند که نهایت شهرداری می‌تواند ۲۸ تا ۳۰ همت (هزار میلیارد تومان) از بودجه را محقق کند ولی با باز شدن قفل‌های اقتصادی و برخی از مشکلات تحقق بودجه از ۳۵ همت هم عبور کرد و این پیام روشنی برای شهر و شهروندان است یعنی نشان می‌دهد که تهران به حرکت و جوشش درآمده، ساخت و ساز در آن اندکی رونق گرفته و درآمد در شهرداری تهران در حال افزایش است همچنین این مسأله نشان می‌دهد اعتماد عمومی نسبت به تصمیم شورا و شهرداری افزایش یافته و چشم‌انداز خوبی برای آینده ان‌شاءالله شاهد خواهیم بود.

رکورد تحقق بودجه در شهرداری سال پیش شکسته شد و نشان می‌دهد که روند رو به رشدی در تأمین منابع درآمدی داریم و ان‌شاءالله برای سال ۱۴۰۱ هم همه ۵۰ همت بودجه به علاوه تبصره‌ها که بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه می‌شود، محقق خواهد شد و با این مسأله پروژه‌های بزرگ عمرانی مانند پروژه بزرگراه شهید بروجردی و شوشتری و یادگار امام (ره) به سرانجام می‌رسد و در حوزه حمل و نقل عمومی هم اقدامات گسترده‌ای صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.