×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رئیس‌جمهور: دریای خزر میراث و سرمایه مشترک کشورهای ساحلی است

به گزارش تهران۲۴، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز برای شرکت در نشست کشورهای ساحلی دریای خزر عازم ترکمنستان شد.

رئیسی در فرودگاه مهرآباد در تشریح اهداف سفر به ترکمنستان، گفت: این سفر با دعوت رئیس جمهور محترم کشور دوست و برادر ترکمنستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر انجام می‌شود.

وی افزود: دریای خزر میراث وسرمایه مشترک بین کشورهای ساحلی است و بیش از۲۷۰ میلیون جمعیت از این دریا بهره مند می‌شوند.

رئیسی گفت: روابط خوبی با کشورهای ساحلی دریای خزر داریم اما در این اجلاس آنچه که علاوه بر رژیم حقوقی خزر مورد بحث قرار خواهد گرفت استفاده صلح‌آمیز با مقصد ارتقا امنیت در دریای خزر، همکاری بین کشورها در حوزه حمل‌ونقل، ترانزیت و تجارت و همکاری بین کشورها در مدیرت منابع زنده در دریای خزر، همکاری بین کشورها در حفظ محیط زیست و مانع شدن برای حضور بیگانگان در دریای خزر است که مورد اتفاق همه کشورهای ساحلی دریای خزر قراددارد علاوه براین مسائل نکات دیگری در این اجلاس مورد بحث قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور تصریح کرد: علاوه بر شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر و گفت‌و گو با سران کشورهای ساحلی مذاکرات دوجانبه‌ای هم در ادامه گفت و گو های قبلی با کشور ترکمنستان خواهیم داشت.

وی گفت: در سی سال گذشته ارتباط خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و  ترکمنستان برقرار بوده ولی در چند ماه اخیر پس از مساله کرونا و رفع برخی از موانعی که ایجاد شده  بود، شاهدیم که شرایط ترانزیت  و سوآپ گازی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در نشست قبلی برقرار شد و ارتباطات تجاری و اقتصادی که بین دو کشور برقرار شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شاخص‌ها نشان دهنده ارتقا سطح روابط به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی بین دو کشور است، خاطرنشان کرد: امیدواریم این سفر بتواند در جهات دیگری از مسائل اقتصادی و تجاری بین دو کشور گشایش ایجاد کند و همکاریهای صمیمانه‌ای که بین دو کشور وجود دارد هم در روابط دو جانبه و هم در نقش آفرینی دو کشور در مسائل منطقه‌ای و بین‌الملل ان‌شاءالله در این سفر ابعاد بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.