×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جبلی: صداوسیما از ادبیات مکتوب دفاع مقدس در تولیدات رسانه‌ای خود بهره خواهد برد

به گزارش تهران۲۴، نشست صمیمانه اعضای مجمع ناشران دفاع مقدس با رئیس رسانه ملی ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ در سازمان صداوسیما برگزار شد. جبلی در این دیدار با اشاره به اهمیت این دیدار گفت: این نشست الگویی برای برنامه‌سازان رادیو و تلویزیون است تا به دور از قواعد آیین‌نامه‌ای و دستوری نگاه مؤثری به حوزه ادبیات دفاع مقدس داشته باشند.

رئیس رسانه ملی، متن را یکی از مهم‌ترین ابزارهای فرهنگی دانست و اظهار داشت: رسانه ملی در جایگاه رسانه‌ای گسترده و فراگیر برای تولید هر اثر خود را وامدار متن می‌داند و اشاره همیشگی  به همکارانم در عرصه تولید، انتخاب متن مناسب و تأثیرگذار است.

وی با تأکید بر نهادینه شدن تعامل با حوزه نشر و کتاب ادامه داد: همچون عرصه‌های دیگر فرهنگی مانند شعر، عرصه تصویر نیز به شدت وابسته به محتوا و متن بوده و همواره متن، پیشران عرصه تولیدات رادیویی و تلویزیونی است.

جبلی بازنشر و معرفی کتاب در رسانه ملی را امری مهم تلقی کرد و گفت: تبدیل محصول فرهنگی به فیلم، سریال یا مستند، ده‌ها برابر به آن اثر ضریب می‌دهد و موجب انتشار آن اثر نه تنها در حوزه جغرافیایی کشورمان بلکه در آن‌سوی مرزها می‌شود.

*متن عنصر پیشران در رسانه ملی

رئیس رسانه ملی با تأکید بر استفاده از متن به عنوان عنصر پیشران در رسانه ملی بیان کرد: این حوزه بسیار غنی و پر از ایده و محتواست و می‌توان در کنار آثار تألیفی به آثار اقتباسی نیز توجه کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه دفاع مقدس و ادبیات پایداری آثار غنی و قابل تأملی وجود دارد. ورود به این عرصه ما را با اقیانوسی مواجه می‌کند که می‌توان تا سال‌ها در حوزه فیلم و سریال از آن‌ها استفاده کرد و از این بیکرانگی هر چقدر استفاده کنیم باز کم نخواهیم آورد.

جبلی با اشاره به ظرفیت عظیم این حوزه افزود: به تعداد رزمندگان دفاع مقدس داستان و خاطره وجود دارد. اگر هر خاطره تبدیل به تاریخ شفاهی شده و پس از آن با تصویر آمیخته شود آثار ماندگاری ثبت خواهد شد که می‌توان به آن افتخار کرد و آن را به عنوان سند تاریخی در ذهن سپرد.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه در این سال‌ها مجموعه‌های نمایشی قابل تأملی در این حوزه تولید شده‌است گفت: مجموعه تلویزیونی «شوق پرواز» از جمله این آثار است که اثری فاخر و ماندگار در تلویزیون به شمار می‌آید.


*اهمیت پیوست رسانه‌ای در ادبیات پایداری

وی با اشاره به اهمیت پیوست رسانه‌ای یک اثر مکتوب اظهار داشت: در دنیا وقتی می‌خواهند یک کتاب را معرفی کنند حتماً در کنارش از فیلم، سریال و … هم بهره می‌گیرند و به درک آن اثر ضریب می‌دهند. ادبیات دفاع مقدس حتما نیازمند چنین پیوستی است تا در اذهان ماندگار شود.

در ادامه رئیس رسانه ملی با تأکید بر توجه مقام معظم رهبری به ادبیات و اهتمام به تقریظ و دیدار با نویسندگان گفت: هر کاری که زمین مانده باشد مقام معظم رهبری شخصاً اقدام می‌کند و توجه به ادبیات دفاع مقدس از این جمله است که مسئولیت ما را هم بیشتر می‌کند.

*حفظ ارزش‌های دینی و اخلاقی

جبلی با تأکید بر گفتمان دینی و ارزشی در ادبیات دفاع مقدس گفت: باید نسبت این ادبیات با ارزش‌های دینی و اخلاقی حفظ شود و این نگاه در تولیدات سینمایی و تلویزیونی هم حفظ شود چرا که صرف گنجاندن جلوه‌های ویژه‌ای از جنگ و چند صحنه از آتش و خمپاره یک اثر را دفاع مقدسی نمی‌کند.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.