×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Sunday, 28 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ترامپ: ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین، ما را به جنگ جهانی سوم می‌کشاند

به گزارش تهران۲۴، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا سه‌شنبه (۱۱ ژوئیه) هشدار داد دولت بایدن با ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین، «ما را بیشتر به سمت جنگ جهانی سوم سوق می‌دهد». 

ترامپ در شبکه اجتماعی Truth خود اعلام کرد: رئیس‌جمهور بایدن باید سعی کند جنگ را پایان دهد و مرگ و ویرانی وحشتناک ناشی از یک دولت نالایق را متوقف کند. 

چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا از استفاده از مهمات خوشه‌ای هم از بُعد انسانی و هم استراتژیک انتقاد کرد و گفت مهمات منفجر نشده، مردان، زنان و کودکان بی‌گناه اوکراینی را در دهه‌های آینده و مدت‌ها بعد از پایان جنگ می‌کشد و معلول می‌کند.  

بمب خوشه‌ای پس از پرتاب به شمار زیادی بمب کوچکتر تقسیم می‌شود که می‌تواند باعث کشتار گسترده غیرنظامیان شود. بمب‌های منفجر نشده نیز برای چند دهه خطر به همراه دارند.

ترامپ همچنین به اظهارات بایدن در مصاحبه اخیر با شبکه سی‌ان‌ان که گفته بود قصد دارد این مهمات را بفرستد زیرا گلوله‌های توپخانه‌ای ۱۵۵ میلی متری متعارف آمریکا تمام شده است. ترامپ گفت «اگر این موضوع درست باشد، تنها بر فوریت کاهش فوری این درگیری خونین، خطرناک و خارج از کنترل» تاکید دارد. 

 او با بیان این که سیاست جنگ بی‌پایان بایدن در اوکراین به شدت ایالات متحده را تضعیف کرده، گفت: قطعاً به این معنی است که نباید آخرین ذخایر خود را در زمانی که زرادخانه خودمان به گفته جو بایدن متقلب به طرز خطرناکی کاهش یافته، ارسال کنیم. 

ترامپ که بارها از سیاست دولت بایدن در قبال جنگ اوکراین انتقاد کرده و مدعی شده خودش در زمانی کوتاه می‌تواند به آن پایان دهد، افزود: جو بایدن بی‌جهت و خطرناک ما را به جنگ جهانی سوم می‌کشاند که کابوسی فراتر از تصور–نابودی خواهد بود. 

رئیس‌جمهور جنجالی سابق آمریکا در نظرسنجی‌ها درباره نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴ پیشتاز است و وعده داده بعد از بازگشت به قدرت از طریق قدرت به صلح دست یابد. 

تصمیم آمریکا برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین علاوه بر انتقادهای داخلی، از سوی سازمان ملل، متحدان واشنگتن در ناتو مثل انگلیس، کانادا و اسپانیا هم مورد انتقاد قرار گرفته است؛ با این حال، «کالین کال» معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به سوالی درباره خطرات انسانی استفاده از مهمات خوشه‌ای مدعی شده بدترین چیز برای غیرنظامیان در اوکراین این است که روسیه در جنگ پیروز شود.

 بیش از ۱۰۰ کشور هر گونه استفاده، انتقال، تولید و انبار این بمب‌ها را بر اساس کنوانسیون مهمات خوشه‌ای ممنوع کرده‌اند. آمریکا و اوکراین به این معاهده متعهد نیستند.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا جمعه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین «تصمیم سختی» بوده اما «کی‌یف به این بمب‌ها نیاز دارد». 

تحلیلگران مسائل جنگ اوکراین می‌گویند یکی از دلایلی که آمریکا تصمیم گرفته با ارسال این بمب‌ها به اوکراین موافقت کند این است که شرایط در میدان جنگ به هیچ عنوان به نفع اوکراین نیست. ضدحملات اخیر اوکراین علیه مواضع روسیه هیچ‌گونه دستاورد چشمگیری به همراه نداشته و ارتش اوکراین تعداد زیادی از تانک‌ها و خودروهای زرهی که غرب در اختیار این کشور قرار داده بود را در نبرد با روسیه از دست داده و آن‌طور که وزارت دفاع روسیه گزارش داده بیش از ۱۰ هزار نیروی انسانی خود را هم از دست داده است.

سفیر روسیه در واشنگتن هشدار داده تصمیم آمریکا برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین، بشریت را به جنگ جهانی جدید سوق می‌دهد. «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه هم گفته اگر آمریکا بمب‌های خوشه‌ای را در اختیار اوکراین قرار دهد، این کشور مجبور به استفاده از ابزارهای مشابه خواهد شد.

پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.