×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پیشبرد طرح دو سر سود جاده ابریشم‌ و زیان آمریکا در بازار تسلیحاتی در نتیجه توافق تهران-ریاض

به گزارش تهران۲۴، روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی به قلم «‌حسن حردان»، نویسنده و تحلیلگر لبنانی  با عنوان «دلایل اعلام توافق ایران و عربستان از پکن» تاکید کرد که این توافق گشایش‌های اقتصادی برای منطقه و زیان بزرگ برای آمریکا و رژیم صهیونیستی به همراه خواهد داشت.

در این یادداشت آمده است: بیانیه عربستان، ایران و چین مبنی بر توافق تهران و ریاض در مورد احیای روابط دو کشور و فعال شدن توافقنامه همکاری امنیتی بین آنها و همچنین فعال شدن قراردادهای اقتصادی امضا شده از نظر مکان و زمان اعلام این توافق و پیامدهای آن  اتفاقی شاید غیرمترقبه و شگفت انگیز بود.

وی با بیان اینکه اعلام توافق مذکور از پکن نشانه قابل توجهی از موفقیت چینی‌ها در ایفای نقشی مهم برای موفقیت گفت‌‌وگوهای ایران و عربستان دارد، گفت: اگرچه که این گفت‌وگوها از عراق آغاز شد و در عمان ادامه داشت و در نهایت به نتایجی مثبت منجر شد.

حردان به نقل از ناظران و تحلیلگران تاکید کرد: این توافق در کنار اینکه نشانه‌ای قوی از تقویت حضور و نفوذ سیاسی و دیپلماتیک چین در منطقه است،  به نفع پیشبرد پروژه اقتصادی بزرگ کمربند و جاده یا همان جاده ابریشم سابق است که روند اجرای آن با امضای توافقات استراتژیک همکاری اقتصادی بین چین با هر کدام از کشورهای ایران و چین پیش می‌رود.

نویسنده لبنانی تاکید کرد: توافق تازه تهران-ریاض، زمینه مساعدی را برای این پروژه چینی ایجاد می‌کند تا فضای مساعدی از نظر امنیت، ثبات و همکاری برای پیشبرد آن هموار شود.

حردان با بیان اینکه بی تردید واشنگتن به هرگونه تقویت نقش و حضور چین در این منطقه حیاتی با رضایت نمی‌نگرد، افزود: توافق ایرانی-سعودی موجب تشویش آمریکایی‌ها شده و ضربه‌ای به همه برنامه‌های آنها برای مقابله با رشد همه جانبه نفوذ چین در سطح جهانی  است و از همین رو موفقیت چین نشانه میزان کاهش نفوذ آمریکا است، واقعیتی که اعلام واشنگتن مبنی بر اینکه از اقدام ایران و عربستان قبل از انجام آن مطلع بوده، نمی‌تواند سرپوشی بر آن باشد.

نویسنده لبنانی با اشاره به اینکه توافق ایران و عربستان همچنین یک سیلی قوی به رویاها و برنامه‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود، گفت: نتانیاهو با معرفی کردن ایران به عنوان دشمن اول کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همواره به دنبال بهره بردن از تنش در روابط ایران و اعراب بود تا به زعم خود یک ائتلاف صهیونیستی-عربی در مقابله با ایران ایجاد کند و قطب نمای مناقشه اعراب و اسرائیل در منطقه را به سمت درگیری با ایران سوق دهد، اما رژیم صهیونیستی در شرایط اوضاع فروپاشیده داخلی خود با شوک توافق ایران و عربستان هم روبرو شد.

حردان در ادامه تاکید کرد که توافق تهران-پکن به اندازه‌ای که برای رژیم صهیونیستی و نقشه‌های آن در منطقه بد تمام شد، برای اعراب و بخصوص کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس منفعت خواهد داشت.

او تاکید کرد که با پایان تنش در روابط بین ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و گشوده شدن صفحه جدیدی از روابط بین این کشورهای همسایه، روبطی مبتنی بر دوستی، همکاری و هماهنگی متقابل در همه امور و مسائل مشترک شکل می‌گیرد و این امر به تبع اینکه موجب تقویت امنیت و ثبات در منطقه می‌شود، موجب توسعه همکاری‌های اقتصادی و احیای مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواهد شد.

حردان همچنین گفت: توافق ایران و عربستان سعودی، شرکت‌ها و بازرگانان را برای ایجاد پروژه ها یا مشارکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری در منطقه تشویق خواهد کرد.

نویسنده افزود: صرف همین اعلام توافق ایران و عربستان به خودی خود جو مثبتی در عموم کشورهای منطقه به غیر از رژیم غاصب صهیونیستی ایجاد کرده است چه برسد به اینکه به فراهم شدن راه حل ها برای بسیاری از مشکلات منطقه هم منجر خواهد شد.

او در پایان تاکید کرد که توافق ایران و عربستان سعودی ضمن تامین منافع مشترک کشورهای منطقه سدی در برابر دخالت‌های بیگانگان و بخصوص آمریکا خواهد بود که همواره از طریق دامن زدن به تنش‌ها به دنبال تامین منافع استعماری خود و عقد قراردادهای بیشتر تسلیحاتی با عرب‌های حاشیه خلیج فارس بود.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.