×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نیویورک تایمز: نتانیاهوی مجرم، اسرائیل را آماده انفجار کرده است

به گزارش تهران۲۴، روزنامه «نیویورک تایمز» مقاله‌ای از «توماس فریدمن» روزنامه‌نگار آمریکایی  را منتشر کرد و در آن نوشت که «اسرائیل امروز مثل یک دیگ با بخار زیادی است که در پی تسلط  بنیامین نتانیاهو بر دولت راست‌گرای افراطی، در آستانه منفجر شدن از همه جهات است».

پایگاه خبری تحلیلی «عربی۲۱» به نقل از نیویورک‌تایمز نوشت: فریدمن می‌گوید «حملات جوانان فلسطینی با گسترش شهرک‌های اسرائیلی و سوزاندن روستاهای فلسطینی توسط شهرک نشینان همزمان شد. به همین ترتیب، قیام مردمی علیه تصرف قدرت قضایی توسط نخست وزیر بنیامین نتانیاهو، آغاز شد و همه این‌ها به گونه‌ای که قبلاً در اسرائیل ندیده‌ایم، سقوط حکومت را تهدید می‌کند».

این روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی در ادامه خاطرنشان کرد: «حملات شهرک نشینان به فلسطینی‌ها و خشونت چیز جدیدی نیست، اما مصادف‌شدن این با افراطی‌ترین دولت ملی‌گرا در تاریخ اسرائیل جالب است. دولتی که اکنون توسط متعصبان مذهبی رهبری می‌شود و هدفشان الحاق کل کرانه باختری به اسرائیل است. آنان اکنون پست‌های کلیدی پلیس، امور مالی و نظامی را در دست دارند و می‌خواهند خطوط قبلی را به طور کامل پاک کنند».

با این حال، فریدمن استدلال می‌کند که «عامل جدیدی که واقعاً می‌تواند دموکراسی اسرائیل را از هم بپاشد، طرح نتانیاهو برای پایان دادن به استقلال دادگاه عالی اسرائیل به نام اصلاحات قضایی است». وی افزود: «بی‌توجهی به نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت مردم با تصاحب قوه قضائیه مخالف هستند. علی‌رغم درخواست روسای جمهور اسرائیل و آمریکا مبنی بر به تعویق انداختن اصلاحات تا زمانی که بتوان گفت‌وگوی ملی در این مورد را به وجود آورد؛ اما نتانیاهو و متحدان افراطی‌اش فقط در چند هفته آینده در تلاش هستند تا این طرح را از کنست عبور دهند».

تحلیلگر آمریکایی تصریح کرد: «سرعت فوق‌العاده زیاد این مانور در واقع میزان تقلب مطلقی را که نتانیاهو برای تصاحب قدرت استفاده می‌کند، به نمایش می‌گذارد. چرا که او به صورت ملایم با رهبران و روزنامه‌ نگاران خارجی صحبت می‌کند و ادعا می‌کند که او صرفاً می‌خواهد برخی اصلاحات فنی بی‌تاثیر را به تصویب برساند تا دادگاه عالی در اسرائیل را با نهادهای همتای خود در ایالات متحده، کانادا یا فرانسه هماهنگ کند!»

فریدمن در ادامه مقاله‌اش می‌پرسد: «کدام رهبر اسرائیلی ممکن است به خاطر اصلاحات فنی قضایی، خطر بروز جنگ داخلی در داخل، شکاف با دموکرات‌های یهودی در سراسر جهان، گسست از آمریکا و سایر آسیب‌ های قابل توجه، جایگاه وجودی اسرائیل را تهدید کند؟» 

وی در پاسخ به این سوال می‌نویسد: «نتانیاهو همه این‌ها را فقط برای چیزی بسیار بزرگ، بسیار مهم و بسیار شخصی به خطر می‌اندازد. این یک اصلاح قضایی است که او امیدوار است به محاکمه‌اش به اتهام خیانت در امانت، رشوه و کلاهبرداری که می‌تواند به زندانی‌شدنش منجر شود، پایان دهد. اصلاحات قضایی به ائتلاف راست‌گرای او قدرت بی‌حدی می‌دهد تا در هر جایی شهرک‌سازی کند».

به عبارت دیگر، تحلیلگر آمریکایی می‌گوید: «اصلاحات قضایی یک بازی قدرتی است که نتانیاهو می‌خواهد با آن و بر اساس خواست خود، هر چیزی را که دادگاه عالی با اکثریت یک کرسی در کنست دستور دهد، لغو کند.»

فریدمن به شواهدی مبنی بر فرار سرمایه‌گذاری‌ها از رژیم صهیونیستی اشاره و خاطرنشان کرد: «متاسفانه، با توجه به کودتای قضایی، پولی که ما جمع آوری کردیم وارد اسرائیل نمی‌شود. ما این را از سرمایه‌گذاران و بازرگانان نگران که با احتیاط پول‌های خود را به خارج از کشور منتقل می‌کنند و همچنین از کارمندانی که نگران آینده خود در اسرائیل هستند شنیده‌ایم».

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.