×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اتوبوسرانی تهران در آستانه تحول بزرگ/ تولید اتوبوس‌های ملی و خرید اتوبوس خارجی از محل تهاتر نفت

به گزارش تهران۲۴،شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‌های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین ۱۳۳۵ به موجب قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی  تأسیس شد. طی این ۶۵ سال، اتوبوسرانی پایتخت با فراز و نشیب های مختلفی همراه بوده به ویژه در دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم سخت ترین سال برای اتوبوسرانی پایتخت رقم خورد

تیغ کرونا بر روی گلوی اتوبوسرانی قرار گرفت و کاهش آمار مسافران از یک طرف و فرسودگی از طرف دیگر نفس اتوبوسرانی پایتخت را به شماره انداخت. مدیران شهری جدید اما تغییر و تحول در اتوبسرانی را مد نظر قرار داده اند و طی ماه گذشته تاکنون خبرهای خوشی در این زمینه داشته اند 

امسال۳۲۵۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی افزوده می‌شود 

علیرضا زاکانی شهردار تهران که اکنون ۸ ماه از فعالیت آن در شهرداری می‌گذرد،‌ رفع مشکلات حوزه حمل و نقل را در اولویت کاری خود می‌داند. وی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۲۲۵ دستگاه اتوبوس تحویل شهرداری شده که کمتر از یک سوم آن مربوط به مالکیت شهرداری بود و این اتوبوس‌ها نیاز به بازسازی داشته اند، گفت: البته این عدد جوابگوی حمل و نقل مسافر نبوده و بنابراین برای خرید  ۱۷۵ دستگاه اتوبوس قرارداد بستیم و تا امروز ۱۲۰ دستگاه وارد مدار شده است.

وی افزود: ۵۰۰ دستگاه را نیز از طریق تعویض مخازن گاز وارد مدار می کنیم. البته برای افزودن ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر تا پایان سال جاری برنامه ریزی کرده ایم که ۲ هزار دستگاه از طریق وزارت کشور و ۹۰۰ دستگاه آن به شهر تهران با قدرالسهم ۲۰ درصد پرداخت هزینه از طرف شهرداری اختصاص دارد؛  ۱۴۰۰ دستگاه را در قانون بودجه تعهد کردیم که بازسازی کنیم و  بخشی از آن نیز مجوز گرفتیم که  یا واردات داشته باشیم یا از طریق داخل تامین کنیم که تعداد آن  ۱۰۰۰ دستگاه است. برای فعالیت ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی هم قرارداد بستیم.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها امسال ۱۴۰۰ اتوبوس اورهال می‌شوند

سید مجتبی شفیعی، معاون شهردار تهران هم در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: برای بهبود وضعیت اتوبوسرانی نیاز به چند اقدام بوده یکی اورهال اتوبوس‌ها و دیگر خرید اتوبوس‌های جدید و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها امسال ۱۴۰۰ اتوبوس اورهال می‌شوند که بودجه آن از سمت شورای شهر برای شهرداری در نظر گرفته شد و ما درخواست کارهای اجرایی را داده‌ایم و تحول بزرگی در حوزه اتوبوسرانی با این موضوع ایجاد می‌شود.

وی افزود: با ۲۲۰۰ اتوبوس فعلی می‌توان گفت که به وضعیت بهتری در ارائه خدمات می‌توانیم دست یابیم در کنار این قضیه حدود هزار اتوبوس نیاز به مخزن داشتند و مخزن انها دچار مشکل بوده که با رفع مشکلات در این زمینه به تعداد اتوبوس‌ها نیز افزوده می‌شود البته اشتباه نشود که بخشی از این اتوبوس‌ها با همان ۱۴۰۰ اتوبوسی که گفتیم برای اورهال در نظر گرفته‌ایم همپوشانی دارند.

معاون شهردار تهران بیان داشت: همچنین در قالب قرارداد تأمین ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای کشور ۹۰۰ مورد برای تهران در داخل تولید می‌شود و از خرداد تدریجا این اتوبوس‌ها وارد چرخه حمل و نقل خواهد شد که این شرکت که قرار است ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای شهرهای مختلف تأمین کند شرکت عقاب‌افشان است و ان‌شاءالله تا آخر سال اعلام شده که همه اتوبوس‌ها به شهرها اختصاص می‌یابد.

