به گزارش تهران۲۴،صحن امروز شورای شهرتهران به دلیل برگزاری جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهری ها و مدیران شهرداری برگزار نشد.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران در صحن شورای شهر حضور یافت و علاوه بر ارائه گزارش به اعضای شورا پرسش و پاسخهایی هم مورد گفتوگو قرار گرفت.
بر اساس اخبار واصله به خبرگزاری فارس، سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نیز در جلسه امروز هم اندیشی حضور دارد و قرار است برگزاری این جلسه نتایج موثری در بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی در تهران داشته باشد.
احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران هم در این زمینه به خبرنگار فارس، گفت: ارائه گزارش و برنامهها در مورد قرارگاه حمل و نقل از جمله مباحث مهم امروز در جلسه ویژه هم اندیشی شورای شهریها با شهردار تهران بود.
وی گفت: توسعه متر، اتوبوس و تاکسی در پایتخت همچنین گسترش پایانههای اتوبوسرانی و مترو مد نظر مدیران شهری است که معاون حمل و نقل شهردار توضیحات مفصلی در این زمینه ارائه داد.
به گفته وی معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری گزارش مبسوطی از فعالیت چند ماهه معاونت و نیز برنامه هایی که در سال 1401 خواهند داشت ارائه داد.
سریع، فوری و انقلابی برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی
شورای ششم و مدیریت شهری جدید بارها اعلام کردهاند برای حمل و نقل عمومی برنامههای سریع، فوری و انقلابی دارند و اختصاص اتوبوس و واگن در اسرع وقت برای پایتخت از اولویت های آنها است. علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران هم بر این موضوع تاکید دارد و قرار است توسعه حمل و نقل عمومی و تکمیل خطوط مترو با برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد تا به مطالبه شهروندان در این زمینه پاسخ داده شود. شهردار تهران تأکید ویژهای بر تکمیل خطوط ۶ و ۷ و اضافه کردن واگنهای جدید به مترو دارد و مدیران شهری میگویند ما سعی کردهایم اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم.
فعالیت مترو تهران از حدود سال ۶۵ و با فعالسازی پروژه مترو در تهران انجام شد، ۲۴۵ کیلومتر خطوط مترو طی این سالها در خطوط یک تا ۷ به بهرهبرداری رسیده و ۱۴۱ ایستگاه مترو در پایتخت فعال است. از اسفند ۷۷ تا کنون شتاب توسعه مترو در خطوط مختلف بیشتر شده و ثمره زحمات فرزندان این آب و خاک با خودباوری در طراحی مترو چه در بخش اجرا و چه در بخش ساخت تجهیزات و بهرهبرداری به بار نشسته است.
به گفته مدیران شهری، اقدامات ساختمانی مترو هم شامل احداث تونلها و ایستگاهها سالهاست که توسط مهندسان و دانشمندان ایرانی در حال انجام است و در این راستا به خودکفایی رسیدهایم و دانش مهندسی در زمینه توان اجرایی و مصالح ساختمانی برای تونلها و ایستگاهها به کار گرفته شده است.
با این وجود همزمان با کاهش آمار ابتلا به کرونا و بازگشایی مدارس و دانشگاهها، به آمار مسافران مترو و اتوبوس افزوده شد و ارتقاء وضعیت حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک یکی از مطالبات مردم تهران است.
ورود هزار و ۵۰ دستگاه واگن به چرخه بهره برداری خطوط مترو
به گفته شهردار تهران؛ ورود هزار و ۵۰ دستگاه واگن به چرخه بهره برداری خطوط مترو نیز یکی از برنامههای شهرداری طی دو سال آینده است که بخشی از آن از طریق قطار ملی و واردات تأمین میشود.
ایجاد تسهیلات ویژه در حوزه حمل و نقل از طریق هوشمندسازی تا پایان سال
زاکانی گفت: شهرداری تهران در سال جدید به دنبال این است تا از طریق هوشمندسازی و بهره مندی از ظرفیتهای موجود شهر و همچنین پیوستگی بخشهای مختلف حمل و نقلی (مترو، اتوبوس، تاکسی، موتور، پیاده و …)، امکانی را برای شهروندان فراهم کند تا تسهیلات ویژه و جدیدی تا پایان سال ایجاد شود.
وی درباره اقدامات سال جدید برای حوزه حمل و نقل ریلی، توضیح داد: درحال حاضر هفت خط مترو در پایتخت وجود دارد که هزار و ۵۰۰ دستگاه واگن در گذشته در این خطوط فعال بوده است. ۳۶۴ دستگاه واگن از این تعداد از رده خارج و ۱۱۲ دستگاه واگن دیگر اوراق و حدود دوم سوم از واگنهای موجود نیاز به اورهال دارد.
اقدامات ضربتی در حمل و نقل عمومی
مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز درباره بهبود وضعیت مترو تهران اظهارداشت:حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری با بهرهگیری از توان اجرایی شرکتها و سازمانهای تابعه و به منظور اتخاذ راهکاری کوتاهمدت جهت برونرفت از وضعیت فعلی حمل و نقل پایتخت و بهبود آن نسبت به برنامهریزی اقدامات در سطح فوری و ضربتی و سطح کوتاهمدت اقدام کرده است.
توسعه کمی و کیفی ارائه خدمات در سامانه مترو
وی افزود: بر این اساس و به عنوان راهکاری فوری و ضربتی، برنامهریزی لازم در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ در محورهای متعدد از قبیل توسعه کمی و کیفی ارائه خدمات در سامانه مترو با تأکید بر افزایش دسترسیها، توجه ویژه به بازسازی و اورهال ناوگان مترو و اتوبوس با هدف حفظ سطح فعلی خدمات و افزایش ایمنی در سامانههای مذکور، توسعه ناوگان اتوبوسرانی از طریق خرید مستقیم، بهبود وضعیت و احیای ناوگان سامانه جانبازان و معلولین، نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی با اهرمهای تشویقی و سایر اقدامات مرتبط صورت پذیرفته است.
تغییر و تحولات در حمل و نقل عمومی تهران
به گفته مدیران شهری از آنجا که در امور مختلف مدیریت واحد شهری وجود ندارد، باید از طریق قرارگاه و بهم پیوستگی بین موضوعات در شهر کارها را پیش رود. بر همین اساس قرارگاه حمل و نقل عمومی و پاک به دستور شهردار پایتخت راه اندازی شد و حالا باید منتظر ماند و دید تغییر و تحولات در حمل و نقل عمومی تهران چطور خواهد بود و وضعیت ناوگان چگونه پس از ۴ سال بی توجهی مدیریت شهری سابق بهبود مییابد.
انتهای پیام/
https://tehran-24.ir/?p=117051