×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روز«اختلال» در تل‌آویو؛ فراخوان اعتصاب و اعتراض علیه نتانیاهو

به گزارش تهران۲۴، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که با درخواست‌ها مبنی بر توقف روند قانون‌گذاری طرح تغییرات قضایی بارها مخالفت کرده، روز دوشنبه (هفدهم جولای) و هم‌زمان با تشکیل جلسه کنست برای تصویب این طرح باید منتظر بزرگ‌ترین موج اعتراضات علیه خود باشد. برخلاف آنچه نتانیاهو و اعضای تندروی کابینه‌اش بیان می‌کنند، شرایط برای آن‌ها هم آسان نیست و افزایش فشارها، اخیرا نخست‌وزیر درمانده تل‌آویو را به بیمارستان کشاند.

صهیونیست‌ها در خیابان، نتانیاهو در بیمارستان

بعدازظهر روز شنبه، پانزدهم جولای بود که رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند نخست‌وزیر این رژیم حالش وخیم شده به دلیل غش و احساس درد قفسه سینه، به بیمارستان «شیبا» در منطقه تل هاشومر منتقل شده است. در حالی که گزارش‌های تکمیلی عبری این خبر را تایید کردند اما خبر دادند که نتانیاهو روز یکشنبه هم تحت آزمایش‌های دیگری از جمله آزمایش قلب قرار گرفته است. پایگاه فلسطینی «عرب۴۸» در گزارشی اعلام کرد وضعیت نتانیاهو سخت‌تر از این‌هاست و برای کنترل ضربان قلب او از دستگاه استفاده شده است.

نتانیاهو که با انتشار ویدئویی از داخل بیمارستان گفته بود: من با همسرم در دریا زیر آفتاب و بدون کلاه و بدون آب وقت گذراندم؛ این ایده خوبی نبود.. آب زیاد بنوشید!» شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی «کان» هم طی گزارشی و در تایید ویدئوی نتانیاهو اعلام کرده بود: این معاینه نشان داد که نخست‌وزیر از کم‌آبی رنج می‌برد، اما بیمارستان شیبا تأیید کرد که وضعیت او خوب است. پزشکان توصیه کرده‌اند که «نتانیاهو همچنان تحت معاینات روتین اضافی قرار گیرد».

در شرایطی که نتانیاهو و نزدیکانش، با تمام امکانات و ظرفیت‌ها و به کمک رسانه‌های صهیونیستی تلاش داشتند تا بحران جسمی او را کم‌اهمیت جلوه دهند، خیابان‌های تل‌آویو و دیگر شهرک‌های صهیونیستی آماده می‌شد تا پذیرای جمعیت بی‌سابقه‌ای از معترضین باشد. باوجود وخامت حال نتانیاهو، شنبه‌شب شهرک‌نشینان صهیونیست برای بیست و هشتمین هفته متوالی علیه طرح تغییرات قضایی به خیابان آمدند. پایگاه خبری واللا در این باره گزارش داده بود که حدود ۱۹۰هزار تظاهرکننده در خیابان کاپلان تل‌آویو و ۲۰۰هزار نفر در شهر‌ک‌های اشغالی دیگر در تظاهرات علیه طرح کابینه نتانیاهو شرکت کردند.

تبعات تشدید بیماری نتانیاهو به همین جا ختم نمی‌شود و ضربه‌ای هم به ساختار حکومتی رژیم اشغالگر خواهد زد؛ چرا که کابینه تل‌آویو نه معاون نخست‌وزیر دارد و نه سرپرست! پایگاه خبری «واللا» با مطرح کردن این موضوع، امروز در مقدمه گزارشش نوشت: بستری شدن روز گذشته نتانیاهو در بیمارستان، این سوال را مطرح می‌کند که در صورت ناتوانی وی از ادامه فعالیت در سِمَت نخست‌وزیری، روند کار کابینه تل‌آویو چگونه خواهد بود؟ و نتیجه این می‌شود که در صورت عدم توانایی نتانیاهو برای انجام وظایف، او یا باید راضی شود که از بین وزرای کابینه جانشینی برای خود انتخاب کند، یا طبق قوانین، جانشین او با سه چهارم آراء کابینه و دو سوم اعضای کنست انتخاب خواهد شد.

روز اختلال: حتی بعد از تصویب طرح هم اعتراضات ادامه دارد

راهی شدن نتانیاهو به بیمارستان، احتملاً اولین شوکی بود که او از جانب معارضان و مخالفانش دریافت کرده است. هفته سخت نتانیاهو که از دوشنبه هفته قبل با تمرد خلبانان و نیروهای ذخیره از خدمت در ارتش رژیم اشغالگر آغاز شده، هنوز شگفتی‌های دیگری برای او دارد؛ مشکلات هفته‌ای که قرار است در آن طرح تغییرات قضایی به تصویب برسد، تازه روز دوشنبه برای نتانیاهو آغاز خواهد شد.

صبح روز یکشنبه رسانه‌های صهیونیستی در گزارش‌هایی اعلام کردند که در مقابل عجله کابینه نتانیاهو برای تصویب طرح جنجالی، سازمان‌دهندگان اعتراضات برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های مستمر خود را تحت عنوان «دوشنبه، روز اختلال» آغاز کرده و می‌خواهند اقدامات خود را تا سه‌شنبه حتی بعد از تصویب احتمالی این طرح در کنست ادامه دهند. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی از تحلیل برنامه‌های شهرک‌نشینان برای روز اختلال، تاکید کرده بود که روند افزایش فشارها بر کابینه نتانیاهو، وضعیت اسرائیل را از «اختلال»  به سمت «فلج شدن» خواهد بود.

