×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
«کارتابل» روحانی یا «میدان» رئیسی؟

به گزارش تهران۲۴، آیت الله رئیسی در نشست خبری ( ۷ شهریور) اظهار داشت: مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی متفاوت است،  فرق می‌کند که انسان پشت میز بنشیند و نشسته مدیریت کند یا اینکه در میدان حضور پیدا کند و وضعیت مردم را ببیند و سخنانشان را از نزدیک بشنود و با آن‌ها از نزدیک آشنا شود.

آیت‌الله رئیسی بارها در گذشته اعلام کرده بود که اهل مدیریت مانیتوری نیست و سنت سفرهای استانی را از ابتدای دولت آغاز کرد.  سفر به ۳۱ استان در یک سال گذشته دستاور قابل تأملی برای رئیس‌جمهوری است که در یکی از سخت‌ترین شرایط کشور، مدیریت آن را به عهده گرفت. 

به اذعان تعداد زیادی از کارشناسان نیز رئیس جمهور در یک سال گذشته تحرک جدیدی در بدنه اجرایی کشور ایجاد کرد به طوری که از دوران پشت میز نشینی و مدیریت کارتابلی مدیران در دولت گذشته به حضور هفتگی رئیسی در استان های مختلف و انجام ۳۱ سفر استانی در یک سال گذشته رسیده ایم.

رئیسی در عمل نشان داد رئیس جمهور همه مردم است

یکی از انتقادات مردم از رییس جمهور سابق این بود که روحانی نسبت به مشکلات مردم بی تفاوت است و هیچ وقت در جمع مردم؛ ( آنگونه که رئیسی امروز عمل می کند)، حاضر نمی شود. دوری رئیس جمهور سابق از مردم نه تنها انتقاداتی را در پی داشت بلکه موجب شده بود تا آقای روحانی، نسبت به مسائل و مشکلات مردم هم بی تفاوت باشد. 

اما رئیسی از همان ابتدای دولت رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرد و در جریان این دیدارها  با خانمی که می گوید به رئیسی رای نداده وقتی او را در جمع مردم می بیند چنین اتفاقی را سخت باور می کند و حتی به زبان می آورد که به آیت الله رئیسی را نداده است و البته آیت الله رئیسی با پیگیری مشکل این خانم نشان می دهد هم اکنون رئیس جمهور همه مردم است.

حل مشکلات کارگران با حضور میدانی

رئیس جمهور در جمع کارگران شرکت فولاد جهان‌آرا خرمشهر حضور یافت و به کارگران قول داد هیچ یک از آن ها بیکار نخواهد شد و اولویت استخدام با نیروهای بومی است.

رکورد دار سفرهای استانی در تمام دولت ها

دور نخست سفرهای استانی دولت سیزدهم، پس از تشکیل دولت از شهریور ماه سال ۱۴۰۰ با سفر به خوزستان آغاز و در مرداد ماه ۱۴۰۱ با سفر به کرمان به پایان رسید و دولت سیزدهم رکورد بیشترین سفر استانی در بین رؤسای جمهور ادوار به نام آیت الله رئیسی ثبت شده است.

سنت کم کردن فاصله ی بین مردم و مسئولین

در این سفرها سید ابراهیم رئیسی یک سنت را هم از خود برجای گذاشت؛ او در ابتدای سفرهای خود معمولا سری به محروم‌ترین نقطه استان می‌زد و با ساکنان آن هم صحبت می‌‌شد؛ اندیکای خوزستان، کوی فلسطین زنجان، کردآباد همدان، مهدی شهر سمنان، میرآباد چابهار و… دیدارهایی که کوچکترین اثر آن این است که فاصله‌ی بین مردم و مسئولین را کم و کمتر می‌کند.

در ارتباط با دستاوردهای حضور میدانی دولت سیزدهم عنابستانی  نماینده مردم سبزوار در مجلس  گفت: رئیس جمهوری که در یک سال ۳۱ استان را شخصا سفر میکند خیلی مجاهدت دارد و قطعا می تواند مشکلات کشور را با اقدام جهادی حل کند.  میدانم کار سنگینی است اینکه خود رئیس جمهور در یک سال  بعضی استان ها را دو بار یا سه بار سفر کند به جهت مثلا سیل، زلزله ای یکی دو بار رفتند.

عملکرد دولت در زمینه ارتباط با همسایگان نیز بسیار موفق بوده، و نزدیک شدن به سازمان های بین المللی و همسایگان بخش زیادی از مبادلات کشور را حل و فصل می کند.

