×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خط ویژه| همصدایی اصلاح‌طلبان با BBC در ادعای بازداشت پدر علم ژنتیک ایران/ ۲ هدف رسانه‌های معاند از موج‌سواری بر قیمت دلار

به گزارش تهران۲۴، خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

همصدایی اصلاح طلبان با  BBC در ادعای بازداشت پدر علم ژنتیک ایران

روزنامه اعتماد در روزهای گذشته در مطلبی با عنوان «روایت پدر علم ژنتیک ایران از ربوده شدن خود توسط دلواپس‌تر‌های بی‌هویت» نوشت:«پروفسور داریوش فرهود، دانشمند ایرانی ۸۵ ساله و معروف به پدر علم ژنتیک ایران، بامداد یکشنبه ۸ آبان از مقابل منزل خود در تهران، توسط افرادی با پوشش «لباس شخصی‌ها» ربوده شد. تا بعدازظهر دوشنبه و با گذشت بیش از یک شبانه‌روز، هیچ فردی از احوال این دانشمند ایرانی خبر نداشت و به دلیل رخدادهای اخیر و ناآرامی‌های کشور و همچنین اخبار رسمی درباره دستگیری بسیاری چهره‌های سیاسی و فرهنگی و علمی کشور که با اعتراضات مردمی همراهی کرده بودند، شائبه‌هایی درباره ارتباط ربوده شدن این دانشمند ایرانی با رخدادهای اخیر بسیار پررنگ شد.»
 


این گزارش روزنامه اعتماد با استقبال ویژه رسانه های معاند مواجه شد و بی بی سی فارسی و اینترنشنال سعودی و منوتو با بازنشر این گزارش اینگونه القاء کردند که پدر علم ژنتیک ایران توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شده است.

اما اصل ماجرا چه بود؟ سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات این پرونده گفت:«در تاریخ هشتم آبان با مراجعه همسر دکتر فرهود به پلیس آگاهی و اعلام مفقودی و با توجه به اهمیت موضوع پرونده پیگیری در دستور کار ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.»
 


وی افزود:«این افراد ابتدا با همان خودروی پروفسور فرهود او را به مرزن آباد برده و در آنجا از او درخواست هشت میلیارد تومان پول نقد یا یک دستگاه آپارتمان کردند که ظاهرا آنجا پروفسور موضوع را قبول نمی‌کند و پس از آن این افراد به شهرستان نور می‌روند و دوباره موضوع را مطرح می‌کنند که پرفسور فرهود این‌بار درخواست این افراد را می‌پذیرد و آنها اقدام به بازگشت به تهران می‌کنند.»
 


 رئیس پلیس پایتخت با بیان اینکه همزمان کارآگاهان پلیس آگاهی نیز سرنخ‌هایی از ربودن این چهره شاخص علمی کشور پیدا کردند افزود: حتی سارقان در تلاش بودند تا در مسیر بازگشت حدود چهار میلیارد تومان از وجه را برداشت کنند که موفق نشدند. در نهایت دکتر فرهود به محل کار خود بازگردانده می‌شود و در عرض کمتر از ۲۴ ساعت نیز پلیس سارقان را شناسایی و دستگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه عامل اصلی دارای آشنایی با پرفسور فرهود بود، تاکید کرد:«این فرد از مدت‌ها قبل چنین تصمیمی را داشته و ناآرامی‌ها و ناامنی‌های اخیر موجب شده تا وی فرصت را برای انجام این طرح مناسب ببیند.»

نکته قابل تأمل اینجاست که روزنامه اعتماد بدون بررسی ابعاد قضیه و با شتابزدگی و عجله مدعی شده است که پدر علم ژنتیک ایران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

این در حالی است که همین چند روز پیش و پس از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ و علیرغم آنکه داعش رسما مسئولیت این اقدام جنایتکارانه را پذیرفت، «آذر منصوری» از فعالین اصلاح طلب و از نویسندگان این روزنامه مدعی شد که تا مشخص شدن ابعاد این قضیه نمی توان درباره عاملان آن اظهارنظر کرد!

گزارش روزنامه اعتماد با ادعای ربوده شدن پروفسور فرهود توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی و بازنشر آن در بی بی سی و اینترنشنال، یکبار دیگر همصدایی برخی رسانه های اصلاح طلب در داخل با رسانه های معاند را نشان داد. همصدایی در نفرت پراکنی علیه حافظان امنیت و القای نخبه ستیزی توسط حاکمیت و همچنین القای ناامنی و آشفتگی در کشور.

