×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زاکانی اولین شهرداری است که دغدغه مسکن دارد/ ساخت مسکن برای طبقات محروم ماموریت مغفول مانده شهرداری

به گزارش تهران۲۴،سید امیر منصوری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و از صاحب نظران حوزه ساخت و ساز مسکن اظهار داشت: علیرضا زاکانی اولین شهرداری است که به موضوع بحرانی مسکن ورود پیدا کرده و گفته که از طریق تفاهم نامه با وزارت راه در قالب طرح نهضت ملی مسکن قراراست که ۱۸۰ هزار واحدمسکونی درتهران  بسازد.

وی تاکید کرد: این درحالی است که  شهرداران پیشین چه اصلاح طلب و اصول گرا همه می گفتند ما در حوزه مسکن تصدی گری نمی‌کنیم و کار ما صرفا  هدایت و مدیریت در این حوزه است  در صورتی که در شهرهای بزرگ جهان مثل لندن که قطب زندگی لیبرالیستی است، بزرگترین مالک مسکن در شهر شهرداری است.

کشورهایی غربی پس از جنگ جهانی دوم همانند شرایط فعلی کشور ما با بحران مسکن مواجه بودند

وی خاطر نشان ساخت : کشورهایی غربی پس از جنگ جهانی دوم همانند شرایط فعلی کشور ما با بحران مسکن مواجه بودند به طوری که مثل امروز ما مردم با تلاش و پس انداز نمی توانستند خانه دارشوند در نتیجه آنها برای حل بحران مسکن، تولید مسکن اجتماعی ساختند و در تیراژ انبوه و با کیفیت متوسط در شهرها برای دهک های اول تا پنجم مسکن تولید کردند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این واحدها در قالب اجاره به مردم واگذار شد و هنوز هم با گذشت شصت الی هفتاد سال از احداث آنها،کماکان  بزرگترین مالک این واحدها شهرداری ها هستند.

ساخت مسکن برای طبقات محروم ماموریت مغفول مانده شهرداری

منصوری با تاکید بر اینکه یکی از ماموریت‌های مغفول مانده شهرداری ساخت مسکن برای  طبقات محروم جامعه است که در قانون شهرداری ها به صراحت به آن اشاره نشده است گفت: قانون شهرداری‌ها مصوب سال  1309 است که در وظایف دیده شده برای شهرداری در آن زمان، مسوولیت‌های محدودی مثل جمع آوری مردگان از سطح خیابان، پر کردن چاله و چوله ها، پاک کردن انهار و مواردی از این دست پیش بینی شده است.

ساختار قانون شهرداری مطابق با شرایط عصرحاضر بروزرسانی نشده است

وی اظهار داشت: این درحالی است از آن تاریخ تاکنون هیچ وقت وظایف شهرداری به طور ساختاری به روز نشده است. در واقع قالب کلی قانون شهرداری‌ها همان قانون بلدیه مصوب سال ۱۳۰۹ است که بعدا یکسری موارد به آن الحاق شده است.

منصوری اظهارداشت : به عنوان مثال یکی از  اقتضائات شرایط فعلی افزایش سطح همبستگی اجتماعی است که درقانون شهرداری ها به هیچ وجه به آن اشاره ای نشده است.

وی گفت: با توجه به اینکه ساختار قانون شهرداری مطابق با شرایط عصرحاضر بروزرسانی نشده است، در نتیجه بسیاری از اقدامات صورت گرفته در شهر تهران براساس سلیقه‌های مدیریتی صورت گرفته که از جمله این موارد می توان به احداث فرهنگسراها در دوره مدیریت کرباسچی اشاره کرد.همچنین بسیاری از فعالیت‌های صورت گرفته توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری به هیچ وجه جزء وظایف شهردارهای نیست.

منصوری تاکید کرد: بنابراین اینکه در قانون شهرداری به موضوع ساخت مسکن توسط شهرداری‌ها اشاره نشده است به هیچ وجه سبب سلب مسوولیت از شهرداران نمی شود چرا که همچنان که تاکید کردم بسیاری از فعالیت‌ها سلیقه مدیریتی است و بنابراین یک شهردار مسوول می بایست به موضوع مسکن  که در حال حاضر به یک بحران تبدیل شده ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد : من می‌گویم از این نظر باید به آقای زاکانی مدال طلا داد چرا که وی اولین شهرداری است که گفت نمی‌ توانیم نسبت به بی‌مسکنی و بد مسکنی شهروندان بی تفاوت باشیم. حتی قالیباف که در حوزه بافت‌های فرسوده مداخله کرد به دنبال حل مساله مسکن نبود بلکه دنبال نوسازی بافت‌های فرسوده بود.

شهردار درد و مطالبه مردم را تشخیص داد

این استاد دانشگاه افزود: من می‌گویم این موضوع را باید ستایش کرد همین که در ابتدا شهردار درد و مطالبه مردم را تشخیص داده این مساله جای تمجید دارد.به عنوان مثال وقتی در دوره مدیریت کرباسچی  فرهنگسرا ساخته شد،  اگر از صد هزار شهروند تهرانی می‌پرسیدید  شما چه می خواهید یک نفر هم نمی‌گفت فرهنگسرا می‌خواهم و در واقع فرهنگسراسازی صرفا یک تشخیص مدیریتی نه مطالبه مردمی.

منصوری ادامه داد: درحال حاضر مسکن به صدر دغدغه های تهرانی ها تبدیل شده است و اینکه زاکانی براساس سلیقه مدیریتی خود تشخیص داده که به این حوزه ورود پیدا کند بسیار قابل تقدیراست.

برنامه ساخت 180 هزار واحد مسکونی  همچنان مبهم است

وی تاکید کرد: اما اینکه این ۱۸۰ هزار واحد مسکونی قرار است به چه صورت ساخته شود بسیار مبهم است.چرا که مصوبه شورا،اراضی محل ساخت،نحوه ساخت،مصوبه شورای شهرو… همه و همه در ابهام هستند.

منصوری گفت: این ابهامات به نقص کار تبدیل می شود درحالی که باید به آقای زاکانی گفت شمایی که شعار و وعده می دهید برنامه هایت را باید مشخص شفاف کنید.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.