×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چرا دانشگاه‌ها باید ضوابط پوششی مشخصی داشته باشند؟

به گزارش تهران۲۴، بحث «حجاب» از جمله مباحثی است که این روزها در محافل مختلف درباره آن صحبت می‌شود، برخی حرف از حجاب اختیاری می‌زنند و نمی‌خواهند که تحت هیچ قانونی پیرامون حجاب و عفاف قرار گیرند، اما دانشجویان کشور از رعایت قوانین حجاب و عفاف صحبت می‌کنند و حتی با ثبت پویشی در سامانه فارس من خواستار الزام دانشجویان به رعایت قوانین حجاب و عفاف شدند.

سردبیر سوژه فارس من در این باره گفته است: با توجه به حضوری شدن دانشگاه‌ها و شروع کلاس‌ها، دانشجویانی را می‌بینیم که دانشگاه که با انواع مدها در کلاس حاضر می‌شوند و متوجه نیستند که با بدحجابی خود چه ضربه‌ای به فرهنگ و پیشرفت جامعه وارد می‌کنند، بنابراین از مسوولان می‌خواهیم تا درباره الزام دانشجویان به رعایت قوانین حجاب و عفاف جدی‌تر عمل کنند.

* پوشش در دانشگاه‌های دنیا

بهتر است قبل از هر اظهارنظری ببینیم که اصلا در دانشگاه‌های کشورهای دیگر جهان چیزی به نام قانون پوشش داریم یا خیر.

با یک جستجوی کوتاه در اینترنت متوجه می‌شویم که در تمام کشورهای دنیا نه تنها در دانشگاه‌ها بلکه در هر نهادی پوششی خاص به عنوان قانون پوششی آن نهاد اعلام شده است.

نگاهی بیندازیم به قوانین پوشش در چند دانشگاه دنیا:

نام دانشگاهیک مورد از قوانین پوششی
دانشگاه بین‌المللی فناوری سیریندهورنپوشیدن لباس‌های جین مقبول نیست
دانشگاه ویرجینیای جنوبیپوشش دختران و پسران باید عفیف و آراسته باشد
دانشگاه ادکونل آجاسین نیجریهپوشیدن هرگونه لباس‌ اندام‌نما ممنوع است
دانشگاه بریستول انگلستانپوشیدن شلوارهای لی و شلوارک مجاز نیست
دانشگاه مسیحی آبیلناستفاده از لباس‌های نامناسب وخلاف شئونات مسیحیت ممنوع است
 دانشگاه آدامز آمریکااستفاده از عینک‌دودی، آدامس و تنباکو ممنوع است
دانشگاه آکسفورد انگلستاناستفاده از لباس بدن نما، اندازه موی غیرمتعارف، ریش بلند، خالکوبی، زیورآلات ممنوع است
دانشگاه تگزاس‌ آمریکاآرایش غلیظ، زیورآلات، ناخنهای بلند ممنوع است
دانشگاه لایبرتی آمریکاموی دم‌اسبی و هرگونه پوشش تنگ ممنوع است
دانشگاه مجامع الهی جنوب غربی آمریکالباس‌های لی سنگ‌شور مجاز نیست
دانشگاه ایالتی فلوریدابرای دانشجویان فاقد پوشش مناسب نمره صفر لحاظ می‌شود
دانشگاه باب جونز آمریکاپوشش پیراهن و یا لباس بدون آستین ممنوع است
دانشگاه استمپ فورد بنگلادشپوشیدن تی‌شرت و شلوار جین مجاز نیست
دانشگاه سنت لوئیس آمریکاپوشیدن تی‌شرت و لباس‌های لی مجاز نیست

البته این‌ها تنها یک مورد از قوانین پوشش فقط از ۱۴ دانشگاه کشورهای مختلف بود اما به طور کل ضوابط پوشش بیشتری در تمام دانشگاه‌های دنیا حاکم است به طوریکه پوشش دانشجویان در داخل و خارج از دانشگاه متمایز است.

در ایران نیز دانشجویان ما خواستار برقراری همین نظم پوششی در دانشگاه هستند و معتقدند باید یک قانون پوششی در داخل دانشگاه حاکم باشد.

یکی از دانشجویان، تحصیل در محیط سالم را حق تمام دانشجویان دانسته و گفته است: اوضاع پوشش در دانشگاه‌ها مناسب نیست و مسوولان باید به این امر رسیدگی کنند تا دانشجویان در دانشگاه فقط با تمرکز بر درس به پیشرفت علمی خود و کشور دست یابند.

دانشجوی دیگری معتقد است: مگر دانشگاه پادگان است که برای دانشجویان یونیفرم مشخص درنظر بگیرند؟ چارچوب پوششی در تمام کشورهای دنیا هست و در دانشگاه‌های ایران هم باید باشد اما یونیفرم یکسان نه، به هر حال فردی که به سن و بلوغ فکری رسیده که دانشجو شده است حتما می‌داند که دانشگاه، میهمانی نیست و هر مکان پوشش مناسب خود را دارد.

* ضوابط پوشش در دانشگاه؛ امری که دانشگاهیان آن را لازم می‌دانند

اگر نظر مسوولان را هم بخواهیم، می‌توان گفت تقریبا تمام دانشگاهیان از مسوولان، اساتید و دانشجویان با یکدیگر هم نظر هستند و اعتقاد دارند که دانشگاه باید پوشش مناسب خود را داشته باشد.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم در صحبت‌هایی گفته است: دانشگاهیان برای ورود به دانشگاه‌ها باید شئونات آن را رعایت کنند، حتی در کشورهای خارجی هم به همین صورت است که البته بیشتر دانشجویان در ایران نیز این کار را انجام می‌دهند.

سیدسعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی نیز وزارت علوم را مجری تمام قوانین در دانشگاه‌ها دانسته و گفت: قانون عفاف و حجاب نیز از سوی وزارت علوم در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد پیش از این درباره موضوع پوشش در دانشگاه گفته بود: تاکنون با موضوع پوشش دانشجویان به صورت حراستی برخورد می‌شد، اما باید بدانیم حراست دانشگاه، معلم تربیت اجتماعی نیست بلکه این موضوع باید از سوی اساتید آموزش داده شود.

هادی بهرامی احسان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران نیز گفته است: باید از طریق اقناع‌ دانشجویان آن‌ها را ملزم به رعایت حجاب کرد نه به صورت قهری و قانونی.

گزارش را با صحبت‌های عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به پایان می‌بریم گفته است: فضای دانشگاه اقتضا می‌کند به گونه‌ای رفتار کنیم که بحث حجاب و عفاف یک امر خودخواسته باشد، افراد باید براساس تحلیل به حجاب اعتقاد پیدا کنند که در این زمینه واقعا ما دستمان برای استدلال خالی نیست، می‌توانیم با پشتوانه نظری و عقلی قوی که حجاب دارد برای متقاعدسازی دانشجویان بهره ببریم.

 پایان پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.