×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بحران واقعی در روابط تل‌آویو و واشنگتن

به گزارش تهران۲۴، روزنامه‌های مطرح جهان عرب در صفحات نخست خود به موضوعاتی مانند نشست امروز وزرای خارجه عرب در اردن برای بررسی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و سفر رئیس جمهور ایران به سوریه پرداخته‌اند.

بحران واقعی در روابط تل‌آویو و واشنگتن

روزنامه فرامنطقه‌ای العربی الجدید با اشاره به نشست وزرای خارجه کشورهای عربی در پایتخت اردن نوشت: در حالی که هنوز برخی کشورهای عربی با بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب مخالف هستند امروز این نشست با حضور وزرای خارجه اردن، عربستان، عراق، مصر و سوریه برگزار می‌شود تا در خصوص حل سیاسی بحران سوریه بحث و تبادل نظر شود.

این روزنامه در ادامه نوشت: در سایه این تحولات قرار است ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه به سوریه سفر کند. این نخستین سفر رئیس جمهور ایران به سوریه پس از شروع جنگ این کشور به شمار می‌رود.

بحران واقعی در روابط تل‌آویو و واشنگتن

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی با اشاره به بحران روابط میان رژیم صهیونیستی و آمریکا نوشت: رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل نسبت به وجود یک بحران واقعی در روابط میان تل‌آویو و واشنگتن هشدار داده است. وی در گفتگو با تلویزیون اسرائیل تاکید کرد که دلیل این بحران به طرح اصلاحات قضائی کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برمی گردد.

به نوشته روزنامه القدس العربی، این مسئول صهیونیست ادامه داد: ما شاهد شکل گیری یک حس جرأت و به چالش کشیدن در اطرافمان هستیم چرا که دیگران احساس می‌کنند اسرائیل نابود می‌شود.

بحران واقعی در روابط تل‌آویو و واشنگتن

عبدالباری عطوان تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله خود در روزنامه رأی الیوم نوشت: کشورهایی که مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند تحت فشارها و دیکته‌های آمریکا نمی‌خواهند تحولات ریشه‌ای به وقوع پیوسته در کشورهای عربی و جهان را بپذیرند؛ مقاومت سوریه در برابر توطئه‌های آمریکا برای تجزیه این کشور با وجود صرف هزینه‌های هنگفت، توافق ایران و عربستان که تمام معادلات در جهان عرب را تغییر داد، افزایش قدرت محور چین و روسیه و پایان دادن به هژمونی آمریکا، شکست آمریکا در اوکراین و مهم‌ترین سلاح این کشور یعنی سلاح تحریم‌ها در کنار خروج اکثر کشورهای منطقه به رهبری عربستان از دایره تبعیت از آمریکا.

بحران واقعی در روابط تل‌آویو و واشنگتن

روزنامه الوطن سوریه نیز با اشاره به نشست وزرای خارجه درباره سوریه نوشت: با وجود آنکه مسئولان اردنی اعلام کرده‌اند این نشست در راستای طرح این کشور در خصوص سوریه برگزار می‌شود اما منابع آگاه اعلام کرده‌اند که نشست مذکور در ادامه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در جده، برگزار می‌شود.

این منابع تاکید کرده‌اند که اهمیت این نشست که با حضور سوریه برگزار می‌شود در بررسی راه‌های تقویت همکاری‌های عربی مشترک و افزایش تماس‌ها در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نهفته است.

بحران واقعی در روابط تل‌آویو و واشنگتن

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی با اشاره به بحران سودان نوشت: طرف‌های بین المللی به ویژه آمریکا، چین و روسیه اهمیت زیادی به بحران سودان نمی‌دهند. با اینکه آمریکا در اکثر تماس‌ها برای حل بحران سودان حضور داشته اما مشخص است که واشنگتن به همین حد اکتفا کرده و با کمترین هزینه ممکن در قبال سودان تلاش می‌کند. وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با طرف‌های درگیر در سودان می‌کوشد از هردو طرف به یک اندازه حمایت کند؛ سیاستی که کاملاً در قبال لیبی متفاوت بود.

بحران واقعی در روابط تل‌آویو و واشنگتن

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نیز در خصوص نشست وزرای خارجه عرب در اردن نوشت: یک منبع به روزنامه الشرق الاوسط اطلاع داده است که در این نشست ممکن است توافقی بر سر یک سناریوی سیاسی و تلاش برای اجرایی شدن آن بدون برانگیختن جامعه بین‌الملل و ربط دادن بازگشت سوریه به روند سیاسی در این کشور به دست آید.

پیش از این ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن با فیصل المقداد همتای سوری خود در امان در خصوص فرصت‌های دور زدن تحریم‌های اعمال شده بر دمشق از طریق اتحادیه عرب و تقویت روابط با عربستان، عراق و مصر صحبت کرده بود.

بحران واقعی در روابط تل‌آویو و واشنگتن

روزنامه لبنانی البناء نیز با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به سوریه نوشت: قرار است ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در سفر به سوریه با بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار کند. اهمیت این دیدار در این نکته نهفته است که سفر رئیسی نخستین سفر رئیس جمهور ایران به سوریه پس از شروع جنگ ۲۰۱۱ به شمار می‌رود. پیش از این محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسبق ایران به سوریه سفر کرده و با بشار اسد و سید حسن نصرالله عکس یادگاری گرفته بود. اقدامی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، آن را حرکتی برای اعلام تشکیل هسته محور مقاومت دانستند.

این روزنامه در ادامه نوشت: این بار نشست رؤسای جمهور ایران و سوریه با پایان جنگ در این کشور و پیروزی برای دمشق در کنار شکست تمام توطئه‌ها برای تجزیه سوریه و یا سقوط نظام این کشور همزمان می‌شود؛ نشستی که برای تقویت ائتلاف راهبردی میان سوریه و ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.