×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نصیری: رسانه‌های معاند برای رسیدن به هدف دست به هر اقدامی می‌زنند/ کشته‌سازی از ارکان ایجاد اغتشاش است

به گزارش تهران۲۴، معصومه نصیری، پژوهشگر و مدرس سواد رسانه و دبیرکل توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو در ایران در برنامه سلام تهران در رابطه با نقش احساسات درتشویش اذهان عمومی گفت: کشته‌سازی از ارکان جدی برای ایجاد اغتشاش و جنبش است چرا که برانگیختگی احساسی به وجود می‌آورد و مخاطب را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. طی اتفاقات اخیر سه گونه کشته‌سازی صورت گرفت؛ در نمونه اول فردی مانند خدانور زنده ‌است و دارد زندگی‌اش را می‌گذراند اما به عنوان کشته معرفی می‌شود.

نصیری ادامه داد: در نوع دوم افرادی که در خارج از اغتشاشات جان خود را از دست داده‌اند را به عنوان کشته‌شدگان این فرآیند معرفی می‌کنند و آن‌ها را در سبد کشته‌شدگان قرار می‌دهند. در نوع سوم نیز افرادی که در طی درگیری‌های اغتشاشات به هر صورتی جان خود را از دست می‌دهند در این دسته قرار می‌گیرند. 

*رسانه‌های معاند برای رسیدن به هدف دست به هر اقدامی می‌زنند

وی افزود: نکته آن است که تمامی این افراد با استفاده از رفتار کشته‌سازی در رسانه‌های معاند بر ذهن مخاطبان تاثیر می‌گذارد؛ اخباری منتشر شده از این رسانه‌ها به شدت دستکاری شده‌اند و با هدفی مشخص سعی دارند ذهنیت مخاطب را عوض کنند. رسانه‌های معاند خارجی برای رسیدن به هدف مشخص شده خود دست به هر اقدامی می‌زنند و تمامی اطلاعات را تغییر می‌دهند تا به نتیجه برسند.

*باید سوالات بسیاری درباره خبر منتشر شده بپرسیم 

او اظهار داشت:‌ اگر بخواهیم سواد رسانه‌ای داشته باشیم باید ابتدا سوالات بسیاری از خود درباره خبر منتشر شده بپرسیم. ساده‌ترین سوال آن است که آیا این خبر با عقل سلیم جور در می‌آید یا اینطور نیست. برای مثال شبکه بی‌بی‌سی شب گذشته مدعی شده بود که نیروهای پلیس به یک مادر و فرزند حمله کرده‌اند اما در فیلم منتشر شده چیزی جز آسمان شب معلوم نبود و تنها صدای فریاد‌های یک زن می‌آمد. 

دبیرکل سواد رسانه‌ای یونسکو در ایران گفت: چنین ویدئو‌هایی هیچ نشانه‌هایی برای راستی‌آزمایی ندارند و می‌توانند به سادگی ساختگی و مهندسی‌سازی باشند. این ویدئو می‌تواند برای مادران تاثیرگذار باشد چرا که از لحاظ احساسی برنامه‌ریزی شده و ساختار دارد. افراد باید بسیار متوجه این نکات باشند و به آن‌ها فکر بکنند. 

*به عنوان مخاطب موظفیم فاصله خود را با رسانه حفظ کنیم

نصیری اظهار کرد: یکی دیگر از سوژه‌هایی که به مراتب به آن پرداخته شده آیلار حقی است که برای پرداختن به آن از کلیدواژه‌های بسیاری استفاده شده است. بینندگان باید بدانند که محتوا‌های این چنینی بار احساسی بسیاری دارند و به همین دلیل با کلید‌واژه‌هایی مانند دختر جوان یا پسر دانش‌آموز منتشر می‌شوند تا افراد را دچار برانگیختگی احساسی کنند. ما به عنوان مخاطب موظف هستیم تا فاصله خود را با رسانه حفظ کنیم و هر آنچه توسط آن‌ها منتشر می‌شود را نپذیریم.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.