×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حل مسائل منطقه بدون حضور ایران میسر نیست

به گزارش تهران۲۴، ناصر کنعانی در نشست خبری، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س)، با اشاره به اظهارات مکرون درنشست بغداد ۲، اظهار داشت: نکته جالبی در خصوص این موضوع اظهار نظر شد که ۲ روایت متفاوت و ناقض مطرح است. حل مسائل منطقه با توجه به نفوذی که ایران در منطقه دارد بدون حضور ایران میسر نیست. باید به روایت دقیق این اظهار نظر توجه کنیم.

وی ادامه داد: طبق بررسی که ما انجام دادیم دال بر غیر صحیح بودن مطالب نشریه النهار است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: با توجه به نفوذ ایران در منطقه، حل مسائل منطقه بدون حضور ایران میسر نیست.

کنعانی در پاسخ به سوال مهر مبنی براینکه برخی منابع عراقی از دست داشتن الکاظمی در ترور شهدای مقاومت خبر داده‌اند، آیا ایران اقدامی در این باره انجام می‌دهد، گفت: اظهار نظری در رابطه با این موضوع نمی‌کنم. ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی از سوی جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: آمریکا را مشخصاً عامل و مسؤول این ترور ناجوانمردانه در خاک جمهوری عراق می‌دانیم که رسماً مسؤولیت این ترور را برعهده گرفتند لذا دولت آمریکا را در این زمینه پاسخگو می‌دانیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اقدامات حقوقی خود را تا زمانی که مقامات آمریکا پاسخگو باشند، ادامه خواهیم داد.

در بغداد ۲ قرار شد مسیر برای رسیدن به گام‌های نهایی ادامه یابد

کنعانی در مورد چگونگی ادامه و پیگیری مذاکرات رفع تحریم‌ها که در امان برگزار شد، افزود: در اجلاس بغداد ۲ فرصت بسیار خوبی برای انجام یک دور جدید از گفتگوها میان جمهوی اسلامی ایران و مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا ایجاد شد که این گفتگو به مدت ۲ ساعت به طول انجامید.

وی ادامه داد: همچنین در خصوص همه مسائل رفع تحریم‌ها گفتگو شد و جمع بندی این بود که مسیر برای رسیدن به گام‌های نهایی ادامه یابد. جزئیات مجدداً در این نشست مورد تبادل نظر قرار گرفت و همچنان توافق بر روی میز است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: متأسفانه رویکرد دولت آمریکا رویکردی توأم با سرگردانی است و مواضع آنها منفی است و رفتار و پیغام‌هایشان چیز دیگری است.

کنعانی افزود: معتقدیم دستیابی به توافق وجود دارد و اگر اقدام سازنده‌ای از سوی طرف مقابل صورت بگیرد زمینه برای اجرای توافق وجود دارد.

وی با بیان اینکه در دیدار وزیرخارجه کشورمان با بورل موضوعات دیگری نیز مطرح گردید، تصریح کرد: در این دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص مواضع مداخله جویانه برخی کشورهای اروپای گله کردند و این مداخلات غیر مسئولانه را مردود دانستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: همچنین در این دیدار در خصوص تحولات اوکراین هم مورد بحث قرار گرفت و مواضع جمهوری اسلامی ایران یکبار دیگر از سوی وزیر امورخارجه کشورمان به بورل منتقل شد و ایران به ایشان هشدار داد که اقدام تسلیحات از سوی کشورهای غربی کمکی به حل بحران روسیه و اوکراین نمی‌کند.

سیاست خارجی ایران به برجام گره نخورده

کنعانی در مورد اینکه ایران همواره آماده برداشتن گام‌های نهایی در احیای برجام است، پاسخ اروپایی‌ها چیست؟ گفت: جواب باید عملیاتی باشد و اینکه آنها مذاکره می‌کنند نشان دهنده این است آنها باید گام عملی بردارند و بارها اعلام کردیم که سیاست خارجی ایران به برجام و میز مذاکره گره نخورده است و ایران سیاست‌های خود برای ارتباط با همسایگان را دنبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اتهام زنی مجدد رئیس جمهور اوکراین به ایران درباره پهپادها گفت: در این زمینه وزارت خارجه موضع خود را بارها اعلام کرده است و از زبان مقامات عالی جمهوری اسلامی نیز موضع و دیدگاه اصولی ایران بیان شده است تاکید می‌کنیم اتهام‌زنی به این و آن و به ایران مشخصاً کمکی به مردم و رهبران این کشور نمی‌کند.

ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست

کنعانی تصریح کرد: بار دیگر تاکید می‌کنیم ما بخشی از جنگ در اوکراین نیستیم و برای کمک به حل بحران و استقرار صلح آمادگی داریم و ادبیات تهدیدآمیز را از سوی هر مقامی که باشد، غیرمسئولانه می‌دانیم که پیامدهای سیاسی و حقوقی این اظهارات تهدیدآمیز را متوجه دولت اوکراین می‌دانیم.

کنعانی در مورد گفتگو با عربستان گفت: سیاست ما در ارتباط با عربستان و روند مذاکرات دو کشور سیاست روشنی است و بنظر می‌رسد دو طرف درباره استمرار روابط سازنده اتفاق نظر دارند.

گفتگوی وزرای خارجه ایران و عربستان مثبت بود

وی ادامه داد: ۵ دور گفتگو میان هیئت‌های رسمی دو کشور با کمک دولت عراق در بغداد برگزار شده لذا امکان دور جدیدی از گفتگوها در عراق وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه الحمدالله طرف عراقی مورد وثوق ایران و عربستان است، افزود: گفتگوی وزرای خارجه ایران و عربستان گفتگوی خوبی بوده و اظهارات اخیر وزیر خارجه عربستان برای آمادگی برای گفتگو با ایران مثبت بوده است.

وی در پاسخ در مورد اظهارات اخیر عادل الجبیر گفت: من بر مبنای گمانه زنی صحبت نمی‌کنم موضع ما در مورد رژیم صهیونیستی مشخص است و توسعه روابط کشورهای عربی با این رژیم کمکی به توسعه منطقه و احقاق حقوق فلسطین نمی‌کنند.

ملت‌های منطقه مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند

کنعانی خاطر نشان کرد: ملت فلسطین انتظار دارند کشورهای منطقه از حقوق آنها دفاع کنند و ملت‌های منطقه هم نشان دادند که خواستار عادی سازی روابط با این رژیم نیستند. در برگزاری جام جهانی فوتبال هم شاهد هستیم و صهیونیست‌ها اعلام می‌کنند که بدون حضور سازنده این میدان بودیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد اغتشاشات و عقب نشینی غربی‌ها در میز مذاکرات، عنوان کرد: به دولت‌هایی که در این زمینه بازی کردند هشدار دادیم که اعتراضات در ایران حقوق شهروندی مردم ایران بوده و می‌توانند حقوق را مطرح کنند اما اینکه از بیرون در این مورد دخالت کنند ایران این را نمی‌پذیرد.

درخالت در اعتراضات داخلی ایران اشتباه محاسباتی غرب بود

کنعانی با بیان اینکه دخالت غرب در اعتراضات داخلی ایران اشتباه محاسباتی آنها بود، گفت: آثاری که ما در حوزه سیاسی می‌بینیم دال بر این است که اطمینان حاصل کردند که محاسباتشان غلط است و الان اعلام می‌کنند ما دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم.

وی ادامه داد: اقدامات غیرقانونی و مداخلات غربی‌ها ایران نقش آنها را فراموش نمی‌کند و در حساب آنها منظور خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد دستگیری شبکه ای مرتبط با انگلیس، افزود: به جزئیات بیانیه سپاه ورود نمی‌کنم اما در جریان اغتشاشات اخیر، تعدادی از شهروندان اروپایی در اغتشاشات بازداشت شدند و برخی از آنها پرونده‌هایشان مشخص است و به کشورهای متبوع آنها داده شده است و نقش شهروندان تعدادی مشخص از کشورها به خصوص کشورهای اروپای غربی کاملاً مشخص است و برخی از آنها مورد سواستفاده قرار دارند.

