×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
۲۳ هزار نفر خواستار برخورد قاطع با عوامل سازنده فیلم «عنکبوت مقدس» شدند

به گزارش تهران۲۴، بیش از ۲۳ هزار مخاطب سامانه «فارس من» در پویشی که امروز راه‌اندازی کرده‌اند، خواستار برخورد با عوامل و سازندگان فیلم موهن «عنکبوت مقدس» شده‌اند.

در توضیحات این پویش آمده است: «فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس»، با اهانت مستقیم به ساحت قدسی حضرت شمس‌الشموس امام رئوف حضرت امام رضا علیه‌السلام و تشبیه آستان مقدس آن حضرت به عنکبوت و نیز توهین به واژه قرآنی «مقدس» خشم مسلمانان و مردم ایران را برانگیخته است؛ مردمی که اعم از شیعه، سنی، ارمنی، کلیمی و زرتشتی، برای این امام بزرگوار و مهربان در کل جغرافیای ایران‌ زمین، تقدسی بی‌نظیر قائلند. دادستانی باید در اسرع وقت، علیه تمامی عوامل این فیلم موهن و هتاکانه، اعلام جرم و آنها را به اتهام توهین به مقدسات مسلمین، بازداشت و محاکمه کند.»

ناگفته نماند فیلم موهن «عنکبوت مقدس» با ترکیبی از عوامل ایرانی و غیرایرانی، در کشور اردن ساخته شده و از ترکیب بازیگران خارج از ایران بهره برده است. تنها چهره شاخص این فیلم که در ایران حضور دارد، هایده صفی‌یاری تدوینگر آن است. سرمایه‌گذارانی از دانمارک، آلمان، سوئد و فرانسه این فیلم را برای تولید، حمایت کرده‌اند. «ساموئل حدیدا» مدیر یهودی کمپانی متروپولیتن، همراه با ویکتور و دیوید حدیدا مدیران کمپانی فرانسوی هستند. رویکرد اصلی فیلم«عنکبوت مقدس» اسلام‌هراسی است و آشکارا بر ضد فرهنگ شیعه و حکومت و جامعه دینی ساخته شده است. 


نمایی از فیلم «عنکبوت مقدس»

موضوع فیلم «عنکبوت مقدس» به سال‌های ۷۹ و ۸۰ بر می‌گردد، در شهر مشهد یک بنّا به اسم سعید حنایی که به ظاهر گرایش‌های مذهبی هم داشته است، زن‌های بدکاره را به قتل می‌رساند. این موضوع در رسانه‌های وقت به‌شدت سر و صدا به راه انداخته بود و حالا موضوع فیلم کارگردان خارج‌نشین ایرانی شده است. در آن ماجرا سعید حنایی ۱۶ زن را به قتل رسانده بود و به «قاتل عنکبوتی» مشهور شد. 

حالا فیلم «عنکبوت مقدس» همین موضوع قتل‌های زنان در شهر مشهد را بازنمایی کرده و خوانش کارگردانش از موضوع به گونه‌ای بوده است که آشکارا «مذهب و باورهای دینی» را مقصر اصلی این قتل‌ها دانسته است. این فیلم مدام قاتل را در حال عبادت در حرم مقدس امام هشتم به تصویر می‌کشد. به طور کلی موضوعات جنسی و خشونت بیش از اندازه در فیلم وجه غالب است.

در معرفی این فیلم آمده است: «سعید، یک مرد خانواده، برای «پاکسازی» کارگران جنسی و فاسد خیابانی، عازم یک مأموریت معنوی به شهر مشهد می‌شود. پس از قتل چندین زن، او به دلیل عدم توجه عمومی به رسالت الهی خود به شدت مضطرب می‌شود. یک روزنامه‌نگار زن (با بازی امیرابراهیمی) وارد دنیایی می‌شود که در آن مردی که رسانه‌ها قاتل عنکبوتی را به آن لقب داده‌اند، اقدام مذموم خود را انجام می‌دهد. وقتی سعید دستگیر و به اعدام محکوم می‌شود، افکار عمومی او را به یک قهرمان تبدیل می‌کند.» شخصیت امیرابراهیمی از روی خبرنگاری تقلید شده که در حال حاضر کارمند «رادیو فردا» یکی از رسانه‌های اصلی معاندین است.»

قصه فیلم عنکبوت مقدس به گونه‌ای است که انگار حاکمیت و نظام همسو و موافق با قاتل حرکت کرده‌اند. در حالی که اسناد و مطالب منتشر شده در آن روزها نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی تا چه حد تلاش کرد تا بتواند این قاتل را به دام بیاندازد و مشهد آن روزها را از التهاب نجات دهد. آن روزها سعید حنایی علاوه بر قتل‌هایی که انجام داده بود متهم به جعل کارت بسیج، جعل کارت امر به معروف و نهی از منکر و ارتکاب ۱۳ مورد زنای محصنه به اعدام محکوم و در سحرگاه ۲۸ فروردین ۱۳۸۰ اعدام شد. ( برای کسب اطلاعات دقیق از اتفاقات آن روزهای مشهد می‌توان به فیلم مستند «و عنکبوت آمد» مراجعه کرد.)

نمای ابتدایی فیلم عنکبوت مقدس، شهر مشهد را از بالا و در شب به تصویر کشیده است. معماری و شهرسازی خیابان‌ها از بالا و منتهی‌شدن کل خیابان‌ها به حرم، حرم مطهر را در کانون تار عنکبوت نشان می‌‌دهد. در واقع نشانه‌شناسی این پوستر و حرف‌های علی عباسی در کنار هم، این معنا را تداعی می‌کنند که انگار ریشه اصلی این قتل‌ها، مذهبی‌بودن شهر مشهد و باورهای دینی فرهنگ شیعه است. به زبانی ساده‌تر مذهب و تفکر دینی را به یک عنکوب تشبیه کرده است که کل شهر  و جامعه را در بر گرفته است.

با نگاهی به اسامی سرمایه‌گذاران اصلی (که یهودی هستند) و عوامل فیلم، مشخص است که اسلام‌هراسی و رویکرد ضد ایرانی عنکبوت مقدس طی یک برنامه‌ریزی از سوی دشمن صورت گرفته است. در این بین عناصر دیگری همچون انتخاب بازیگر زن فیلم به عنوان برنده جایزه نخل طلا، رویکرد تبلیغاتی کن را برملا می‌کند.
انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.