×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جریان دائمی زاینده‌رود مطالبه اصلی اصفهانی‌ها است

به گزارش تهران۲۴ از اصفهان، جمعی از مخاطبان خبرگزاری فارس با ثبت سوژه‌ای در سامانه فارس من خواستار رسیدگی مسؤولان در خصوص احیای زاینده‌رود شدند.

مخاطبان در این پویش نوشتند: خشک شدن زاینده‌رود تنگنای معاش کشاورزان، انتشار ریزگردهای سمی و گردوغبار، فرونشست و آسیب به زیرساخت‌ها، منازل مسکونی، تخریب آثار تاریخی را در پی دارد که خسارت‌های ناشی از این فرایندها قابل جبران نخواهد بود. از این رو ما مردم استان اصفهان خواهان باز شدن جریان دائمی زاینده‌رود و قطع هر گونه دست تعرض به آن هستیم.

اصفهان، امسال یکی از خشک‌ترین بهارهای خود را تجربه کرد

منصور شیشه‌فروش مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه ۴ هزار هکتار از فضای سبز شهر اصفهان در اختیار شهرداری و ۲ هزار هکتار در اختیار سایر ارگان‌ها است، اظهار داشت: شهر اصفهان با توجه به اینکه نزدیک کانون‌های گردوغبار است و شرایط آلودگی هوا را در کل سال دارد، ضروت دارد که فضای سبز احیا شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد کاهش بارش در بهار امسال نسبت به میانگین بلندمدت در اصفهان داشته‌ایم، افزود: از اول مهر سال گذشته تاکنون میانگین بارش استان ۱۴۵ میلی‌متر بوده که ۴۰ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش داشته است و در فصل بهار بارش خوبی نداشتیم و یکی از خشک‌ترین بهارهایی بوده که تجربه کردیم.

شیشه‌فروش با بیان اینکه خشکی و کم بارشی، افزایش دما و کم آبی سبب کاهش آب چشمه‌ها و قنوات شده است، گفت: رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی خشک است، این شرایط کم بارشی و افزایش دما محدودیت‌هایی را برای بخش صنعت و تأمین آب شرب ایجاد کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: خشکسالی در فضای سبز شهری و روستایی به علت تنش آبی خسارت وارد کرده است، ریشه درختان حاشیه زاینده‌رود در آب بوده و در حال حاضر زاینده‌رود خشک است و گاهی درخت‌ها به علت وزش باد سقوط می‌کنند به علت اینکه تنش آبی سبب سست شدن درختان و هجوم آفات شده است.

وی تصریح کرد: از سازمان محیط زیست کشور درخواست داریم همان طور که در عراق تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند تا کانون‌های گرد و غبار را در آنجا کنترل کنند، کانون‌های گرد و غبار در داخل کشور را هم کنترل کنند و محیط زیست کشور و سازمان جنگل‌ها و مراتع قبل از ایجاد کانون جدید گردوغبار، به صورت ویژه تالاب گاوخونی که هیچ نم و رطوبتی ندارد و می‌تواند کانون گرد و غبار فعال شود و ۶ استان را در بر گیرد، اقدام جدی در راستای اجرای طرح بیابان‌زدایی و احیای تالاب انجام دهند.

۶۵ روز آلوده همراه با گردوغبار سهم امسال اصفهانی‌ها

شیشه‌فروش با بیان اینکه کانون‌های فرسایش بادی سالانه در استان ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد می‌کند، گفت: با توجه به اینکه دو سوم مساحت استان اصفهان بیابانی است و عدم بارش داشته‌ایم، وزارت نیرو، محیط زیست کشور و سازمان  جنگل‌ها و مراتع اقدامات مشترکی برای احیای تالاب گاوخونی و زاینده‌رود، اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و تأمین آب برای این کانون‌ها برای کنترل گردوغبار انجام دهند و همزمان این ۵ استان اجرای طرح‌های مشترک بیابان‌زدایی و کنترل کویر را داشته باشند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه آلودگی هوا در ۶ ماهه اول سال در اصفهان ناشی از فعال شدن کانون‌های گرد و غبار و در ۶ ماهه دوم سال ناشی از صنایع و خودروها است، افزود: در اصفهان ۳۱۰ هزار هکتار اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و ۳۰ هزار هکتار مالچ‌پاشی انجام شده و امسال هم دولت ۳۰ میلیارد تومان برای مناطق کویری برای بیابان‌زدایی اختصاص داده است اما نیاز به یک توجه ویژه از وزرات نیرو، محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع دارد.

از اول سال تاکنون بیش از ۶۵ روز، روزهای آلوده همراه با گرد و غبار در اصفهان داشته‌ایم، بیان کرد: افزایش دما سبب افزایش مصرف آب شده است، در همین راستا توصیه‌های لازم برای مصرف بهینه برق و آب داده شده است؛ در حال حاضر بیش از ۳۰۰ روستا در استان با تانکر آبرسانی می‌شود.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.