×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حیاط دولت| مسمومیت دانش‌آموزان تحت تاثیر شایعات است/ وزیر دفاع: شناسایی عوامل حادثه اصفهان ادامه دارد

به گزارش تهران۲۴،‌ اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه ۲۶ بهمن) هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالاتشان پاسخ دادند.

حمله پهپادی ناموفق دشمن در اصفهان از روی ضعف است

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: وزارت دفاع در مجموع نسبت به کارهایی که تا الان انجام داده است رشد قابل ملاحظه‌ای در همه ابعاد داشته است. حرکت‌هایی را که در وزارت دفاع ترسیم کرده‌ایم، حرکت‌های جهشی است که انشاءالله همه به نتیجه رسیده به طوری که شرایط ما در حوزه دفاع و صنعت دفاعی شرایط بسیار ایده‌آلی است. نیروهای مسلح ما با اقتدار از کشور محافظت می‌کنند و ما هم تا جایی که در توانمان است، تلاش می‌کنیم که نیروهای مسلح را در ابعاد مختلف پشتیبانی کنیم.

امیر آشتیانی بیان کرد: هم به نیروهای مسلح و سایر جبهه‌ها کمک می‌کنیم و آنها را هم تقویت می‌کنیم که بتوانند به بحث دفاع کمک کنند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره شناسایی عوامل پهپادی در اصفهان گفت: اینگونه اتفاقات، در بسیاری از کشورها ممکن است اتفاق بیفتد. دشمن‌های ما از روی ضعف است که هر کاری انجام می‌دهند و علت آن هم این است که نمی‌توانند این پیشرفت‌ها را تحمل کنند. اقتدار جمهوری اسلامی در نظام بین‌الملل به شکلی است که آن‌ها از سر ضعف و استیصال دست به کارهای ایذایی اینچنین می‌زنند که چندان مهم نیست و الحمدالله نتیجه‌ای هم نگرفته‌اند. نسبت به شناسایی هم کارهایی را انجام می‌دهند که نتایج آن را در آینده اعلام می‌شود.

 مسمومیت دانش‌آموزان تحت تاثیر شایعات است!

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان در قم گفت: سلامت دانش‌آموزان برای ما بسیار اهمیت دارد. در مسئله کرونا به گونه افراطی عمل شده و مدارس ما تعطیل بودند و یا در خوی با وجود اتمام پس‌لرزه‌ها، مدارس باز نشده بود. بررسی‌های ما در چندین جای قم و جلساتی که با استاندار داشتیم نشان داد که مدارس تحت تأثیر شایعات باز نشدند. البته دیروز استاندار قم گفتند مدارس باز شدند و این دلیل خوبی بود که بگوییم که بخش اعظمی از مشکلات قم ناشی از شایعات بوده است که مردم و دانش آموزان را دچار ترس کرده است.

نوری افزود: مشکلی برای بازگشایی مدارس نیست. دیروز در تعدادی از مدارس بو احساس شده و تعدادی دانش‌ آموز به بیمارستان رفتند. تعدادی از این دانش‌آموزان بیماری زمینه‌ای دارند و مورد رسیدگی قرار می‌گیرند بعد گفته می‌شود یکی فلج شد یا مسائل دیگر. این موضوع بیشتر تحت تأثیر شایعات است و خواهش من این است رسانه‌ها کمک کنند اثر این شایعات منفی از بین برود و دانش‌آموزان به مدرسه روند و تحصیل کنند و دانش‌آموزان سه سال از تحصیل جا ماندند و حیف است.

برنامه دو روزه جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای در یزد برگزار می‌شود

سیدعزت الله ضرغامی  وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر که «هفتمین جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی هفته آینده برگزار می‌شود» گفت: سه سرو سیمین خاص برای آثار خارجی در نظر گرفته شده و ۷ سرو سیمین هم برای تولیدات داخلی است. ۴۰۰ اثر داخلی که نوعا آثار فاخر و برجسته سطح ملی است به جشنواره ارسال شده است. رویکرد جشنواره در سال‌های قبل که بیشتر براساس تکریم از تولیدات صنایع دستی بوده است بیشتری بر پایه گفت و گوی ملی حول موضوعات مهم مرتبط با صنایع دستی با تاکید بر محیط زیست و طب امسال انجام گرفته است.