وی گفت: همچنین از محل تهاتر نفت حدود ۱۶۰۰ اتوبوس برای تهران در نظر گرفته شده که گشایش بزرگ در زمینه تأمین اتوبوس خواهد بود اگر عملیاتی شود قطعا امسال تحول بزرگی را در حوزه اتوبوسرانی شاهد خواهیم بود.

شفیعی اضافه کرد: در حال حاضر فشار بر روی ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار زیاد است، تراکم جمعیت، طولانی سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها و فرسودگی ناوگان دست به دست هم داده و ما درصددیم با برنامه‌ریزی‌ها وضعیت را هر چه بهتر بهبودی بخشیم و ان‌شاءالله با اقدامات انجام شده از نظر تأمین اتوبوس به کفایت می‌رسیم.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: همچنین در حال حاضر در حال بازیابی و بازنگری خطوط اتوبوسرانی هستیم و از آنجایی که برخی از مسیرها مسافر زیاد و برخی مسیرها مسافر بسیار کم دارند می‌خواهیم خطوط کم مسافر را بازنگری و تبدیل به خط ون و تاکسی کنیم. با این رویکرد وضعیت در سایر خطوط که پُرمسافر هستند بسیار بهبود می‌یابد.

در این باره سید جعفر تشکری هاشمی نیز با اشاره به لزوم اهتمام و توجه بیشتر به وضعیت هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی اظهار کرد: هرگونه تصمیم‌گیری در مدیریت حمل و نقل پایتخت،  باید بر اساس داده‌ها و اطلاعات دقیق مبتنی بر هوشمندسازی در جهت ارتقاء و بهبود خدمات‌رسانی به شهروندان باشد.

وی به نصب و راه‌اندازی جی پی اس بر روی اتوبوس‌های شرکت واحد در دوره‌های گذشته مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی و اشراف نسبت به اطلاعات دقیق در حوزه «آی تی» به بهبود عملکرد این مجموعه کمک خواهد کرد.  

تشکری هاشمی در ادامه با تأکید بر لزوم توجه ویژه به بخش خصوصی در حمل و نقل شهر تهران افزود: با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در ناوگان اتوبوسرانی، می‌توان خدمات‌دهی بیشتر و کیفیت بهتری را در ارائه خدمات شرکت واحد، شاهد باشیم.

آمار جابجایی تهرانی‌ها با اتوبوس

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۸۰۰ هزار جابه‌جایی از طریق ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران صورت می گیرد که با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد، ادامه داد: نتیجه این کار، تشدید تراکم ترافیک، رشد مصرف سوخت، افزایش آلودگی هوا، ازدیاد تصادفات و نارضایتی شهروندان از خدمات‌رسانی مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی است.

تشکری هاشمی با اشاره به اینکه ۸۰۰ هزار جابه‌جایی روزانه تهران باید به روزانه ۴ میلیون جابه‌جایی برسد، بیان کرد: به موازات افزایش کمّی تعداد مسافران، می‌بایست شاهد ارتقای کیفی خدمات ناوگان اتوبوسرانی به شهروندان با استفاده از راه حل‌های کارشناسی باشیم، ضمن اینکه افزایش آمار فعلی ثبت روزانه ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار کارت بلیت‌ الکترونیکی در این مجموعه با بهبود خدمات آن نیز از اهمیت و ضرورت ویژه‌ای برخوردار است.

بیداری از خواب چهارساله در اتوبوسرانی تهران

علیرضا زاکانی شهردار تهران در نخستین نشست خبری خود با اهالی رسانه که هفته جاری برگزار شد با اشاره به این که کشور در آستانه یک تغییر و تحول بزرگ قرار گرفته و امروز نیازمند الگوسازی برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی هستیم، افزود: تمام تلاش دشمن این است که از شکل گیری و ارائه الگویی مبتنی بر آرمان ‌‌‌‌ها جلوگیری کند. بنابراین توجه به ابعاد انقلاب و ضرورت های تحول در کشور ضروری و کمک به ساختن الگو امری حیاتی و واجب است.حالا باید دید وضعیت اتوبوسرانی تهران چگونه متحول و این ناوگان از خواب چهارساله بیدار می شود؟

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.