×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بزرگترین نقطه ضعف نتانیاهو؛ افزایش طغیان در ارتش

به گزارش تهران۲۴، در سایه تشدید اعتراضات اسرائیلی‌ها علیه لایحه ادعایی «اصلاحات قضایی» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که معترضان آن را «کودتای قضایی» می‌دانند، روزنامه «هاآرتص» با انتشار گزارشی، پیوستن خلبانان نیروی هوایی ارتش این رژیم به اعتراضات را «حساس‌ترین نقطه ضعف» «بنیامین نتانیاهو» و مقدمه کودتا علیه او توصیف کرد.

در پی تصویب بند اصلی لایحه جنجالی موسوم به اصلاحات قضایی در قرائت نخست در کنست، صدها نفر از اعضای سابق نیروی هوایی از شب گذشته به جنبش تمرد از خدمت نظام در ارتش رژیم صهیونیستی پیوسته‌اند و حمایت خود را از اعتراض مستمر خلبانان ذخیره اعلام می‌کنند.

به موجب لایحه قضایی کابینه نتانیاهو، وی و ائتلاف حکومتی او، قضات دستگاه قضایی را منصوب می‌کند و دادگاه عالی رژیم صهیونیستی هم حق وتوی قوانین مصوب کنست را نخواهد داشت.

صدها خلبان ذخیره نیروی هوایی رژیم صهیونیستی با هشدار در خصوص تبعات تصویب لغو اختیار «معقولیت» از دادگاه عالی این رژیم در چارچوب لایحه جنجالی نتانیاهو، به صفوف معترضان پیوسته‌اند.کناره‌گیری صدها خلبان ذخیره مسأله‌ای نیست که مقامات رژیم تل آویو به آن بی اعتنا باشند، این اقدام می‌تواند به شکل قابل توجهی در میزان آمادگی و توانایی نیروی هوایی رژیم صهیونیستی تأثیر بگذارد.

در همین راستا، «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش اسرائیل، هشدار داد: «استعفای چند صد خلبان و ناوبر هوایی به کارایی نیروی هوایی، آسیبی واقعی وارد می‌کند».

بنا بر این گزارش، صبح امروز (چهارشنبه، ۱۲ جولای) نز، صدها نیروی سابق در نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی، طی نامه‌ای اعلام کردند که از اعتراض خلبانان ذخیره حمایت می‌کنند و به صف معترضان می‌پیوندند.

در این نامه آمده است: «ما بدون هیچ قید و شرطی از هر اقدام اعتراضی شما، از جمله تعلیق فوری فعالیت‌های داوطلبانه، حمایت خواهیم کرد».

در میان امضاکنندگان این نامه، نام «دان هالوتز» رئیس سابق ستاد ارتش، «عاموس یادلین» سرلشکر تیپ‌های ذخیره، «آویچای بن نون» و «گیل رِگِو» نیز دیده می‌شود.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز گذشته سخنان «رام بن باراک» نائب‌ رئیس سابق موساد و عضو کنونی کنست از حزب «یش عتید» (آینده آنجاست) را منتشر کرد. وی گفت: «اگر امروز در ارتش بودم، در اعتراض به اصلاحات قضایی، در نیروهای ذخیره خدمت نمی کردم».
روزنامه «معاریو» نیز نوشت: روز گذشته، ۳۵۰ خلبان طی تجمعی اعتراضی با جدیت از توقف فعالیت داوطلبانه خود در نیروی ذخیره سخن گفتند. یک افسر بلندپایه در نیروی هوایی نیز پایان خدمت خود در نیروهای ذخیره را در اعتراض به اصلاحات قضایی اعلام کرد. 

این روزنامه بدون اشاره به نام این افسر بلندپایه نوشت»: وی، یک سرتیپ نیروهای ذخیره در نیروی هوایی و یک مربی پرواز بود و حتی این روزها یک پست عملیاتی بزرگ و مهمی در دست داشت.اما امروز به مقامات ارشد نیروی هوایی اعلام کرد که به خدمت خود در نیروهای ذخیره پایان می‌دهد.

این نخستین بار نیست که نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در اعتراض به لایحه قانون موسوم به اصلاحات قضایی، تمرد خود را اعلام می‌کنند. صدها نفر از نیروهای ذخیره یگان عملیات نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی همین دو هفته پیش، تصمیم خود مبنی بر تمرد از خدمت تا توقف کامل طرح اصلاحات قضایی را اعلام کردند. پیش از این نیز، صدها نظامی ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی با امضای طوماری به نخست‌وزیر این رژیم در خصوص عواقب تصویب طرح جنجالی اصلاحات قضایی هشدار داده بودند.