ضرغامی افزود: سخنرانان خارجی و شخصیت‌های برجسته صاحب‌نظر خارجی که از طرف شورای جهانی صنایع دستی معرفی شده‌اند و کارشناسان برجسته داخلی کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی دارند و هفتمین دوره جشنواره فجر صنایع دستی و هنرهای سنتی در ابعاد مختلفی در هفته آینده برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برنامه دو روزه جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای روز جمعه و شنبه در یزد برگزار خواهد شد و برای اولین بار با هدف آشنایی عمومی با میراث فرهنگی یعنی ارتقاء سواد میراثی و تقویت تولیدکنندگان رسانه‌ای در این حوزه بسیار مهم فرهنگی، هویتی و تمدنی با حضور سه هزار اثری که استان‌ها توسط علاقه‌مندان و فعالان رسانه‌ای و میراث فرهنگی آماده شده است روز جمعه و شنبه در یزد اولین دوره آن کلید می‌خورد و ما فکر می‌کنیم نقش مهمی در تقویت حوزه میراث فرهنگی، آشنایی مردم و اطلاع‌رسانی به خصوص برای نسل جوان خواهد بود.

 وی با اشاره به شایعات منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تخریب بافت تاریخی شهر شیراز گفت: علی‌رغم شایعات هیچ‌گونه تخریبی در بافت تاریخی شیراز صورت نگرفته است. کار ما مرمت است؛ مرمت آثاری که در گذشته تخریب شده است.

 از فدراسیون فوتبال سوال کنید!

سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد انتخاب سرمربی تیم ملی فوتبال گفت: باید این سوال را از فدراسیون فوتبال کرد. البته دو تعبیر وجود دارد که فدراسیون نمی‌خواهد عجله کند و تعبیر دوم این که به جمع‌بندی می‌رسد و فردا در نشستی این موضوع را از مهدی تاج پیگیری می‌کنم.

 لایحه برگزاری تجمعات قانونی اصلاح می‌شود

 محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: لایحه برگزاری تجمعات اعتراضی در هیات دولت به تصویب رسیده است، اما وزارت کشور نظرات اصلاحی دارد که منتظریم نظرات آن‌ها را دریافت کنیم و مجدد در هیات دولت به تصویب برسانیم. این لایحه پس از اصلاح و تصویب مجدد در هیات دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد. مجلس هم در این باره طرحی دارد که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. با مجلس گفتگوهایی انجام دادیم و امیدواریم که این لایحه و آن طرح ادغام و قانون مفید و موثری به تصویب برسد.

 تحقیق و پژوهش در سازمان انرژی اتمی زنده است

محمداسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به رونمایی‌هایی صورت گرفته از سوی این سازمان عنوان کرد: در دهه فجر چند طرح را در سازمان انرژی اتمی رونمایی کردیم که نکته مهم و پیام مهمش این بود که جریان تحقیقات زنده و کامل است و به آن جهت‌گیری که داشتیم که این انرژی تاثیری در زندگی مردم داشته باشد، می پردازیم تا مردم از جایگاه فناوری هسته‌ای و اهمیت و نقش آن بیشتر آگاه شوند بویژه در شرایطی که همواره القا می‌شود که جمهوری اسلامی ایران اهداف خاصی را دنبال می‌کند. در این شرایط این مساله کمک می‌کند مردم خود ما این موضوعات را بیشتر درک کنند.

وی افزود: بحث این بود ما از فناوری‌هایی که در اختیار داریم بتوانیم بهتر و بیشتر به مردم سرویس دهیم یکی از این دستاوردها هم استفاده از فناوری الکترو مغناطیس یا ماکروویو بود که برای بحث آفت‌کشی به جای آفت‌کش‌های شیمیایی که امروز رایج است، استفاده شود که در عرض این ۶ ماه این تحقیقات تبدیل به یک سیستم صنعتی شد که می‌تواند در خطوط تولید مستقر شود و مردم از این بابت هم در موضع تولیدکننده و هم در موضع مصرف‌کننده خیالشان راحت می‌شود و تاثیرات اقتصادی و سلامت دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: دستاورد دوم رونمایی شده در دهه فجر استفاده از همین فناوری‌ها برای از بین بردن سولفوری بود که در مواد نفتی است که یکی از دلایل آلایندگی‌های موجود در هوا همین مساله است. نکته بعدی در بحث سلامت تولید ماده منعقدکننده خون بود که در حوادث و بلایا و جراحی‌ها استفاده می‌شود و ماده گران قیمتی است و در تحریم هم قرار دارد. به حمد‌الله تست‌های بالینی آن انجام شد و وارد خط تولید شدیم تا این ماده در اتاق‌های عمل مورد استفاده قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص ذخایر اورانیوم کشور گفت: آنچه غنی‌سازی می‌کنیم برای اهداف تعریف شده‌ای است که در بخش صنعتی از آن استفاده می‌کنیم و طبق قانون راهبردی داریم این کار را انجام می‌دهیم.

برای ایرانیان خارج کشور کارت ملی صادر می‌کنیم

احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره رسیدگی به مشکلات بارش برف در کوهرنگ اظهار کرد: برف زیادی در کوهرنگ آمده و تقریبا تا ۲٫۵ متر برف باریده است که همه هم خوشحال هستند. همه تلاش می‌کنند تا راه‌ها را باز کنند، ولی خب حجم برف زیاد است و راه دوباره بسته شده ولی مجدد باز می شود. در روستاها همیشه مشکل بحرانی نداریم.

