×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کاهش آلودگی راه‌حل‌ خودش را دارد/ ایجاد کارگروه بررسی آلودگی هوا

به گزارش تهران۲۴، علیرضا زاکانی شهردار تهران در در حاشیه برگزاری اختتامیه چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه شهروندان تهرانی شهرداری را یکی از نهادهای متولی رفع آلودگی هوا می‌دانند و درباره اقدامات شهرداری تهران برای مقابله با آلودگی هوا و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: اینکه شهروندان در خصوص حل معضل آلودگی هوا از ما انتظار دارند اوج محبت آنهاست موضوع آلودگی هوا در هیأت دولت طرح شده است و رئیس جمهور نیز بحث مفصلی در رابطه با آلودگی هوا داشته است.

وی ادامه داد: پس از صحبت‌های رئیس جمهور خواهشی مبنی بر تشکیل گروه کاری داشتم تا ۲۳ دستگاه متولی و مرتبط در بحث آلودگی هوا بتوانند پاسخ معتبری را به معضل آلودگی هوا بدهند و بر همین اساس وزیر کشور به عنوان متولی و سایر دستگاه‌ها در جلسه حضور خواهند داشت تا و ورود مؤثری به موضوع آلودگی هوا داشته باشند.

زاکانی با بیان اینکه آلودگی هوا به واسطه گازهای مضر و ذرات معلق ایجاد می‌شود گفت: هر کدام از این معضلات راه حل‌های خود را دارد با تقویت حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی باید به سمتی حرکت کنیم که این آسیب کاهش پیدا کند و رفاه حال شهروندان فراهم شود و بر همین اساس باید در حوزه گازهای مضر به نتیجه خوب برسیم و در بخش ذرات معلق کنترل مؤثری داشته باشیم.

شهردار تهران ادامه داد: آلاینده‌های متحرک و ثابت در آلودگی هوا نقش دارند و البته سهم آلاینده‌های متحرک بیشتر است.

وی گفت: روز گذشته جلسه‌ای با اعضای شورای اسلامی شهر تهران پیرامون حمل و نقل که روی آلاینده‌های هوا اثر مستقیم دارد برگزار کردیم باید تاکید کنم که متأسفانه در تهران شاهد ناوگان فرسوده اتوبوس، تاکسی و مترو هستیم و بر همین اساس باید در نوسازی و بازسازی طبق جدول زمانبندی دقیق حرکت کنیم تا خدمات رشد پیدا کند و شرایطی را ایجاد کنیم که هوای بهتری داشته باشیم.

شهردار تهران در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار مهر مبنی بر دعوت نهادهای متولی حوزه آلودگی هوا توسط سازمان بازرسی گفت: تا کنون دعوتنامه‌ای به شهرداری تهران نرسیده است.

زاکانی با اشاره به جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با موتوربرقی گفت: همراه با یکی از بانک‌ها کار مشترکی را آغاز کرده تا در شهر مشهد با ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی کار را آغاز کند برای تهران علاوه بر موتورسیکلت‌های برقی در تلاش هستیم در زمینه ون‌ها و تاکسی‌ها و توسعه آنها را نیز در قالب تفاهم‌نامه‌ای رقم بزنیم و حداقل ۳۰۰ هزار موتورسیکلت کار را در تهران با اولویت به موتورسیکلت‌های برقی تبدیل کنیم و نسبت به رفع آلودگی هوا در این بخش نیز کمک و خدمتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: حدود شش ماه پیش ۵۵۰ دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری و انژکتوری را به موتورسیکلت برقی با مقدمه اولویت برای کارمندان پست پیش بردیم که در یکی از شنبه‌های امید و افتخار رونمایی از این موتورسیکلت‌ها انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: برای تبدیل موتورسیکلت‌ها بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با توافق با یکی از بانک‌ها در قالب تفاهم‌نامه پرداخت خواهد شد.

شهردار تهران در خصوص موضوع واگن‌های استیجاری نیز گفت: این موضوع در حال دنبال شدن است. هفت خط فعلی مترو تهران برای سرویس دهی مناسب نیازمند ۲۵۰۰ واگن است که در حال حاضر ۱۵۰۰ واگن وجود دارد و بخش عمده آنها فرسوده و نیازمند بازسازی و نوسازی هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۲۵۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس در ناوگان تهران وجود دارد که در گزارش روز گذشته به شورا نیز اعلام شد بخشی از آنها به واسطه فرسودگی دائم از سرویس دهی بیرون می‌روند و نیازمند تعمیر هستند.

شهردار تهران گفت: در حقیقت بالغ بر یک دهه نوسازی در حمل و نقل عمومی تهران مورد توجه ویژه قرار نگرفته و سال گذشته ۱۷۵ دستگاه اتوبوس نوسازی شد و امسال نیز ۱۵۲ دستگاه از طریق وزارت کشور به ناوگان شهر تهران اضافه شد.

زاکانی ادامه داد: ۶۴۰ دستگاه اتوبوس نیز قدرالسهم تهران از سوی وزارت کشور است که قدرالسهم شهرداری به وزارت کشور پرداخت شده که بخشی از آن دریافت و امیدواریم الباقی نیز تأمین شود.

وی افزود: ون‌ها نیز بخشی تحویل شده که در مسیر دریافت پلاک و سند هستند. قدرالسهم شهرداری تهران برای اتوبوس‌ها ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد مابقی نیز توسط وزارت کشور و دولت پرداخت می‌شود اما بخشی از اتوبوس‌های خریداری شده همچون ۱۷۵ دستگاه سال گذشته ملکی هستند که همه هزینه آن توسط شهرداری پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.