×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 3 May , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مطالبه حذف یا افزایش شرط سنی برای استخدام

به گزارش تهران۲۴، برخی مخاطبان سامانه فارس من با ثبت پویش «درخواست حذف یا افزایش شرط سنی استخدام» خواستار پیگیری موضوع و پاسخ مسئولان مربوطه شدند.

مخاطبان در این پویش نوشتند:‌«برای آینده ایران عزیزمان جوانان باانگیزه و مومن را شناسایی و حمایت کنید، چرا که آینده ایران عزیزمان نیازمند این جوانان است. خیلی از شبکه‌های ماهواره‌ای و دشمنان از هر فرصتی برای ضربه زدن به کشور و اعتقادمان استفاده می‌کنند. از الان باید زمینه‌ساز آینده باشیم. لذا درخواست ما این است که با حمایت از جوانان باانگیزه و انقلابی و بکارگیری آنها در ادارات، شرط سنی را از شروط استخدام حذف کنید.»

به گفته برخی کارشناسان،‌ در حال حاضر اکثر صندوق‌های بازنشستگی مانند صندوق بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی و سایر صندوقها به دلیل کاهش نرخ پشتیبانی در شرایط زیاندهی و ورشکستگی قرار دارند،‌ در حالی که در ابتدای انقلاب اسلامی مقابل هر بازنشسته حدود ۷ کارمند بودند که حق بیمه بازنشستگی می‌پرداختند،‌ اکنون این نرخ به حدود ۳ کارمند در مقابل یک بازنشسته رسیده است،‌ یعنی میزان ورودی صندوقها کاهش یافته است، لذا بر خلاف قواعد صندوق‌های بازنشستگی دنیا که معمولا کارمند از دولت و بازنشسته از صندوق حقوق می‌گیرند،‌ اما در ایران هم کارمند و هم بازنشسته از دولت حقوق می‌گیرند و این باعث افزایش هزینه جاری دولتها می‌شود.

بر این اساس،‌ طرح افزایش سن بازنشستگی و افزایش زمان بیمه پردازی کارمند و کارگر و به تعویق انداختن زمان بازنشستگی در دستور قرار دارد، تا صندوق‌ها بتوانند نفسی بکشند و ورودی بیشتر داشته باشند.

حال اگر قرار باشد سن استخدام افزایش یابد،‌مثلا یک نفر با ۳۵ سال تازه استخدام شود، و قرار باشد ۳۰ سال حق بیمه بازنشستگی بپردازد، باید در سن ۶۵ سالگی به بازنشستگی برسد که عملا نیروی بالای ۶۰ سال فرسوده می‌شود و بازدهی کمتری دارد. از طرفی اگر فرد در سن ۶۰ سالگی بازنشسته شود، به جای ۳۰ سال باید ۲۵ سال حق بیمه بدهد،‌در نتیجه میزان ورودی صندوق بازنشستگی کمتر می‌شود و فشار مضاعفی به صندوقهای ورشکسته کنونی وارد می‌شود.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند،‌ بهترین روش برای این مساله، کوچک شدن حجم دولت در اقتصاد و کاهش سهم دولت از حدود ۸۰ درصد کنونی در اقتصاد است، در آن صورت طبق قاعده اثر جایگزینی بخش خصوصی به جای دولت، سهم بخش خصوصی در اقتصاد و کسب و کار بیشتر شده و در نتیجه میزان اشتغال و تقاضای نیروی کار در بخش خصوصی بیشتر می‌شود و دیگر لازم نیست که بخش خصوصی چشم به استخدام دولت داشته باشد و بلکه استخدام در بخش خصوصی برایش به صرفه تر خواهد بود. الگوی دولت موفق،‌ این گونه است که یک دولت با حجم اندک و موثر در اقتصاد، دولت سیاستگذار و ناظر و فراهم کننده زمینه فعالیت بخش خصوصی و تعاونی باشد و بخش خصوصی و تعاونی فعال و قوی وجود داشته باشد و دولت از محل فعالیت اقتصادی بخش غیر دولتی خصوصی و تعاونی، مالیات بگیرد.

خبرگزاری فارس طبق رسالتی که بابت پیگیری سوژه‌‌های فارسِ من برای خود تعریف کرده پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار می‌دهد و از مسوولان خواستار توضیح در این‌باره خواهد شد.

کاربران دیگر هم می توانند به امضاکنندگان این پویش بپیوندند و با رسیدن امضاها به ۱۰۰۰  و بالاتر پیگیری‌های مختلفی در این‌باره می کند.

 پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.