وی در ادامه درباره آخرین رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان خوی بیان کرد: با تلاش هایی که صورت گرفته کار خوب جلو رفته است، ولی طبیعی است زندگی در چادر مثل زندگی در خانه نیست، ولی حجم کارهای انجام شده بسیار خوب بوده است. منابع مالی خوبی هم در دولت تصویب شده است، تا بازسازی شروع شود. در مجموع کارهای خوی رو به روال است.

وحیدی درباره عفو محکومان و متهمان ناآرامی‌های اخیر تصریح کرد: نگاه نظام همواره این بوده است که باید حداکثر تعامل  و رافت با مردم داشته باشیم. هرکسی دچار مشکل شده که بتواند مورد بخشش قرار گیردف حتما مد نظر خواهد بود. کمیته‌های انضباطی دانشجویی برای خود سازوکار دارند، ولی نگاه دولت این است که کسانی که اشتباهی کرده و به این اشتباه خود مُقِر هستند، مورد بخشش قرار گیرند.

وزیر کشور درباره بسته حمایتی از ایرانیان خارج از کشور که رئیس جمهور به آن اشاره کرده است، بیان کرد: برای ایرانیان خارج کشور که تقاضا داشته باشند، کارت ملی صادر می‌کنیم. این سازوکار راه افتاده است که آنها بدون نیاز به حضور در کشور، در خارج کشور کارت ملی خود را دریافت کنند.

وی همچنین در خصوص امکان بازگشت سلبریتی‌های ساکن خارج کشور که در ناآرامی‌ها نقشی داشته‌اند، گفت: آغوش ملت و دولت برای کسانی که معترف به اشتباه خود هستند، همواره باز بوده و الان هم باز است. الان فرصت خوبی است. ما فرض را بر این می‌گذاریم که عده‌ای دچار هیجان شده و اقداماتی انجام داده‌اند که الان نادم هستند. این آمادگی برای پذیرش کسانی که  ابراز ندامت کنند، وجود دارد.

 رئیس‌جمهور به استان بوشهر سفر می‌کند

محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران از سفر آیت‌الله رییسی به استان بوشهر در اسفندماه سال جاری خبر داد و گفت: زمان دقیق سفر استانی رئیس‌جمهور به بوشهر بعد از برگشت از سفر چین اعلام می‌شود.

 تماس تصویری از طریق تلفن همراه فعال می‌شود

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در حال پیگیری هستیم تا ویدئو کال یا تماس تصویری روی بدون نصب نرم افزار از طریق تلفن همراه امکان پذیر باشد و به زودی فعال خواهد شد. ما از فعالیت منظومه‌های ماهواره‌ای در صورت پایبند بودن به قواعد کشورمان استقبال می‌کنیم. طبق قواعد بین‌الملل (ITU) هر اپراتوری که قصد ارائه سرویس به کشوری را دارد باید قوانین لندینگ رایت آن کشور را رعایت کند. ما قواعد سرزمینی خود را رسماً ابلاغ کردیم.

 سال آینده کمر ترافیک تهران را می‌شکنیم!

علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت:ما شاهد ۹ بار بارش برف در تهران بودیم. شهرداری از آذرماه و قبل تر از آن دستورالعمل های خود را برای شش ماه دوم اعلام کرد. وظایف هر کدام از بخش ها مشخص شد. این قصه ها که تعریف می‌کنند شهرداری غافل گیر شد اینگونه نیست، خودشان غافلگیر شدند. ما پذیرای انتقاد های درست هستیم. گره اولی که در برف اول اتفاق افتاد، در اتوبان صیاد و اتوبان امام علی(ع) بود. یک تصادفی رخ داد و انسداد همراه با بارش برف ایجاد شد. در برف دوم نیز اتوبان ارتش را مه گرفت. ما دیگر برای مه گرفتگی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

