×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صفر تا صد گذرنامه؛ از درخواست تا تمدید/ تهرانی‌ها به کجا مراجعه کنند؟

تهران۲۴_ مریم عرب انصاری: فقط ۱۵ روز تا رسیدن اربعین حسینی(ع) فرصت باقی مانده و در این بین مشتاقان شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی عزم خود را جزم کرده تا هر چه زودتر و در فرصت باقیمانده عازم این سفر معنوی شوند.

اما در این بین گذرنامه مهمترین دغدغه زوار است چرا که در حین خروج از ایران و ورود به کشور عراق اولین چیزی که در نقطه مرزی مطالبه می‌شود گذرنامه است و گذرنامه نیز این روزها خود داستان مفصلی دارد!

نحوه صدور و تمدید گذرنامه برای شرکت‌ در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی (ع)

در بین زوار اربعین حسینی افراد دو دسته می شوند؛ دسته اول: افراد دارای گذرنامه و دسته دوم: افراد فاقد گذرنامه یا دارای گذرنامه‌های قبل از شهریور سال ۱۳۹۱.

* افراد دارای گذرنامه بخوانند:

آنهایی که گذرنامه دارند هم دو دسته می شوند:

۱_ دارندگان گذرنامه معتبر: 

آنهایی که گذرنامه معتبر دارند تکلیف‌شان روشن است؛ یعنی اگر گذرنامه دارای اعتبار بوده و یا جدیداً صادر شده باشد افراد بدون هیچ مشکلی می‌توانند برای حضور در راهپیمایی اربعین حسینی راهی مرزها شوند.

۲_  دارندگان گذرنامه غیر معتبر:

 اما دسته دیگر در بین گذرنامه‌دارها کسانی هستند که گذرنامه شان غیر معتبر است؛ یعنی تاریخ گذرنامه آنها از اول شهریورماه سال ۱۳۹۱ به بعد است که پلیس در راستای تسهیل در تردد این دسته از زوار نیز تدبیری اندیشیده است؛ بدین صورت که با هماهنگی با طرف عراقی مقرر شده است که افراد متقاضی سفر اربعین که تاریخ اعتبار گذرنامه‌شان از یک شهریور ۱۳۹۱ به بعد است با مراجعه به پلیس مهاجرت و گذرنامه در مراکز استان ها نسبت به تمدید گذرنامه با درج مهر پلیس اقدام کنند.

لازم به ذکر است که همراه داشتن شناسنامه، کارت ملی و خود گذرنامه برای بروزرسانی و درج مهر اعتبار الزامی است.

گفتنی است این دسته از متقاضیان با حضور در محل پلیس مهاجرت و گذرنامه در مراکز استان‌ها یا در شهرستان‌ ها و ارائه مدارک ، در کسری از زمان، گذرنامه مهر شده را تحویل گرفته و می توانند عازم سفر اربعین می شوند.

* آنهایی که گذرنامه ندارند چه باید انجام دهند؟

اما دسته دیگری از افراد، آنهایی هستند که یا فاقد گذرنامه بوده یا گذرنامه های شان دارای اعتباری قبل از شهریور سال ۱۳۹۱ است که این دسته از افراد نیز می توانند دو کار انجام دهند؛ یکی اینکه برای صدور گذرنامه بین‌المللی اقدام کنند یا اینکه برای صدور برگ گذر مرزی تقاضا دهند.

۱_ تقاضای صدور گذرنامه بین المللی:

افراد برای صدور گذرنامه بین المللی می‌توانند با مراجعه به پلیس+۱۰ یا به صورت اینترنتی از طریق اپلیکیشن پلیس من و ارائه مدارک لازم برای صدور اقدام کرده و گذرنامه را درب منزل تحویل بگیرند اما با توجه به ازدحام مراجعان برای صدور گذرنامه بین المللی در این روزها مقرر شده که افراد می توانند با برگ گذر ویژه اربعین نیز برای شرکت در اجتماع عظیم عاشقان حسینی راهی کربلا شوند.

۲_ دریافت برگ گذر ویژه اربعین:

متقاضیان شرکت در اربعین حسینی می‌توانند با مراجعه به پلیس +۱۰ و ارائه مدارک و یا از طریق اپلیکیشن پلیس من برای دریافت برگ گذر مرزی اقدام کنند؛ گفتنی است صدور برگ گذر مرزی یک‌دهم هزینه صدور گذرنامه بین المللی را داراست و از سوی دیگر ۴۸ ساعته صادر شده و به دست متقاضیان می رسد.

* تمدید گذرنامه در مرزها نداریم

ذکر این نکته مهم است که زوار اربعین حسینی بدانند در مرزها به هیچ عنوان تمدید گذرنامه صورت نخواهد گرفت؛ پس قبل از سفر نسبت به تمدید گذرنامه یا دریافت برگ گذر ویژه اربعین اقدام کنند.

* اعتبار گذرنامه‌های تمدیدی و برگ گذر فقط برای اربعین امسال است

مورد مهم دیگر این است که برگ گذر موقت و تمدید گذرنامه فقط برای یک مرحله خروج به عتبات عالیات آن‌هم فقط برای ایام اربعین امسال معتبر دارد.

لیست مراکز گذرنامه تهران

۱_ تهران بزرگ: خیابان مطهری، کوی نور.

۲_ستارخان: خیابان شهرآرا، جنب کلیسا.

۳_پایگاه دوم پلیس امنیت: اتوبان همت غرب، خیابان کریمی طامه، سرکلانتری شهید صادقی.

۴_پایگاه چهارم پلیس امنیت: انتهای اتوبان بسیج، میدان نبوت، پشت کلانتری نارمک.

۵_شهر ری: گذرنامه شهرری، بلوار بسیج، میدان نماز.

۶_شرق تهران: خیابان رازی، بعد از خیابان مفتح، روبروی سازمان آب.

* تمدید گذرنامه‌های منقضی فردا در نماز جمعه

گفتنی است که طبق اعلام پلیس اطلاعات تهران، فردا بعد از نماز جمعه شهروندان می توانند برای تمدید گذرنامه های منقضی خود به میز خدمتی که در شبستان مصلی امام خمینی مستقر شده، مراجعه کرده و با ارائه شناسنامه، کارت ملی و گذرنامه منقضی نسبت به درج اعتبار با مهر پلیس اقدام کنند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.