وی در مورد بازداشتی‌ها ادامه داد: تعدادی از این افراد در بازداشت شدند که برخی مقامات گلایه‌هایی را مطرح می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: اطلاعات کافی به سرویس‌های کشورهای متبوع افراد داده شد و با رعایت نگاه انسان دوستانه و در آستانه عید کریسمس به سفارت‌ها دسترسی کنسولی انجام شده و اجازه ارتباط و گفت و گوی تلفنی داده شده است.

کنعانی در مورد مأموریت کاظمی قمی در افغانستان، خاطرنشان کرد: اعلام شد که آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در افغانستان هستند و با حفظ سمت خود سرپرست سفارت ایران در کابل هستند و روند کارهای اداری ایشان تکمیل شده است.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره تعطیلی یا کمرنگ شدن فعالیت مراکز فرهنگی ایران در خارج از کشور در پی اغتشاشات اخیر، گفت: متأسفانه در شرایط احساسی و توسط برخی از جریان‌های افراطی تجمعاتی در مقابل مراکز ایرانی قرار گرفت یا تجمعاتی برگزار شد. ایران در این گونه موارد توجهات لازم را به کشورهای میزبان این مراکز داده و در خصوص تأمین امنیت آنها توجه لازم را داده است و به رعایت حقوق این مراکز که مبتنی بر قوانین آن کشورهاست تأکید لازم صورت گرفته است. خود این مراکز برای استفاده از حقوق قانونی خود اقداماتی را صورت داده‌اند.

کنعانی ادامه داد: امیدواریم برای ادامه قانونی این مراکز مشکلی پیش نیاید و اتفاقاً این مراکز محل حضور کشورهای اسلامی برای مناسبت‌های فرهنگی و دینی بودند.

کنعانی در مورد روابط ایران و آفریقا گفت: تحرکات اقتصادی وزارت خارجه را به طور منظم پیگیری می‌کنیم و با توجه به وظیفه دستگاه دیپلماسی، با هدف پیگیری مناسبات با کشورهای همسایگان و حوزه آفریقا این موضوع را پیگیری می‌کند که سفرهای معاون اقتصادی وزارت خارجه در همین راستا بوده است.

وی در مورد حقیقت کمیته یاب بشر، عنوان کرد: ما دیدگاه خود را قبلاً به صراحتاً اعلام کردیم و تاکید می‌کنیم ایران استفاده سیاسی از حقوق بشر را سازنده نمی‌داند بلکه آنرا غلط و نقض حقوق بشر می‌داند.

تقویت سیاست همسایگی

کنعانی درباره ایده وزیر امور خارجه درباره برگزاری نشست مشترک وزرای دفاع، اعلام کرد: رویکرد دولت سیزدهم تقویت سیاست همسایگی است که پیشبرد سیاست همسایگی می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد در قالب‌ها و کشورهای مختلف دنبال شود.

وی گفت: ابتکاری که آقای امیرعبداللهیان در سخنرانی خود در مجمع گفتگوی تهران مطرح کردند، ناظر بر بخشی از رویکرد ایران برای تقویت سیاست همسایگی مبتنی بر نشست مشترک میان وزرای خارجه و دفاع بود. این ابتکار در آنجا به صورت علنی و رسمی اعلام شد.

وی ادامه داد: اجرای این ابتکارات منوط به موکول به همکاری دیگر کشورهای منطقه خواهد بود و امیدوار هستیم که با رویکرد و سازنده دیگر کشورهای همسایه در منطقه بتوانیم این ابتکار را پیش ببریم و به جنبه عملیاتی و اجرایی ببخشیم.

وی ابراز امیدواری کرد نگاه ملت فلسطین و ملت‌های منطقه محل توجه دولت‌ها قرار بگیرد و به ماهیت تهدیدآمیز رژیم صهیونیستی توجه ویژه بیشتر شود.

کنعانی در پایان در مورد منع تحصیل دختران افغان توسط طالبان گفت: دیدگاه مشفقانه خودمان را در این باره اعلام کردیم و امیدواریم مسئولان ذی ربط در افعانستان زمینه تحصیل فرزندان دختر و خانم افغانستانی در مراکز عالی فراهم شود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.