وی افزود: عملا اتفاقی افتاد سبب شد گره ای در اتوبان ارتش ایجاد شود. این پنجشنبه که شاهد بارش برف بودیم بنده خودم از صبح در منطقه ۵ بودم. حدود ۱۰ و نیم شب بنده از این منطقه خارج شدم. شب قبل از آن نیز هماهنگی های جدی صورت گرفته بود. نکته حائز اهمیت این است که در روز پنج شنبه منطقه ۲ ما نیز درگیر شد. ترافیک در یادگار امام نیز به همین بخش باز می گردد. در روز پنج شنبه اتوبان یادگار امام را ما در سه نوبت شن پاشی  و نمک پاشی کردیم. سه نوبت نیز برف بارید. الان دیگر غافل گیری معنایی ندارد. هرکس بگوید غافل گیر شدم، خیلی بی عرضه است. قطعا تمهیدات از قبل اندیشیده می شود. زمانی که هواشناسی بارش برف را اعلام می کند دیگر غافل گیری معنایی ندارد. این افراد که می گویند شهرداری غافلگیر شده می خواهند مسئله را از سر خود باز کنند، چراکه در دوران خودشان  همین افراد بودند که غافل گیر شدند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما یک نقشه عملیات داریم و ما برای هر مقطعی یک عملیات طراحی می کنیم.روز پنج شنبه برف سومی که در یادگار امام بارید در زمان پیک بود. در ساعت پیک به طور معمول یادگار امام ترافیک هست. در این اوج ترافیک بعد ازظهر برف بارید و ترافیک تشدید شد. ما شن پاشی انجام داده بودیم. ما در روز عادی در ساعت پیک در این اتوبان ترافیک داریم چه برسد برف ببارد و چه برسد که بوران نیز شود و چه برسد سرما نیز تشدید گردد. سرمای روز پنج شنبه از روز یکشنبه نیز بیشتر بود.

شهردار تهران همچنین گفت: سال آینده موج بزرگی در حوزه حمل و نقل ترافیک اتفاق خواهد افتاد تا کمر ترافیک تهران بشکند.

وزیر بهداشت برای بررسی مسمومیت‌های قم عازم این استان شد

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: وزیر بهداشت برای بررسی موضوع مسمومیت دانش‌آموزان استان قم، عازم این استان شده است اما مطابق گزارش های اولیه پزشکی، اثر مسمومیت بلند مدت نیست. برای بررسی بهتر عوامل این مسمومیت، همکاری بین وزارت اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته است.

وی افزود: با توجه به برخی از مباحثی که پیرامون حوادثی در برخی از دبیرستان‌های دخترانه استان قم پیش از این در جلسات قبلی هیات دولت توسط وزیر آموزش و پرورش ارائه شده بود و ماموریتی که به وزیر اطلاعات داده شده بود امروز وزیر اطلاعات گزارش اولیه را از بررسی‌های اولیه در مجموعه هیات دولت ارائه کردند. البته فرضیه‌های مختلفی بود که در حوزه‌های پزشکی در حال بحث و بررسی به ویژه با ظرفیت‌های پزشکی استان قم است. رئیس دانشکده علوم پزشکی استان قم متخصص حوزه سم‌شناسی است و استان قم هم ظرفیت پزشکی خوبی دارد. ۱۵ عضو هیات علمی از خود دانشگاه های استان قم در حوزه های پزشکی و حوزه‌های مرتبط با پزشکی در حال همکاری برای بررسی موضوع هستند.

سخنگوی دولت افزود: با این حال هیات دولت امروز وزیر بهداشت را عازم قم کردند برای اینکه به عنوان نماینده دولت از نزدیک به صورت میدانی‌تر موضوع مورد بحث و بررسی قرار بدهند. مطابق گزارش‌های ارائه‌شده است هیچ کسی از این دانش‌آموزان بستری در بیمارستان باقی نمانده است. بویی که گفته می‌شود استنشاق شده و یا هر عاملی که اتفاق افتاده اثر کوتاه مدت و گذرا داشته و مطابق گزارش‌های پزشکی اولیه اثر ماندگاری نداشته است. اما برای شناسایی ابعاد و زوایای آن هم وزیر بهداشت عازم قم شده است و هم نمایندگانی از وزارت اطلاعات که در قم هستند با وزیر همکاری خواهند داشت.

ادغام برخی از خبرگزاری‌ها در جهت ارتقای کیفیت است

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در روزهای گذشته و در راستای سفری که رئیس‌جمهور به کشور ترکمنستان داشت، به این کشور رفتم و توافقاتی با یکدیگر داشتیم. این توافقات در حوزه‌های مختلف بود که به گسترده شدن ارتباطات فرهنگی دو کشور خواهد انجامید. یکی از توافق‌ها این بود که دبیرخانه‌ای با عنوان مفاخر فرهنگی دو کشور شکل بگیرد و یک همایش بین‌المللی نیز بدین منظور در سال ۲۰۲۴ با حضور شخصیت‌های جهانی برگزار شود.

وزیر ارشاد افزود:‌ ادغام خبرگزاری‌ها یک تصمیم راهبردی است. عمده این خبرگزاری‌ها در داخل وزارت ارشاد هستند. این موضوع را به دولت فرستادیم و آقای رئیس جمهور این موضوع را گردش کار دادند و منتظر جمع بندی آن هستیم. ما چیزی را حذف نمی‌کنیم بلکه تحت یک مجموعه راهبری واحد قرار می‌دهیم.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.