به گفته ناظران تحولات رژیم صهیونیستی خود نتانیاهو هم از خطرات پیش‌روی درباره این طرح آگاه است اما هر گامی که بخواهد به عقب برگرداند، باعث از هم پاشیدن ائتلاف کابینه‌اش خواهد شد؛ بنابراین نتانیاهو اول از همه و با پذیرش تبعات اعتراضات سراسری که نیم سال است تکرار می‌شوند، به دنبال حفظ کابینه است. معارضان هم در مقابل این تلاش مستمر نتانیاهو کم نیاورده و حالا بعد از بیست و هشت هفته اعتراضی، برای اعتصاب عمومی در سرزمین‌های اشغالی برای روزهای آتی آماده می‌شوند. طبق گزارش‌های منتشرشده، در ابتدای هفته رهبران ائتلاف مخالفان با مقامات عالی رتبه اقتصادی در تل‌آویو دیدار و درباره موضوع اعتصاب‌ عمومی با آنان گفت‌وگو کرده‌اند. سازمان‌دهندگان اعتراضات و ائتلاف مخالفان پیش‌بینی می‌کنند در روزهای آینده فشار بر شرکت‌ها و سازمان‌ها برای اعلام اعتصاب فراگیر افزایش پیدا کند.

برنامه معترضان برای ناآرامی‌های این هفته جدی است. علاوه بر تظاهرات خیابانی گسترده، در میان برگزارکنندگان اعتراضات کسانی نیز هستند که در حال آماده شدن برای رقم‌زدن رویدادهای اعتراضی مهم‌تر هستند و درخواست داده‌اند تا یک روز به روزهای اعتصاب و اختلال اضافه شود. این معترضان صبح سه‌شنبه کار خود را با مسدودکردن جاده‌ها آغاز کرده و می‌خواهند عصر به جای تجمع در فرودگاه بن‌گوریون، با تظاهرات در مقابل مقر کابینه در حیفا به روند اعتراضی خود ادامه دهند.

گزارش رسانه‌های صهیونیستی حاکی از آن است که معترضان برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هم برنامه دارند و می‌خواهند در مقابل خانه‌های اعضای کنست و منزل رئیس سازمان «هیستادروت» که به عنوان کمیته اجرایی آژانس یهود فعالیت می‌کند، تظاهرات برپا کنند؛ همچنین راهپیمایی اعتراضی شهرک‌نشینان در بسیاری از مناطق اشغالی ادامه خواهد داشت.

یکی از رهبران معترض به طرح تغییرات قضایی در گفت‌وگو با هاآرتص و درباره تداوم اعتراضات حتی بعد از تصویب طرح در کنست تصریح کرده است: «اجازه دهید قانون بگذارند. به جای ناامیدی، در ما خشم وجود دارد. خشم مردم را به خیابان می‌‌آورد». در مقابل گفته می‌شود که تظاهراتی توسط حامیان طرح تغییرات قضایی در تل‌آویو برنامه‌ریزی شده که معترضان قصد دارند در مقابل آن‌ها هم صف‌آرایی کنند؛ امری که احتمالاً صحنه‌هایی از درگیری داخلی را به نمایش خواهد گذاشت.

موجودیت رژیم صهیونیستی در لبه پرتگاه

نتانیاهو وضعیت در داخل سرزمین‌های اشغالی را به حالت انفجار رسانده است. نشریه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» این وضعیت را به درستی توصیف می‌کند؛ جایی که ضمن اذعان به مشکلات فراوان تل‌آویو در ابعاد امنیتی، سیاسی و اقتصادی تاکید می‌کند «آنچه اسرائیل از سر می‌گذراند یک فاجعه است». این فاجعه، با خطر جنگ با حزب‌الله آغاز، با رکود اقتصادی ۱۵۰میلیاردی ادامه، با از دست رفتن انسجام داخلی صهیونیست‌ها و تضعیف ارتش تکمیل می‌شود. اسرائیل هیوم درباره تاثیرات خارجی این وضعیت نیز می‌نویسد: روابط پرتنش با آمریکا نیز، آثار منفی  خود را دارد؛ این موضوع باعث می‌شود تا اعتماد به نفس دشمنان ما که احساس می‌کنند ما پشتیبان نداریم، هر روز بیشتر شود.

کاخ‌سفید که همیشه در مقام سرپرستی هوای تل‌آویو را داشت، اکنون به نظر می‌رسد نتانیاهو را با مشکلات فراوانش تنها گذاشته است. اوج تلاش آمریکا این بود که «جو بایدن» بعد از ماه‌ها بی‌تفاوتی عملی و اکتفا به تذکرهای کلامی، بخواهد حالا در هفته پرآشوب اشغالگران، با «اسحاق هرتزوگ»، رئیس رژیم صهیونسیتی بر سر یک میز نشسته و با او درباره مشکلات تل‌آویو گفت‌وگو کند. اما باز هم به نظر می‌رسد این دعوتنامه کاخ سفید در زمان اشتباه و برای فردی اشتباه ارسال شده باشد. همانگونه که «یدیعوت آحارونوت» تعبیر می‌کند: «دعوت آمریکا از هرتزوگ، “توهین” به نتانیاهو تلقی شد.. این نخست‌وزیر ۷ماه است که در انتظار دعوت‌نامه‌ای از کاخ‌سفید به سر می‌برد!» حالا بایدن با دعوت از هرتزوگ، اعتبار از دست رفته نتانیاهو را بیشتر از بین برده و عملاً از هرگونه حمایتی از شخص و کابینه او برای جمع‌کردن بحران داخلی دریغ کرد.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.