×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نگاهی به کمیته امداد از ابتدای انقلاب تاکنون/ نهادی انقلابی که از ادیان و مذاهب دیگر حمایت می‌کند

به گزارش تهران۲۴،کمیته امداد امام خمینی(ره) از نخستین نهادهایی است که بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در چهاردهم اسفندماه سال ۱۳۵۷ به منظور توجه و رسیدگی به امور معیشت محرومان و مستمندان کشور به فرمان امام خمینی(ره) تأسیس شد.

تنها ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که کمیته امداد امام(ره) برای مدت نامحدود و به منظور حمایت و رسیدگی به محرومان و خودکفا کردن آنها در جامعه تأسیس شد. هدف از تأسیس این نهاد انقلابی، امداد رسانی، حمایت از افراد و خانواده‌های نیازمند با رعایت عزت و کرامت آنها، کمک کردن به کسب و کار و اشتغال، ارائه خدمات اجتماعی و فراگیری بیمه های درمان و دیگر خدماتی مانند آموزش و معیشت و مسکن و…. بود.

در روزهای آغازین تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، کمیته در ابتدا به شیوه شورایی اداره می شد، در این روش، یک نفر از اعضای هیأت مدیره سرپرست امور اجرایی این نهاد را بر عهده داشت، تا آنکه در سال ۱۳۶۶ و با گذشت ۱۰ سال از تأسیس این نهاد انقلابی و مردمی، نخستین اساسنامه کمیته امداد امام خمینی(ره) با هدف تشکیلات  مناسب و برنامه ریزی درست برای امور، تدوین و از سوی امام خمینی(ره) توشیح و برای اجرا به این نهاد ابلاغ شد.

*تمام رؤسای کمیته امداد از ابتدای انقلاب تاکنون 

حبیب الله عسکر اولادی مسلمان در همان اسفندماه سال ۱۳۵۷ در کسوت ریاست کمیته امداد امام خمینی(ره) تا سال ۱۳۹۲ رسیدگی به امور محرومان و نیازمندان جامعه را بر عهده داشت، وی در سال ۱۳۱۱ در دماوند درخانواده ای متدین به دنیا آمد و در سال آن زلزله ای شدید در دماوند رخ داد و بسیاری از خانه ها تخریب شدند تا آنکه مجبور شد به همراه خانواده به تهران مهاجرت کند،او را مجاهد خستگی‌ناپذیر انقلاب می‌نامند.حبیب الله شفیق، مهدی کروبی، ابوالفضل حاجی‌حیدری و رضا نیری از مؤسسان و اعضای شورای مرکزی کمیته امداد بودند.

رضا نیری اولین سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) بود که تا پایان سال ۱۳۸۵ جزء  شورای مرکزی کمیته امداد امام(ره) به شمار می‌رفت. حسین انواری ۸ سال سکان این نهاد انقلابی را بر عهده داشت و تا سال ۱۳۹۴ مسئول این نهاد انقلابی بود. سرانجام در سال ۱۳۹۴ رهبر معظم انقلاب طی حکمی حجت‌الاسلام محسن کازرونی، پرویز فتاح، حسین انواری، حمیدرضا ترقی، سید مرتضی بختیاری، سید منصور برقعی و مرضیه وحید دستجردی را به عنوان اعضای هیأت امنا و پرویز فتاح را به عنوان رئیس این کمیته منصوب کرد. در حال حاضر نیز سید مرتضی بختیاری، عهده دار سکان نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) در کشور است.

*درآمدی بر آنچه در کمیته امداد می‌گذرد

 براساس آخرین سالنامه آماری کمیته امداد در سال ۱۴۰۰، این نهاد انقلابی با جمعیتی بالغ بر ۵ میلیون نفر توانسته حدود ۱۱ درصد از جمعیت کشور را از خدمات خود بهره‌مند سازد و اعتبار کمک معیشتی پرداختی به مددجویان در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال گذشته، ۷۷ درصد رشد داشته است.

