×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کتاب نمودار جامع بیانات رهبر انقلاب پیرامون اقتصاد دانش‌بنیان منتشر شد

به گزارش تهران۲۴، کتاب نمودار جامع محورهای اصلی بیانات رهبر انقلاب پیرامون اقتصاد دانش‌بنیان در طول سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ از سوی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب منتشر شد.

نمودار کلانِ اقتصاد دانش‌بنیان حاصل بررسی، تحلیل، دسته‌بندی و نمایه‌سازیِ مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی با حجم تقریبی ۶ ۱ هزار کلمه در طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ درباره موضوع اقتصاد دانش‌بنیان  است.

در این نمودار خلاصه‌ای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی با محوریت تبیینِ لزومِ حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و تبدیل آن به وجه غالب اقتصاد کشور با هدف رشد و بهبود امور اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و موضوعات و مؤلفه‌های اصلی برشمرده شده توسط ایشان ذکر شده است. 

اقتصاد محور اصلی است

نقشِ محوری مسئله اقتصاد، نکته‌ای است که در بخش ابتدایی این نمودار از مجموعه بیانات ایشان استخراج شده است و موضوع تولید ملی به‌ عنوان مسئله اصلی اقتصاد از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

در این نمودار نظر رهبر انقلاب اسلامی درباره معنای اقتصاد دانش‌بنیان نیز مورد اشاره قرار گرفته است: «اقتصاد دانش‌بنیان به معنای نقش‌آفرینیِ کامل دانش و فنّاوری پیشرفته در همه عرصه‌های تولید است.» و در ادامه ضمن تأکید بر نقش‌آفرینیِ جوانان نخبه در اقتصاد دانش‌بنیان، طراحی الگویی برای روشن ساختن چگونگی نقش‌آفرینی نخبگان جوان در اقتصاد مقاومتی یا دانش‌بنیان به‌عنوان مطالبه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از جوانان نخبه آمده است.

رهبر انقلاب اسلامی، در مجموعه بیانات خود دلایل نیاز کشور به اقتصاد دانش‌بنیان را تبیین کرده‌اند:

  • مواجه بودن با انباشت چالش‌های اقتصادی در ۱۰ سال گذشته
  • موثر بودن بنگاه‌های دانش‌بنیان در حل مشکلات اقتصادی و پیشرفت اقتصاد ملی
  • اقتصاد دانش‌بنیان، پایه اساسی اقتصاد مقاومتی
  • صنایع دانش‌بنیان، جایگزینی برای درآمدهای نفتی و راهکاری برای کاهش وابستگی به نفت
  • متوقف بودن پیشرفت مادی کشور بر دو عنصر علم و تولید
  • وابسته بودن کشور در صورت نداشتن تولید دانش‌بنیان
  • توسعه‌‌ دانش و فناوری، پرورش استعدادها و جاری شدن محصول استعدادهای ملت در زندگی مردم، نیاز اساسی‌‌‌ امروز کشور
  • بیشتر بودن میزان بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها نسبت به قشرهای دیگر

«تجاری‌سازی علوم و فناوری»  لازمه‌ رشد اقتصاد

در بخش‌های بعدی کتاب نمودار جامع محورهای اصلی بیانات رهبر انقلاب پیرامون اقتصاد دانش‌بنیان، مطالبات رهبر انقلاب جهت تحقق اقتصاد دانش‌بنیان از مسئولین و جوانان به طور جداگانه بررسی گردیده است. 

دانش‌بنیان کردن بخش‌های مهم اقتصاد، برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه و تلاش برای پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و سامان‌دهی نظام ملی نوآوری از مهمترین مطالبات رهبر انقلاب از مسئولین و پیگیری، تمرکز و تحقیق بر روی مسئله شرکت‌های دانش‌بنیان، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی فکری از جمله مطالبات ایشان از جوانان بوده است.

موضوع دیگر مطرح شده در بیانات رهبر انقلاب اسلامی «تجاری‌سازی علوم و فناوری» به‌عنوان لازمه‌ رشد اقتصاد است که الزامات آن همچون پیگیری تکمیل زنجیره‌ علم و فناوری و وارد کردن دانشجویان در عرصه کار بر روی فنّاوری‌های قابل تبدیل به ثروت در این نمودار مطرح شده است.

رهبر انقلاب دستیابی به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حلّ مشکل فقر در کشور را نتیجه نهایی رشد شتابان اقتصاد (ناشی از تحقق اقتصاد دانش‌بنیان) بیان کرده‌اند.

ثمرات و دستاوردهای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان قسمت دیگری از بیانات رهبر انقلاب در دهه اخیر بوده است که سرفصل‌های آن در این کتاب آمده است. ایشان در بیانات خود، دستیابی به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حلّ مشکل فقر در کشور را نتیجه نهایی رشد شتابان اقتصاد (ناشی از تحقق اقتصاد دانش‌بنیان) بیان کرده‌اند.

در بخش بعدی مؤلفه‌هایی چون وجود عناصر جوان نخبه، تحصیل‌کرده، فعال، دلسوز و بانشاط و وجود استعداد، ظرفیت و آمادگی در کشور که از نظر رهبر انقلاب اسلامی زمینه مساعدی برای تحقق این موضوع در کشور هستند مورد توجه قرار گرفته است. همچنین تأکید رهبر انقلاب اسلامی بر چشمگیر بودن پیشرفت کشور در بخش‌های مهم، دانش‌های نو و مؤثر در زندگی در فاصله‌‌ چند سال به‌ عنوان شاهدی بر وجودِ استعداد و ظرفیت در کشور برای تحققِ این موضوع آمده است.
 

پاسخ عالمانه به یک شبهه

در قسمت دیگری از این نمودار به تبیینِ وضعیت فعلی شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور از نظر رهبر انقلاب پرداخته شده و مواردی چون پیشرفت در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت‌ به ده‌ و پانزده‌سال پیش و ثمره‌ محقق‍‌ شده‌ این شرکت‌ها مورد اشاره قرار گرفته است.

بخش پایانی این نمودار نیز اختصاص به پاسخِ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به یک شبهه و انتقاد در زمینه تولید دانش‌بنیان دارد. ایشان در پاسخ به این انتقاد که دو خصوصیت دانش‌بنیان بودن و اشتغال‌آفرینی قابل جمع نیست، تأکید می‌کنند: «در مورد وضعیت ما اینگونه نیست که با پیشرفته‌‌تر شدن فنّاوری نیاز به نیروی انسانی کمتر شود» و منطق این پاسخ را نیز تبیین می‌کنند.

نمودار کلان بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در موضوع اقتصاد دانش‌بنیان با روش تحلیل بیانات براساس «ساختار ظاهری و سلسه‌مراتبیِ متن» در اسفندماه ۱۴۰۱ توسط رسانه KHAMENEI.IR تولید شده است.

|دریافت فایل کتاب:    |

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.