×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فارس من| انتقاد مردم به حذف ردیف بودجه «راهیان نور»

تهران۲۴: بعد از ارسال کلیات لایحه بودجه سال ۱۴٠۱ کل کشور به مجلس شورای اسلامی، مشخص شد ردیف بودجه مستقل راهیان نور کشور در لایحه بودجه ۱۴٠۱ حذف شده است. همین خبر کافی بود تا واکنش مردم را برانگیزد. به همین خاطر در سامانه «فارس من» سوژه‌ای با عنوان «انتقاد به حذف بودجه راهیان نور» ثبت شد که تاکنون چهار هزار و ۷۱ نفر از آن حمایت کرده‌اند.

در بخشی از این درخواست آمده است: قطعاً اقدام به حذف ردیف مستقل بودجه راهیان نور به بهانه اصلاح ساختار بودجه در واقع اجحاف به نشر ارزش‌های غنی دفاع مقدس، پیام هزاران شهید و ایثارگر این ملت انقلابی است که اکنون جامعه ما بیشتر از هر زمان دیگر به انتقال این مفاهیم والا و نشاط معنوی حاصل از آن نیاز دارد.

مویدی: حذف بودجه اجحاف به پیام هزاران شهید است

علیرضا مویدی، سردبیر این سوژه که به نمایندگی از خانواده‌های معظم شهدا، این سوژه را در سامانه «فارس من» ثبت کرده، خود در سالیان متمادی با عنوان «خادم‌الشهدا» در راهیان نور حضور دارد. او با تأکید بر اهمیت نگاه‌های حمایتی از برنامه‌‌های راهیان نور بیان می‌دارد: سنت رهبر انقلاب در این چند سال با حضور در یادمان‌های دفاع مقدس و تأکیدات مکرری که بر مشارکت و حمایت‌های دستگاه‌‌ها از راهیان نور داشتند، نشان‌دهنده ضرورت و اهمیت فعالیت این حرکت عظیم مردمی است.

وی می‌افزاید: در چند روز گذشته کلیات لایحه بودجه سال ۱۴٠۱ کل کشور در هیأت دولت به تصویب رسید و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. متوجه شدیم ردیف بودجه مستقل راهیان نور کشور در لایحه بودجه ۱۴٠۱ به دلیل اصلاح ساختار بودجه حذف شده است.

مویدی می‌گوید: این کار، اجحاف در حق دفاع مقدس و راهیان نور و پیام هزاران شهید است. ما تعدادی از خانواده شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان، پیشکسوتان ایثار و شهادت و خادمان شهدا این سوژه را ثبت کردیم و از مسؤولان، دولت انقلابی و مجلس انقلابی می‌خواهیم به جایگاه این حرکت پی ببرند و بدانند راهیان نور تأثیر مهمی در تربیت نسل نو و واکسیناسیون فرهنگی کشور دارد.

ادیبی: حذف بودجه راهیان نور صدمه جدی به فرهنگ دفاع مقدس می‌زند

در این میان نیز نادر ادیبی، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور ضمن انتقاد از حذف بودجه مستقل راهیان نور، خاطرنشان می‌کند: با توجه به بیانات رهبر انقلاب درباره راهیان نور که «به هیچ وجه نباید گذاشت دفاع مقدس و درس‌های آن به فراموشی سپرده شود» خواستار اصلاح ردیف بودجه سال آتی هستیم.

وی ادامه می‌دهد: آیت‌الله رئیسی در نخستین سفرهای استانی با حضور در یادمان‌ها، اهتمام خودشان را به فرهنگ ایثار و شهادت نشان دادند و انتظار ما این است که مجموعه‌های دیگر نیز این اهتمام را داشته باشند و در برنامه بودجه آینده لحاظ شود. در غیر این صورت صدمه جدی به فرهنگ دفاع مقدس وارد خواهد شد.

کارگر: بودجه راهیان نور را حذف کردند و گفتند اولویت دولت، مسائل اقتصادی است

خبر حذف بودجه راهیان نور، واکنش بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را نیز در پی داشت. وی که در مراسم رونمایی از ۱۰۰ کتاب دفاع مقدس سخن می‌گفت، با تأکید بر اینکه اگر فرهنگ دفاع مقدس تقویت نشود در آینده دچار مشکل خواهیم شد، اظهار داشت: ما نباید از فرهنگ دفاع مقدس غافل شویم. در دولت جدید که رئیس جمهور پرچم‌دار فرهنگ دفاع مقدس است، هم باید ترویج فرهنگ دفاع مقدس را در اولویت قرار دهد.

