×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هاآرتص: توهمات نتانیاهو برای ائتلاف با کشورهای عربی ضد ایران در حال نابودی است

به گزارش تهران۲۴، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی با محور توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دوجانبه تأکید کرد که توهمات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل ائتلاف اسرائیلی-سُنی با هدف متوقف کردن ایران در حال از بین رفتن است.

این روزنامه با این مقدمه ادامه داد، پس از اعلام تجدید روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران، انتقادات متقابل در میان سیاستمداران رژیم صهیونیستی آغاز شد.

طبق این گزارش، یک منبع ارشد سیاسی در رم روز جمعه هفته گذشته، «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» نخست‌وزیرهای سابق رژیم صهیونیستی را مقصر دانست و گفت که نزدیکی ریاض و تهران تحت نظارت آن‌ها آغاز شده است.

با این‌حال، بنت و لاپید تصریح کردند که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به قدری سرگرم برنامه‌ریزی و طراحی کودتای قضایی بود که از تخصیص زمان و توجه به مسائل راهبردی بازماند.

هاآرتص با اشاره به این موارد ادامه داد که ادعاهای هر دو طرف تقریباً بی‌ربط است و رژیم صهونیستی طبق معمول مطمئن است که مرکز غرب آسیا است، اگر نگوییم تمام جهان. با این‌حال، به نظر می‌رسد که پشت تجدید روابط ایران و عربستان، محاسباتی از سوی دو کشور وجود دارد که هیچ ارتباطی به رژیم صهیونیستی ندارد.

بر اساس گزارش این روزنامه، نشانه‌های اولیه آن‌طور که نتانیاهو استدلال کرده است، در دوران نخست‌وزیری بنت و لاپید جمع‌آوری شده است اما رژیم صهیونیستی نمی‌توانسته اقدامات بیشتری برای متقاعد کردن سعودی‌ها برای تغییر عقیده انجام دهند.

هاآرتص ادامه داد که آشتی میان ایران و عربستان تا حدی ناشی از تغییر رهبری قدرت‌های جهانی  و نه رژیم صهیونیستی بوده است. سال‌ها است که ایالات متحده قصد خود را برای محدود کردن مشارکت خود در غرب آسیا نشان داده است و این در حالی که چین میزان مشارکت خود را در منطقه غرب آسیا افزایش داده است.

بر اساس آن‌چه در این گزارش نوشته شده است، چین در واقع در آخرین دور مذاکرات میان ریاض و تهران که با موفقیت به پایان رسید، از واسطه‌های اصلی به حساب می‌آمدند.

طبق این گزارش، هم‌اکنون عربستان به این درک رسیده است که ایالات متحده برای این کشور مبارزه نمی‌کند و چین آماده میانجیگری برای برقراری صلح میان ریاض و تهران است.

روزنامه هاآرتص در گزارش خود نوشت که تهران در حال تقویت جایگاه استراتژیک خود است و وقایع ماه‌های اخیر صحبت‌های پوچ نتانیاهو را در مورد ایران آشکار کرده است. خیالات او در مورد اتحاد صهیونیست‌ها و کشورهای عرب حاشیه خلیج فاس برای متوقف کردن ایران در حال نابودی و از بین رفتن است.

این گزارش سپس در بخشی از گزارش خود درباره اوضاع نابسامان در اراضی اشغالی نوشت که تمامی وزرای لیکود به جز «یائیر لوین» وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی از وضعیت وخیم نتانیاهو آگاه هستند و به نظر می‌رسد که اکثر آن‌ها رسیدن به یک توافق که اعتراضات را قبل از گسترده‌تر شدن متوقف کند، ترجیح می‌دهند.

هاآرتص در حالی این گزارش را منتشر کرده است که در هفته‌ها و ماههای اخیر، رژیم صهیونیستی به خصوص نتانیاهو تمامی تلاش خود را برای فضاسازی علیه جمهوری اسلامی به کار گرفته بود و به دنبال ائتلاف با کشورهای عربی تحت توافق موسوم به آبراهام برای مقابله با جمهوری اسلامی بوده است.

به‌ دنبال سفر بهمن‌ماه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پکن، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات،  ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ یی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در این بیانیه، ایران و عربستان سعودی از ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها طی چند ماه آینده خبر دادند و به میانجیگری عمان که روابط خوبی با هر دو طرف دارد در این مسیر، اشاره کردند.

سخنگوی وزارت خارجه چین شنبه (۲۰ اسفند) اظهاراتی را درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی در پکن که مورد توجهات گسترده طیف‌های مختلف قرار گرفته، بیان و تصریح کرد: در پاسخ به ابتکار رئیس‌جمهور شی جین‌پینگ از حمایت چین از توسعه روابط حسن همجواری بین عربستان سعودی و ایران، هیأت عربستان سعودی به ریاست دکتر «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و هیأت ایرانی به ریاست «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی از ششم تا دهم مارس (۱۵ تا ۱۹ اسفند) مذاکراتی را در پکن برگزار کردند.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.