×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رئیسی: حجم مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان ۴ برابر شده‌ است

به گزارش تهران۲۴، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری با امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان، اظهار داشت: از این که رئیس جمهور تاجیکستان دعوت ایران را پذیرفت بسیار سپاس گذارم همچنین ما با کشور تاجیکستان به دلایل مختلف هم همسایگی و روابط فرهنگی و دینی و هم روابط همزبانی و هم تمدنی ارتباطات خوبی به ویژه بعد از انقلاب اسلامی داشتیم و داریم.

وی افزود: با توجه به مشکلاتی که به وجود آمده بود در سفری که اخیرا بنده در ابتدای دولت به تاجیکستان داشتم هم برای اجلاس شانگهای و هم دیدار دو جانبه که این سفر برای روابط بین دو کشور نقطه عطفی بود.

رئیس جمهور گفت: امروزه روابط بین دوکشور متحول شده است و طوری شده است که در روابط تجاری حجم مبادلات به چهار برابر رسیده است. همچنین در حوزه های مختلف نیز گام های بسیار خوبی برداشته شده است به ویژه تفاهنامه هایی که در دوشنبه امضا شده است.

رئیسی تصریح کرد: امروز با سفر آقای امامعلی رحمان به ایران و امضای تفاهنامه‌های جدید بین دو کشور بنده تردید ندارم که گام بلندی در جهت روابط بین دو کشور برداشته خواهد شد.

وی افزود: مصمم هستیم روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روابط در حوزه های مختلف به صورت جدی تداوم پیدا کند به نحوی که هر دو کشور و هر دو دولت و ملت شاهد روابط بهتر از وضعیت کنونی بین دو کشور باشد.

رییسی با بیان اینکه می توان روابط خوب دو جانبه را تبدیل به روابط خوب منطقه ای کرد، بیان داشت: این روابط می تواند بین دو کشور مسلمان بسیار امید بخش باشد.

رئیس جمهور گفت: ایران و تاجیکستان نگاه مشترکی درباره عدم حضور بیگانگان در منطقه دارند. یعنی به هیچ عنوان حضور بیگانگان امنیت ساز نبوده و امنیت ساز نخواهد بود از این رو مسائل منطقه را باید با گفتگو، مذاکره و با نشست های مشترک حل کنیم.

رئیسی ادامه داد: همچنین این دو کشور در مسئله افغانستان نگاه مشترکی دارند یعنی حتما باید در افغانستان دولت فراگیری تشکیل شود و باید تمام احزاب حاضر در افغانستان در تشکیل دولت دخیل باشند امنیت افغانستان برای ایران و تاجیکستان و همچنین برای ملت افغانستان بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: باید در افغانستان امنیت، ثبات و آرامش برای مردم افغانستان برقرار شود و حضور تروریست ها در این کشور بسیار نگران کننده است و ایران نمی تواند بپذیرد که تروریست ها در کشور افغانستان حضور داشته باشند زیرا بیگانگانی که خود در تاسیس داعش دست داشتند نمی توانند برای مردم منطقه و افغانستان امنیت به همراه بیاورند.

رئیس جمهور با بیان اینکه حضور بیگانگان و استکبار فقط برای اهداف خودشان است و به فکر مردم منطقه نیستند، بیان داشت: ۲۰ سال حضور آمریکا و ناتو در افغانستان جزء جنگ و ناامنی برای این کشور به همراه نداشته است از این رو باید سرنوشت افغانستان به دست مردم این کشور باید رقم خورد.

رئیسی تاکید کرد: ایران و تاجیکستان در مبارزه با تروریست، قاچاق مواد مخدر، جرائم سازمان یافته هم نظر هستند.

رئیس جمهور در پایان بیان داشت: امیدوار هستم این سفر گام بزرگی برای تحکیم روابط و ارتقای آن در بین دو کشور باشد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.