×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گاردین: رابطه روسیه و ایران عمیق‌تر شده است

به گزارش تهران۲۴،‌ در حالیکه پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در تاریخ پنجم اسفند ماه گذشته، کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده و انگلیس تلاش کردند تا با عرضه تسلیحات سبک و سنگین و تشدید فشارهای تحریم‌ها، مسکو را در جامعه بین‌المللی منزوی کنند، اما آن طور که روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز گزارش کرده است، اتحاد میان مسکو و تهران و پیونگ‌یانگ بیش از پیش تقویت شده است.

در این گزارش آمده است که همگرایی نظامی و دیپلماتیک میان روسیه و دو کشور ایران و کره شمالی پس از جنگ اوکراین تا حد زیادی افزایش یافته است.

گاردین سپس به نقل از یک کارشناس ادامه داد که روسیه احتمالاً در صدد است از طریق تأمین مهمات از کشور کره شمالی و کشورهای دیگر، تولید و عرضه مهمات توپخانه‌ای خود را تثبیت کند تا کمبودهای تولید کارخانه‌های مهمات‌سازی خود را جبران کند.

این روزنامه انگلیسی مدعی شده است، آن طور که از شواهد پیدا است جنگ اوکراین احتمالاً تا سال آینده میلادی ادامه خواهد داشت.

طبق این گزارش، جدیدترین ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده در خصوص خرید مهمات روسیه از کره شمالی که روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، مدعی است که احتمالاً کره شمالی تلاش می‌کند از طریق کشورهای غرب آسیا و کشورهای دیگر به صورت مخفیانه و در قالب یک کشور ثالث به روسیه تسلیحات عرضه کند.

«جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این خصوص مدعی شده است: «اطلاعات ما نشان می‌دهد که کره شمالی به صورت مخفیانه گلوله‌های توپخانه‌ای را برای جنگ روسیه در اوکراین تأمین می‌کند و این در حالی است مقصد واقعی محموله‌های تسلیحاتی را پنهان می‌کند و تلاش می‌کند به نظر برسد که آن‌ها به کشورهای خاورمیانه یا شمال آفریقا ارسال می‌شوند».

گاردین با اشاره به اظهارات کربی مدعی شد، علی‌رغم آن‌که کربی مسیر ترانزیت این تسلیحات را نام نبرده است اما کره شمالی تسلیحات خود را به ایران عرضه می‌کند و دو کشور همچنین در توسعه موشک نیز همکاری دارند.

«جوزف دمپسی» پژوهشگر اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی اوایل سال جاری میلادی در خصوص تعمیق روابط روسیه و کره شمالی گفته بود که پیونگ‌یانگ احتمالاً تنها بزرگ‌ترین منبع مهمات توپخانه‌ای سازگار با تسلیحات مربوط به دوران شوروی سابق در خارج از روسیه است.

گاردین در این گزارش به نقل از گزارش‌های اندیشکده‌های آسیایی نوشت که افزایش همکاری‌های میان کره شمالی و روسیه همچنین می‌تواند این فرضیه را به همراه داشته باشد که پیونگ‌یانگ نیز به دنبال فناوری روسیه و قطعاتی برای پیشبرد برنامه‌های موشک بالستیک خود باشد.

علی‌رغم تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه در جامعه بین‌الملل، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه بارها اعلام کرده‌اند برای روابط دوجانبه سازنده و جامع بسیار مشتاق هستند.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا بارها تلاش کرده‌اند جمهوری اسلامی ایران را به همکاری با روسیه از طریق عرضه پهپاد برای کشتار مردم اوکراین متهم کنند و این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی و روسیه بارها این ادعاها را بی‌اساس و بدون سند و مدرک خوانده‌اند.

دولت اوکراین در حالی برای توجیه ناکامی‌ها در جنگ اوکراین، ایران را دستاویز قرار داده که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران شنبه ۱۴ آبان ماه در جمع خبرنگاران گفت: «مناسبات ما با روسیه بر مبنای همسایگی و منافع متقابل است. این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه انداخته‌اند که ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است. بخش موشک آن کاملا غلط است و بخش پهپاد آن درست است. ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه گذاشتیم».

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.