×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 17 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بایدن: اقدام عربستان در همکاری با روسیه عواقبی برای ریاض خواهد داشت

به گزارش تهران۲۴، پس از آنکه اوپک پلاس هفته گذشته اعلام کرد تولید نفت خود را کاهش می‌دهد، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت این اقدام عواقبی برای روابط واشنگتن و ریاض در پی خواهد داشت.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا به دنبال تجدیدنظر در روابط با عربستان سعودی است، این مسئله را تایید کرد و در توجیه سفرش به عربستان سعودی مدعی شد این سفر برای نفت انجام نشد. بایدن گفت: بگذارید روشن کنم که چرا رفتم. درباره نفت نرفتم. برای اطمینان از این رفتم که اطمینان دادیم قصد نداریم از خاورمیانه دور شویم. 

او سپس بر تجدیدنظر در روابط با ریاض تاکید کرد و گفت پیامدهایی برای کاری که عربستان سعودی در همکاری با روسیه کرده‌، وجود خواهد داشت. 

بایدن در پاسخ به سوالی درباره جزئیات آنچه درباره آینده روابط با عربستان سعودی در نظر دارد و این که با توجه به درخواست سناتور منندز برای تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی، این یکی از گزینه‌هاست، گفت درباره گزینه‌های مورد نظر یا آنچه در ذهن دارد صحبت نمی‌کند اما پیامدهایی وجود خواهد داشت. 

پیش‌تر، «جان کربی» سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت پس از آن که اوپک پلاس هفته گذشته اعلام کرد تولید نفت خود را کاهش می‌دهد، جو بایدن در حال ارزیابی مجدد روابط ایالات متحده با عربستان سعودی است. 

کربی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: فکر می‌کنم رئیس‌جمهور بسیار واضح گفته که این رابطه‌ای است که باید به ارزیابی مجدد آن ادامه دهیم و مایل به بازبینی آن باشیم. و قطعاً با توجه به تصمیم اوپک، فکر می‌کنم او در اینجا (مرحله بازبینی) قرار دارد. 

وی گفت بایدن مایل به همکاری با کنگره بر سر آینده روابط با عربستان سعودی است و توضیح داد تصمیم اوپک پلاس بایدن را ناامید کرد و مایل است با کنگره در سنجیدن این که آینده روابط واشنگتن-ریاض چگونه باید باشد، همکاری کند. کربی اظهار داشت این موضوع تنها به جنگ در اوکراین مربوط نمی‌شود بلکه به منافع امنیت ملی آمریکا مرتبط است. 

پیش از این اظهارنظرها، سناتور «باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا از ایالت «نیوجرسی» از دولت بایدن درخواست کرده بود هرچه سریع‌تر تمامی همکاری‌ها با عربستان سعودی را لغو کند.

در ماه‌های اخیر و در پی تشدید تنش‌ها میان غرب و مسکو به بهانه حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی و آمریکا به دنبال افزایش تولید کشورهای صادرکننده نفت و گاز بوده‌اند تا به نوعی با کاهش صادرات انرژی روسیه مقابله و بر بحران انرژی خود غلبه کنند اما در این شرایط، اخیراً اوپک پلاس به کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت رأی داده است.

منندز در واکنش به این اقدام اوپک پلاس در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده باید فوراً تمامی انواع همکاری با عربستان سعودی را متوقف کند که هرگونه فروش تسلیحات و همکاری امنیتی فراتر از آن چه قطعاً برای دفاع از پرسنل و منافع ایالات متحده ضروری است را شامل می‌شود.

دولت بایدن ماه‌هاست که تلاش می‌کند با لابی‌گری، عربستان سعودی را وادار به تولید نفت بیشتر کند و در همین راستا در ماه ژوئیه سفری ناموفق به عربستان سعودی داشت. 

هفته گذشته سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، و متحدان نفتی این گروه موسوم به اوپک پلاس به رهبری عربستان و روسیه اعلام کردند که تولید خود را دو میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهند. این میزان کاهش تولید معادل دو درصد کل نفت عرضه شده به بازار جهانی در روز است.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.