این گسترش روزافزون دامنه تمرد در ارتش رژم صهیونیستی، نگرانی شدید یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را به همراه داشت و وی گفت: «ما ارتش دیگری نداریم و تمرد از خدمت نیروهای ذخیره به ارتش اسرائیل و امنیت ما آسیب می‌رساند».

در پی اصرار «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر پیشبرد قانون تغییر در ساختار نظام قضایی با وجود مخالفت‌های شدید داخلی، بیش از۴۲۰ نیروی ذخیره در یگان تکاوری فوق ویژه نیروی دریایی ارتش این رژیم (شایِتِت ۱۳) اعلام کردند که تا زمانی که روند ادعایی موسوم به اصلاحات قوانین قضایی متوقف نشود، حضور داوطلبی خود در نیروهای ذخیره را لغو خواهند کرد.

یگان فوق ویژه تکاوری شایتت ۱۳، یکی از سه یگان فوق ویژه اصلی در ارتش رژیم صهیونیستی و یکی از سه یگان ویژه تحت امر نیروی دریایی ارتش این رژیم است که مسئولیت برخی از عملیات‌های نجات و  موسوم به ضدتروریستی ارتش را برعهده دارد.

نیروهای این یگان، قابلیت حمله زمینی، هوایی و دریایی را دارند و تنها به نیروی دریایی ارتش محدود نمی‌شوند و قابلیت حملات دریایی ضربتی، عملیات‌های پنهانی و مخفی در عمق خاک دشمن و حملات هم‌زمان را دارند.

علاوه بر این، وبگاه «واللا»، خبر داد که ۱۲۰ فارغ‌التحصیل تیپ تحقیقات در سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی(امان) نیز، طوماری را منتشر و اعلام کردند: «در صورت ادامه روند اصلاحات قضایی یکجانبه، از خدمت در ذخیره خودداری می‌کنیم».

این در حالی است که تظاهرات در سراسر فلسطین اشغالی علیه اصلاحات قضایی ادعایی نتانیاهو ادامه دارد و تمرد در ارتش رژیم صهیونیستی در حال گسترش است و تاکنون گزارش‌های متعددی در خصوص تداوم نافرمانی و تمرد در بخش‌های مختلف ارتش این رژیم و پیوستن نیروهای نظامی جدید به اعتراضات جاری در فلسطین اشغالی منتشر شده است.

در چنین فضای پرتنشی، «عامی ایالون» رئیس اسبق سازمان اطلاعات و امنیت داخلی این رژیم (شاباک یا شین بِت) درباره شکاف ایجاد شده در جامعه صهیونیستی در سایه پافشاری نتانیاهو بر طرح موسوم به اصلاحات قضایی، هشدار داد و گفت: «شکاف در “اسرائیل” عمیق تر از همیشه است و کودتا علیه نظام، “ارتش” را نابود خواهد کرد».

نتانیاهو طرحی را برای کاستن از قدرت قوه قضاییه در فلسطین اشغالی پیشنهاد کرده است. طرح او شامل پیشنهادهایی برای محدود کردن قدرت دادگاه عالی رژیم صهیونیستی است. او و حامیان این طرح استدلال می‌کنند که قوه قضائیه قدرت زیادی دارد و در عملکرد قوه مجریه دخالت می‌کند. هرچند که پیشنهاد این اصلاحات باعث به راه افتادن اعتراضات گسترده‌ای در شهرهای بزرگ فلسطین اشغالی علیه آن شده است.

دوشنبه شب (۱۰ جولای)، کنست رژیم صهیونیستی در قرائت نخست این لایحه، اصلی‌ترین بند این لایحه جنجالی را که موجب از بین رفتن امکان تصمیم‌گیری دادگاه عالی در خصوص «میزان معقولانه بودن» تصمیمات کابینه می‌شود، تصویب کرد و موجب تشدید اعتراضات جامعه صهیونیستی و نیروهای ارتش این رژیم شد تا جایی که پلیس برای مهار اعتراضات، متوسل به خشونت شد و یگان‌های سواره‌نظام و مرزی را برای سرکوب اعتراضات در سراسر فلسطین اشغالی فراخواند.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.