۲ هدف رسانه های معاند از موج سواری بر قیمت دلار

یک از حوزه هایی که رسانه های معاند این روزها به صورت ویژه بر آن متمرکز شده اند، بازار ارز و قیمت دلار است. در همین رابطه صدای آمریکا در مطلبی با عنوان «ادامه سقوط ارزش پول ملی ایران؛ دلار از ۳۶ هزارتومان عبور کرد» نوشت:«پایگاه داده‌های باز ایران در گزارشی که اخیرا منتشر کرده، از کاهش رشد اقتصادی، کاهش شدید رشد بخش نفت، رکود بخش ساختمان، و تداوم رشد منفی بخش کشاورزی به عنوان مهم‌ترین نشانه‌های ناکامی اقتصادی دولت سیزدهم نام برده است.»
 


صدای آمریکا در ادامه نوشت:«ناکامی اقتصادی در حالی است که نه تنها مذاکرات احیای برجام به نتیجه‌ای نرسیده است، بلکه سرکوب شدید اعتراضات ضدحکومتی ایرانیان در پی کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، دولت‌های غربی را بر آن داشته دایره تحریم‌های خود علیه اشخاص بلندپایه و نهادهای دولت ایران گسترش دهند و موفقیت مذاکرات در آینده‌ای نزدیک را بعید بدانند.»
 

بی بی سی و اینترنشنال نیز در مطالب مشابه بر این موضوع متمرکز شده اند. بررسی محتوای مطالب منتشر شده در رسانه های ضدانقلاب حاکی از آن است که این عملیات رسانه ای و روانی با ۲ هدف عمده صورت می گیرد. یکی متصل کردن آشوب های اخیر به اعتراضات اقتصادی و معیشتی و جلوگیری از فروکش کردن آشوب است و دیگری وادار کردن ایران به ازسرگیری مذاکرات برجامی و بسنده کردن ایران به کمترین میزان امتیازات و کسب امتیاز حداکثری برای آمریکا در پرونده برجام.

در این میان نوع رفتار برخی رسانه های اصلاح طلب با موضوع قیمت دلار نیز قابل توجه و قابل تأمل است. این رسانه ها خواسته یا ناخواسته با ضریب دادن به این مسئله، در پازل دشمن بازی کرده و طرف مقابل را در عملیات روانی علیه مردم ایران همراهی میکنند.

پیگیری ویژه وضعیت خبرنگاران اصلاح طلب توسط «صدای آمریکا»

در هفته های اخیر رسانه های معاند و از جمله صدای آمریکا به صورت مستمر پیگیر وضعیت خبرنگاران اصلاح طلب بازداشتی هستند.

در همین رابطه صدای آمریکا در مطلبی با عنوان «همسر روزنامه نگار بازداشتی: طرح برخی اتهام ها مایه تاسف است» نوشت:«سعید پارسایی، همسر الهه محمدی روزنامه‌نگار بازداشتی می‌گوید:”تا وقتی که این پرونده در دادگاه صالحه مورد رسیدگی قرار نگرفته و رای صادر نشده، طرح برخی اتهام‌ها، چه به صورت بیانیه و چه از طریق صدا و سیما و بعضی رسانه‌ها آن هم از سوی کسانی که خود را روزنامه‌نگار تلقی می‌کنند، مایه تاسف است.” »
 


در ادامه این مطلب آمده است:«هشتم آبان ماه وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه با انتشار بیانیه‌ای مشترک، نیلوفر حامدی خبرنگار شرق و الهه محمدی خبرنگار روزنامه هم‌میهن را افراد آموزش‌دیده در دوره‌های به گفته آن‌ها «رژیم مافیایی آمریکا» معرفی و آن‌ها را متهم کردند که نقش منابع اولیه خبرسازی برای «رسانه‌های بیگانه» را ایفا کرده‌اند، اتهامی که یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ اختصاصی به بخش فارسی صدای آمریکا آن را از اساس رد کرده است.»

فضاسازی این رسانه ضدایرانی در حالی است که در بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه تاکید شده است که افراد مذکور در دوره‌هایی که با عنوان «جنگ ترکیبی و براندازی نرم» توسط سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) برگزارشده بود، شرکت کرده بودند.
 


پیش از این نیز سابقه داشته است که افرادی در پوشش خبرنگار در داخل ایران فعالیت داشته و پس از بررسی ها و براساس مستندات متقن، مشخص شده است که فرد مذکور، جاسوس سرویس های غربی و عبری بوده است. یکی از این افراد، جیسون رضاییان است. نکته قابل توجه اینجاست که این فرد در روزهای گذشته به بازداشت خبرنگاران اصلاح طلب اعتراض کرده بود.

و اما در روزهای اخیر و پس از انتشار مستندات حضور خبرنگاران اصلاح طلب در دوره های آموزشی سازمان جاسوسی آمریکا، مدیران رسانه های اصلاح طلب و فعالین این طیف در سکوتی سنگین فرو رفته و بی سر وصدا از کنار آن گذشتند. این در حالی است که این طیف در هفته های گذشته با ادعای اینکه روزنامه نگاری جرم نیست، اینطور القاء کردند که این افراد هیچ ارتباطی با دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا ندارند.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.