کارگر اظهار گفته است: متأسفانه ملاحظه کردیم ردیف مستقل بودجه راهیان نور در سال ۱۴۰۱ حذف شده است و وقتی دلیل این اتفاق را جویا شدیم به ما اعلام کردند که اولویت دولت، مسائل اقتصادی است.

وی می‌افزاید: بسیاری از افرادی که در اردوی راهیان نور حضور پیدا می‌کنند، جوانان و عاشقان راه شهدا هستند. با این وجود بی‌توجهی به فرهنگ دفاع مقدس انحراف بزرگی است و بنده یقین دارم این موضوع توسط رئیس جمهور و رئیس مجلس که از پرچمداران فرهنگ دفاع مقدس هستند، اصلاح خواهد شد.

راهیان نور چگونه راه افتاد؟

در همان ماه‌های ابتدایی پایان جنگ، راهیان نور با یک حرکت جمعی، خودجوش و مردمی آغاز شد که هنوز هم ادامه دارد. به همین خاطر ستاد مرکزی راهیان نور برای پشتیبانی از این حرکت خودجوش شکل گرفت. همچنین در راستای حمایت از این حرکت مردمی، نزدیک به ۱۱ قرارگاه راهیان نور در حوزه‌های سپاه، بسیج، ارتش، جهاد و دیگر سازمان‌ها فعال شد تا به تسهیل حضور مردم در ۵۸ یادمان دفاع مقدس در هفت استان کشور شامل آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، هرمزگان و بوشهر کمک کنند.

آماری از راهیان نور قبل از شیوع کرونا

تعداد زائران راهیان نور که هر ساله شاهد افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل است از ۴۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۸۴ به بیش از ۷ میلیون نفر تا قبل از آغاز شیوع ویروس کرونا یعنی اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۸ رسیده است که در این زمینه، نیروهای مسلح، دستگاه‌های مختلف دولتی و گروه‌های مردم‌نهاد نقش آفرین بوده‌اند. از نکات جالب توجه راهیان نور علاوه بر حضور پرشور علاقه‌‌مندان به فرهنگ شهادت از سراسر کشور، حضور زائرانی از کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی در مناطق عملیاتی راهیان نور را شاهد هستیم. همچنین بیش از ۷۰ درصد زائران راهیان نور را جوانان ۱۵ تا ۱۷ ساله تشکیل می‌دهند.

با این وجود، بیش از ۴۷ هزار خادم، راهیان نور را در طول سال راهبری می‌کنند. بیش از ۲۵ هزار راوی نیز، دفاع مقدس را روایت می‌کنند. بیش از ۲۶ هزار مبلغ هم در عملیات راهیان نور نقش دارند. ۷۶ هزار نفر هم مدیریت کاروان‌های راهیان نور بر عهده دارند. 

همچنین برای زنده‌ نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت، بزرگ‌ترین شبکه انسانی انقلاب اسلامی،‌ شبکه مرکزی خادمین شهدا هم ذیل راهیان نور با جمعیتی بالغ برای ۸۵ هزار داوطلب شکل گرفته است. این افراد بدون هیچ چشم‌داشتی در یادمان‌های دفاع مقدس حضور می‌یابند و به زائران شهدا خدمت‌رسانی می‌کنند. البته در ایام شیوع ویروس کرونا خادمین شهدا در قالب گروه‌های جهادی به همیاری و کمک مدافعان سلامت شتافتند. همچنین در این ایام،‌ یادمان‌های دفاع مقدس تعطیل نبودند. بلکه فقط اعزام‌های گروهی و جمعی به صورت موقت متوقف شد. در این دو سال، نوسازی، تغییر زیرساخت‌ها و فعالیت‌های عمرانی، مهندسی و فرهنگی پیگیری شده است.

در این میان رهبر انقلاب با توجه به اهمیت موضوع راهیان نور، بیش از هفت بار در سالیان متمادی در جمع زوار راهیان نور حضور داشتند. ایشان با بیان اینکه دشمن می‌خواهد قضیه دفاع مقدس از یادمان محو شود، تأکید دارند هر دلی که برای حقیقت، احترام قائل است، باید این‌ خاطره‌ها را همیشه عزیز بدارد. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، هر چند فعالیت راهیان نور از اواسط دهه ۷۰ به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد، اما با گذشت این همه سال از این جریان فرهنگی، راهیان نور همچنان یک نیاز ملی و دینی قلمداد می‌‌شود. چون در بازسازی بخشی از هویت مردم کشورمان ایفای نقش داشته است. همین طور موجب شده است میان نسل جوان و حماسه‌های هشت سال دفاع مقدس پیوند ماندگاری برقرار شود و نشاط و پویایی معنوی را در متن رفتار اجتماعی جامعه ایجاد کند.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.