پاسخگو به مردم و رسانه ها؛ علاوه بر حضور میدانی

آمار مصاحبه ها و گفتگوهای تلویزیونی رئیس جمهور در کمتر از یک سال از آغاز به کار دولت نشان می دهد رئیس جمهور میانگین هر ۱۲ روز یک گفتگو یا نشست خبری شرکت کرده است.

 مهار بحران کرونا و واردات انواع واکسن

دولت سیزدهم در حالی شروع به کار کرد که موج پنجم کرونا خیز برداشته بود و قابلیت سرایت بالایی داشت به طوری که روزانه حدود ۷۰۰ خانواده داغدار می شدند.

وضعیت بحرانی به‌گونه‌ای بود که رئیس‌جمهور در روزهایی که قاعده بر آن است که در آنها مهم‌ترین دستور کار دولت گرفتن رأی اعتماد وزیرها از مجلس شورا باشد،در میدان حاضر شد، به سطح شهر تهران رفت و در داروخانه سیزده‌آبان حاضر شد و از نزدیک شرایط را بررسی و ساماندهی کرد و در کمتر از ۶ ماه دولت توانست آمار مرگ و میر را به حداقل برساند و کشور را از بحران بزرگ کرونا نجات داد.

 افزایش ظرفیت دانشجویان پزشکی

 از مهم‌ترین چالش‌های بهداشت و درمان کشور، کمبود پزشک در مناطق محروم است، مهم ترین گامی که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد توجه قرار گرفت، برای نخسیتن بار اقدامات لازم برای افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی از کنکور امسال با تاکید بر مناطق محروم و بومی‌گزینی، بازنگری در ظرفیت های آزمون دستیاری سال گذشته بود، به‌گونه‌ای که از حدود ۱۰۰۰ ظرفیت خالی، ۲۵۰ نفر در مرحله تکمیل ظرفیت، پذیرش شدند.

اجرای طرح دارویار و مدیریت در تامین و توزیع دارو

با اجرای طرح دارویار کمبود اقلام دارویی در کشور از ۱۰۰ قلم به ۸۰ قلم کاهش ‌‌یافت و کمبودهای دارویی از طریق تولید داخلی برطرف شد،  ضمن اینکه تخصیص ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل حذف ارز ترجیحی  نیز در این طرح صورت گرفته است.

توجه به ظرفیت داخلی  برای حل مشکلات کشور 

تغییر رویکرد بعدی اصلاح افق نگاه از توجه به بیگانگان به توانمندی‌های داخل کشور عنوان بوده و باور دولت سیزدهم به جای نگاه به دست بیگانگان، به دست‌های توانای مردم، جوان‌ها، کارشناسان و افراد کارآمد در کشور نگاه کرده و امید بسته است.

ارتباط نزدیک با همسایگان

تغییر رویکرد دستگاه دیپلماسی دولت ایران به‌ خصوص در نحوه تعامل با کشورهای همسایه به‌ قدری محسوس است که جدی‌ترین منتقدان سیاست‌های دولت سیزدهم هم این تغییر رویکرد را از جمله دستاوردهای ایران در طول یک‌ سال گذشته عنوان می‌کنند.

 در دولت سیزدهم شاهد افزایش ۴۵ درصدی تعاملات تجاری با همسایگان و رسیدن به بیش از ۲۰ میلیون کالا به ارزش ۱۲ میلیارد دلار در طول ۹ ماه نیز بودیم.

پرداخت ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت قبل

بررسی عملکرد چهار ماه بودجه نشان می دهد دولت با اتکا به درآمد‌های پایدار توانسته انسجام بیشتری به نحوه دخل‌ و خرج کشور ببخشد که این مهم می‌تواند منجر به بهبود سایر شاخص‌های کلان اقتصادی شود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم تمرکز بر افزایش درآمد‌های پایدار، حذف هزینه‌های غیرضرور و ممنوعیت استقراض از بانک مرکزی در دستورکار قرار گرفت و در اثر این رویکرد پایان سال ۱۴۰۰ علاوه بر بازپرداخت مطالبات و تسویه تنخواه بانک مرکزی اعتبارات طرح‌های عمرانی و اشتغال هم به رقم تاریخی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسید.

همین رویکرد در سال ۱۴۰۱ با تمرکز بیشتری دنبال شد و بررسی گزارش عملکرد بودجه در چهار ماه نخست امسال نشان می‌دهد منابع درآمدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳ درصد رشد پیدا کرد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.