×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
از مرزهای زمینی چه خبر؟/ شلوغی شلمچه و چذابه در سایه خلوتی مهران و خسروی

به گزارش تهران۲۴،کمتر از پنج روز دیگر به مراسم باشکوه اربعین حسینی در کربلای معلی زمان باقی است و در این بین شاهد تردد سیل عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از مرزهای زمینی و هوایی کشور هستیم.

با لحاظ آنکه امسال اولین سالی است که اولا محدودیت ویزایی از جانب طرف کشور عراق برداشته شده و ثانیا بیماری کرونا در دو کشور و اغلب کشورهای جهان فروکش کرده است مرزهای کشور با حجم انبوهی از زوار روبه‌رو شده‌ است به طوری که روز جمعه ستاد اربعین در اطلاعیه‌ای رسمی از بسته بودن مرزهای زمینی برای کنترل حجم ورودی زوار خبر داد و از دیگر هموطنان نیز خواست تا سفر زمین خود به مراسم اربعین حسینی را لغو کنند.

امروز هم وزیر کشور از سهمیه بندی شدن مرزهای کشور خبر داده و گفته است: اعزام‌های جدید به تدریج و طبق سهمیه آغاز می‌شو‌د، اگر مجددا هجوم جمعیت به مرزها انجام شود قطعاً با مشکل مواجه خواهیم شد چرا که ‌‌ظرفیت‌های عراق پاسخگو نیست ولی مردم مطمئن باشند با اطلاع‌رسانی ‌و طبق سهمیه اقدام خواهیم کرد.

در حالی که روزشمار اربعین به روزهای آخرش نزدیک می‌شود وضعیت مرزهای کشور را بررسی کردیم:

ایلام|مهران پرتردد خلوت‌تر از روزهای گذشته

از مرز مهران خبر می‌رسد که تردد زوار در این مرز برقرار و شلوغی مرز نیز کمتر از روزهای گذشته است اما با این وجود امکانات رفاهی از جمله تغذیه زوار وضع جالبی ندارد.

تردد اتوبوس‌ها از شهرهای مختلف به مهران در جریان است تا بازگشت زائران با مشکل مواجه نشوند. تردد خودروهای شخصی به سمت مرز نیز با محدودیتی مواجه نیست.

علی عباس شفیعی فرماندار مهران هم ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت:‌  از ابتدای ماه صفر تاکنون یک میلیون و ۲۰۵ هزار نفر از مرز مهران به سمت عتبات عالیات از مرز مهران خارج شده‌اند. 

شفیعی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴۰ هزار زائر از طریق مرز مهران به کشور عراق ورود کرده‌اند.

خوزستان|عراق جواب‌گوی این حجم از حضور زائران در شلمچه و چذابه نیست 

سیل جمعیت از نقاط مختلف کشور به سوی مرزهای شلمچه و چذابه در جریانند. 

اما مسئله‌ای که بیش از پیش نگرانی مسؤولان را برانگیخته، عدم وجود تجهیزات و زیرساخت‌های کافی متناسب با افزایش جمعیت زوار در آن‌طرف مرزهای ایران است. 

صادق خلیلیان استاندار خوزستان طبق آخرین آمار اعلام کرد که با توجه به حضور خیل عظیم عاشقان حسینی در دو مرز چذابه و شلمچه و کمبود وسایل نقلیه در مرزهای کشور عراق، با مذاکراتی که طی چند روز گذشته با مسؤولان این کشور داشته‌اند ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در دو مرز چذابه و شلمچه به منظور تسهیل تردد زائران آماده خدمت‌رسانی شده‌اند. 

وی افزود: این تعداد اتوبوس طی چند روز گذشته و به تدریج وارد خاک عراق شدند و زوار را به نزدیک‌ترین شهرهای عراق مانند بصره و العماره انتقال دادند. 

اما افزایش جمعیت زائران در این دو مرز به اندازه‌ای بود که تنها در یک شبانه‌روز بیش از ۷۴ هزار زائر از یک پایانه مرزی عبور داده شدند و قطعا این کمبود تجهیزات و وسایل حمل و نقل با این مقدار از اتوبوس‌ها حل و فصل نخواهد شد. 

 زائران سرگردان بین مرز ایران و عراق

حمید سیلاوی فرماندار دشت آزادگان در اشاره به این حجم عبور زائران اربعین از مرز چذابه عنوان کرد: این حجم از ابتدای ماه صفر تاکنون سابقه نداشت و از ابتدای ماه صفر تا ساعت ۸ روز یکشنبه در مجموع بیش‌ از ۳۱۶ هزار زائر از مرز چذابه عازم شهرهای مقدس عراق به ویژه کربلای معلا و نجف اشرف شدند. 

