×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فارس من| ایجاد محدودیت برای اظهارنظرهای سیاسی سلبریتی‌ها

به گزارش تهران۲۴،بدون اغراق می‌توان بخش زیادی از وقایع اخیر، اغتشاشات و ضرر و زیان‌های عمدتا مالی و بعضا جانی را نتیجه ورود، اظهارنظر و تحریک سلبریتی‌ها عنوان کرد. مشکل اصلی اینجاست که عمده این سلبریتی‌ها به مباحثی ورود کرده که در حوزه کاری و تخصصی‌شان نبوده و به طور تمام و کمال در مورد مسائل و مباحث سیاسی اظهارنظر می‌کنند. بنابر گزارش‌های مکرر و مستند، اغلب کشورها بخصوص در همین دنیای غرب که این روزها به کمک اغتشاش‌گران آمده‌اند تا کشورمان را ناامن سازند، قوانین سفت و سختی برای نظارت بر فعالیت همین سلبریتی‌ها در فضای مجازی وجود دارد.

مگر می‌شود مثلا در آمریکا دسته‌ای سلبریتی‌ بیایند و در فضای مجازی توده مردم را به اغتشاش و ناآرامی تحریک کنند و کار به درگیری و تخریب و آسیب  به اموال عمومی بکشد و بدون هیچ اقدامی نظاره‌گر باشند. قطعا در این کشورها با اینچنین افرادی که مخل آسایش و امنیت کشورشان شوند برخورد جدی صورت می‌گیرد، اما در کشور ما هنوز سازوکار مشخصی برای این معضل تعریف نشده است.

مشکل اصلی اینجاست که سلبریتی فکر می‌کند چون چند ده یا حتی چند صد هزار دنبال‌کننده دارد، می‌تواند در هر موردی بخصوص در مسائل و مباحث فنی و پیچیده سیاسی که هیچ گونه دانش یا تخصصی در آن ندارد، دخالت و اظهار نظر کند.

متاسفانه همیشه این مشکل وجود داشته که بسیاری از مردم فکر می‌کنند می‌توانند در مورد مسائل سیاسی اظهار نظر کرده و برای آن نسخه بپیچند فارغ از اینکه امور و مباحث سیاسی همچون هر تخصص دیگری نیازمند کسب دانش به دو روش آکادمیک و غیرآکادمیک بوده و هرکسی نباید در این خصوص اظهار نظر کند، گویی اینکه همه مردم بیایند و در مورد جراحی مغز یا برداشتن یک تومور از سر یک بیمار با هم بحث کنند یا در مورد عیب یابی متورهای جت به بحث و تبادل نظر بپردازند.

این مثال‌ها به خوبی نشان می‌دهد که مسائل سیاسی نیز به همین اندازه تخصصی بوده و نباید غیرکارشناسان و دست‌اندرکاران به اینچنین مسادلی ورود کنند. البته همواره چیزی که سلبریتی یا افراد بدون تخصص در این حوزه را دچار اشتباه می‌کند این مساله  است که مباحث سیاسی  به واسطه آنچه که در ماهیت خود دارند در ارتباط با مسائل روز بوده و مفاهیم و سرفصل‌هایش برگرفته از مناسبات و کنش‌ها و تعاملات اجتماعی سیاسی بوده و درک ظاهری موضوعات برای هرکسی سهل می‌نماید، و همین امر باعث می‌شود که هرکسی فکر کند می‌تواند به مسائل سیاسی ورود کرده، تحلیل و نتیجه‌گیری کند و حتی برای آن برنامه ریزی و پیش‌بینی لایتغیر کند!

متاسفانه حتی تا اینجای کار هم اگر این دخالت و ورود به مسائل سیاسی و اظهارنظرهای غیر کارشناسی به کسی یا چیزی آسیبی نمی‌رساند، هم مشکلی نبود ولی مساله آنجا به یک تهدید جدی بدل می‌شود که سلبریتی می‌آید و در بحرانی‌ترین شرایط ممکن، به اظهارنظر سیاسی پرداخته و جمع کثیری را در یک مساله با خود همراه می‌سازد، مساله‌ای که اغلب به اشتباه از آن برداشت شده ولی همان مردم، همان جوانان و نوجوانان در مقاطعی تاوان ورود سلبریتی به مسائل سیاسی را در کف خیابان‌ها خواهند داد. اینجاست که این مساله دیگر از یک اظهارنظر ساده، حالا درست یا غلط عبور می‌کند و هر حرف و نسخه‌ای از سلبریتی برای مردم و حاکمیت تاوان دارد. ازاینرو می‌بایست محدودیت‌هایی برای اظهارنظرهای سیاسی سلبریتی‌ها در نظر گرفته شود.

در همین راستا در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس پویشی با عنوان «ایجاد محدودیت برای اظهارنظرهای سیاسی سلبریتی‌ها» به شرح زیر به ثبت رسیده است:

«به منظور زمینه سازی برای بررسی منطقی وقایع و همچنین هیجان‌زدایی و جلوگیری از تشویش احساسات و اذهان عمومی تقاضامندیم وزارت کشور یا سایر ارگان‌های ذیصلاح از قبل قراردادی با همه افراد مشهور جامعه تنظیم کنند (فرضا به عنوان مجوز فعالیت) که بر طبق آن در برهه زمانی خاص (مثلا از ۲ ماه قبل از انتخابات تا ۲ ماه بعد از آن یا تا اطلاع ثانوی یا حتی به صورت بر خط) این گروه از جامعه ملزم به رعایت دستورالعمل‌هایی برای هرگونه اظهارنظر در مورد موضوع مربوطه با توجه به درجه اهمیت آن بشوند.»

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.