*نگاهی آماری به عملکرد کمیته امداد

کمیته امداد امام خمینی(ره) در حال حاضر با ۷۱۴ اداره در ۳۱ استان کشور با حدود۱۱هزار پرسنل رسمی و ۹ هزار پرسنل غیررسمی، فعالیت می‌کند. جامعه هدف معیشت بگیر کمیته امداد۲میلیون و ۳۳۵ هزار خانوار با جمعیتی حدود ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر است که ۸ درصد از خانوارهای کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

*تعداد مددجویان کمیته امداد به تفکیک استان‌ها 

کمیته امداد در مجموع ۴,۶۷۰,۸۲۹ مددجوی معیشت بگیر و ۳۷۶,۵۱۷ مددجوی غیر معیشت بگیر دارد که در مجموع، آمار مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) به ۵,۰۴۷,۳۴۶ می‌رسد.

استان سیستان و بلوچستان، با ۵۵۰,۶۸۳ هزار مددجو، بیشترین سهم از مددجویان معیشت بگیر و غیر معیشت بگیر را در استان‌های کشور به خود اختصاص داده است. کمترین مددجویان نیز در استان سمنان با ۳۲,۸۵۵ مددجو زندگی می کنند.

*تعداد خانوارهای مددجویی در کمیته امداد

در مجموع ۲میلیون و ۴۷۵هزار و ۳۷۳خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند که در این بین ۲,۲۳۵,۲۰۹خانوار معیشت بگیر و ۲۴۰,۱۶۴هزار خانوار غیر معیشت بگیر هستند.  بیشترین خانوار مددجوی کمیته امداد در استان‌های سیستان و بلوچستان و کمترین در سمنان با ۱۷هزار و ۶۶خانوار زندگی می‌کنند.

*تعداد نفرات مددجویان معیشت بگیر کمیته امداد به تفکیک جنسیت 

*تعداد مددجویان معیشت بگیر مورد حمایت برحسب مناطق

تعداد مددجویان معیشت بگیر مورد حمایت برحسب مناطق، در حوزه شهری بر حسب خانوار یک میلیون و ۵۳هزار و ۴۱۹ نفر خانوار و در حوزه روستایی، یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۷۱۹  خانوار است.

تعداد خانوار مددجویان بر حسب دین و مذهب

در کل کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره) در مجموع ۱,۸۶۳,۲۵۷ شیعه اثنی عشر دارد،۳۵۹,۸۶۷ نفر از مددجویان از اهل تسنن هستند، ۱۷۶مسیحی، ۱۵کلیمی، ۱۵زرتشتی و ۱۱,۸۷۹ نفر از مددجویان نیز از سایر مذاهب هستند که از خدمات کمیته امداد امام خمینی(ره) بهره مند می‌شوند.

 کودکان دچار سوء تغذیه و مادران باردار مشمول برنامه امنیت تغذیه

۵۸,۰۱۵ کودک مشمول برنامه امنیت غذایی است و ۵۴,۲۴۷ مادر باردار و شیرده نیز تحت پوشش این طرح قرار دارند.

تعداد بیماران صعب العالج و خاص تحت پوشش کمیته امداد

۸۱,۳۰۰ بیمار صعب العلاج  تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند و ۸,۰۷۴ بیمار خاص نیز از خدمات بهداشتی و درمانی این نهاد انقلابی بهره مند هستند و در مجموع ۴,۶۷۰,۸۲۹نفر مشمول بیمه مکمل مددجویی هستند.

تعداد خانوار و نفرات زندانی مورد حمایت بر حسب محل سکونت

کمیته امداد، ۳۲,۵۸۹ خانوار زندانی و ۸۵,۵۵۶نفر زندانی را تحت پوشش خود قرار داده است. بیشترین سهم نفرات تحت پوشش به استان گلستان و کمترین آن به استان قم اختصاص دارد.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.