طبق مشاهدات میدانی خبرنگار فارس، در حال حاضر نیز تعداد زیادی از زائران اربعین که از نقاط مختلف کشور به سمت مرزهای شلمچه و چذابه حرکت کرده بودند در گرمای بیش از ۴۵ درجه سانتیگراد و در پایانه مرزی شلمچه معطل مانده‌اند.

در پی ازدحام زائران در پایانه مرزی شلمچه مسؤولان و نیروی انتظامی مستقر در این پایانه زائران را به سمت موکب‌های مستقر در مسیر هدایت می‌کنند، هرچند تعداد زیادی از زائران که از پایانه مرزی شلمچه عبور کرده و وارد خاک عراق شده‌اند در بین مرز ایران و عراق سرگردان بوده و با کمبود آب مواجه هستند. 

عراق جوابگوی حجم بالای زائران نیست

ولی الله حیاتی فرمانده قرارگاه اربعین در پایانه مرزی شلمچه و معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان نیز در ارزیابی وضعیت پیش آمده با اشاره به تصمیم ستاد ملی اربعین از زائران خواست از حرکت به سمت گذرگاه‌های مرزی استان خوزستان خودداری کنند چرا که عراق جوابگوی حجم بالای زائران نیست. 

ظهر امروز نیز مرز شلمچه مجددا از سوی دولت عراق و به صورت موقت بسته شد تا تمهیدات لازم در راستای کنترل و هدایت زائران انجام شود، هرچند به‌طور دقیقه‌ای بر جمعیت عظیم زائران افزوده می‌شود.

کرمانشاه|خسروی همانند مهران خلوت‌

امروز سردار اشتری فرمانده انتظامی کشور و معاون وزیر راه از مرز خسروی بازدید کردند. فرمانده انتظامی کشور از ورود ۲ میلیون ۶۵۰ هزار نفر به عراق خبر داد.

پلیس امروز در چند گیت در محور کرمانشاه به قصر شیرین از خودروهای غیر بومی می‌خواست به سمت مرز نروند اما تردد به سمت مرز همچنان ادامه دارد. (روایت ویدئویی وضعیت مرز خسروی را اینجا ببینید)

مرز خسروی پس از چند روز پر از ازدحام، امروز آرام‌تر است و روز خلوتی را پشت سر می‌گذارد. روز گذشته بیش از چهل هزار زائر از این مرز خارج شده بودند و ۸ هزار نفر نیز از همین مرز وارد کشور شدند.

در خصوص وضعیت رفاهی نیز طبق گفته مسؤولان گفته شده است که روزانه ۲۵ هزار پرس غذای گرم بین زوار توزیع می‌شود و در حال حاضر در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

کردستان|تعطیلی دوساعته باشماق، تردد روان و همراه با امنیت زوار

راه‌های کردستان و منتهی به مریوان روان است اگر چه نسبت به قبل از تردد زوار بیشتر شده است. امروز نزدیک به ۱۰ هزار نفر از مرز باشماق خارج شدند. حدود دو ساعت مرز باشماق برای تعیین تکلیف زوار خارجی بسته شد و زوار کشورهای آذربایجان و پاکستان همچنان در مرز باشماق هستند.

اسماعیل احمدی فرماندار مریوان با اشاره به  فعالیت رسمی مرز باشماق برای خروج زائرین از ۱۵ ماه جاری اضافه کرد: در طول چهار روز اخیر بیش از ۲۰ هزار نفر از مرز باشماق برای زیارت عتبات عالیات و اربعین خارج شده‌اند.

در این مرز به اندازه نیاز، پارکینگ برای خودروها و نیز خودرو برای جابه‌جایی زوار مهیا شده است ضمن اینکه موکب‌‌هایی نیز برای خدمت به زوار در نقاط مختلفی از مریوان و مرز باشماق مستقر شده‌اند.

آذربایجان غربی|روان و بدون هیچ مشکلی

مرز تمرچین جزو مرزهایی است که حتی در دو روز گذشته با آنکه در سایر مرزها شاهد تراکم جمعیتی بالایی بودیم ولی این مرز از تردد روان زوار برخوردار بود.

مشاهدات خبرنگار فارس حاکی از آن است که همکاری خوبی بین دو پایانه مرزی ایران و عراق فراهم است، مردم از ارئه خدمات رفاهی نسبتا راضی هستند و تاکنون ۱۳ هزار از این مرز وارد خاک عراق شده‌اند.

همچنین مسیرهای منتهی به این پایانه مرزی نیز دچار محدودیت ترافیکی نیستند و وضعیت پایداری در جاده‌ها برقرار است.

وزیر کشور پیش از ظهر امروز به همراه استاندار آذربایجان‌غربی در بازدید از وضعیت خدمات رسانی در مرز تمرچین از آخرین وضعیت مرزهای کشور سخن گفت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.