×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مطالبه سامان‌دهی‌ مالیات‌ سلبریتی‌ها و ‌فودبلاگرها‌/ ضرورت تصویب قانون مجموع‌ درآمد‌

به گزارش تهران۲۴، یکی از مطالبات مخاطبان «سامانه فارس من»، رعایت عدالت مالیاتی بین افراد حقوق‌بگیر و کارگران با مشاغلی مانند هنرمندان، سلبریتی‌ها و افرادی که از طریق فضای مجازی و اینستاگرام درآمدهای کلان به دست می‌آورند، است.

در این زمینه برخی مخاطبان «فارس من» با ثبت پویشی با عنوان «ساماندهی و اخذ مالیات از فود بلاگرها» نوشته‌اند: «با توجه به درآمد بسیار زیاد فودبلاگرها لازم است سازمان امور مالیاتی سریعتر اقدام به اخذ مالیات از آنها کند و همین طور اقدامات مغایر با شئونات مسلمانان در صفحات فود بلاگرهای ساکن ایران با فالورهای بسیار زیاد باید زودتر مورد پیگیری قرار بگیرد.»

به گزارش فارس، در گزارش‌ طرح مالیات بر مجموع درآمد‌ مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است:‌ در نظام مالیات بر مجموع درآمد (برخلاف نظام مالیاتی کنونی ایران که مبتنی بر اخذ جداگانه مالیات از پایه‌های مختلف درآمدی است) مالیات همه منابع درآمدی اشخاص حقیقی در پایان سال با نرخ مشخص و پس از لحاظ معافیت پایه، هزینه قابل قبول و اعتبار مالیاتی محاسبه و اخذ می‌شود.

در الگوی مالیات هموار یک مالیات تک نرخی نسبتاً پایین بر همه منابع درآمدی شخص حقیقی وضع می‌شود. در این الگو نیز برخورد یکسانی با درآمدهای ناشی از کار و سرمایه صورت می گیرد. برخی از انواع مالیات هموار دارای معافیت پایه هستند و یک نوع آن نیز دارای اعتبار مالیاتی پایه (درآمد پایه همگانی) است. الگوی مالیات هموار، الگویی ساده (با کمترین پیچیدگی) است که اهداف کارایی و عدالت افقی را محقق می‌نماید؛ چنانچه این الگو با اعتبار پایه قابل توجه همراه باشد عدالت عمودی (بازتوزیع) را نیز در حد مطلوبی تأمین می‌کند.

* تصویب قانون مالیات بر مجموع درآمد ضرورت است

در راستای پیگیری این موضوع، خبرنگار فارس‌با یک مقام آگاه در سازمان امور مالیاتی تماس گرفت که وی اینچنین توضیح داد: همه این مسائل زمانی حل می‌شود که قانون مالیات بر مجموع درآمد تصویب شود، یعنی سازمان امور مالیاتی به عنوان مجری قانون، کاری نداشته باشد که افراد از چه طریقی درآمد کسب می‌کنند، وقتی مجموع درآمد افراد در سال از یک رقمی که شامل معافیت مالیاتی می‌شود، به عنوان مثال ۶۰ میلیون تومان بالاتر برود، مازاد آن باید مشمول مالیات باشد. حال می‌خواهد این درآمد از راه تولید یا دلالی، واسطه‌گری یا فضای مجازی یا مشاغل دیگر مانند هنرمندان، سلبریتی‌ها، بلاگرها و تبلیغ‌کنندگان در فضای مجازی و یا روش‌های دیگر باشد.

این مقام مسوول در سازمان امور مالیاتی ادامه داد: به هر حال برای اخذ مالیات از صاحبان درآمد که نام و نشانی رسمی ندارند، نیاز به اجرای قانون مالیات بر مجموع درآمد است و تا زمانی که این قانون تصویب و ابلاغ نشود، نمی‌توان انتظار داشت، سازمان مالیاتی خودسر و یا از روی سلیقه بتواند از گروهی مالیات بگیرد و یا گروهی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رأساً از مالیات معاف کند، چون این سازمان مجری قوانین مجلس است و قوانین باید شفاف و روشن برای اجرا ابلاغ شود تا ما هم بتوانیم این خواسته مخاطبان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرا کنیم.

به گفته وی از طرفی سیاست‌های کلی برای اجرای مالیات این است که باید هزینه‌های جاری از طریق درآمدهای مالیاتی تامین شود و هزینه‌های سرمایه‌ای و پروژه‌های عمرانی می‌تواند از طریق فروش نفت به دست آید، بنابراین هر گونه مالیات‌ستانی و یا معافیت از مالیات منوط به تصویب قانون در این زمینه است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.