×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

جدیدترین ها

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مسأله حجاب، فقط مخصوص نمایشگاه کتاب نیست

تهران۲۴ ـ مهدی احمدی: بدحجابی و بی‌حجابی در نمایشگاه کتاب تهران از جمله موضوعاتی است که انتقادات فراوانی را به همراه داشت؛ تا جایی که کاربران خبرگزاری فارس با ثبت سوژه‌ای در سامانه «فارس من» و حمایتی قریب به ۳۰۰۰ نفری، خواهان‌ پیگیری این موضوع توسط خبرنگاران شدند. (اینجا بخوانید)

همان روز‌های نخست نمایشگاه، این موضوع با سخنگوی نمایشگاه مطرح شد و وی هم پاسخ‌هایی داد، اما این پاسخ‌ها خبرنگاران را قانع نکرد و پیگیری‌‌ها در زمینه ترویج حجاب در نمایشگاه و مبارزه با بد‌حجابی و بی‌حجابی کماکان ادامه داشت.

در سوژه ثبت شده در سامانه فارس من آمده بود: «مدیریت نمایشگاه می‌توانست به صورت مرتب لزوم رعایت حجاب اسلامی را از طریق سامانه مرکزی صوتی نمایشگاه تذکر بدهد. (اتفاقی که متأسفانه در نمایشگاه رخ نداده است) مسئولان نمایشگاه می‌توانستند با سازماندهی چند صد نفر از خواهران بسیجی داوطلب، تحصیل کرده و باانگیزه، از ابتدای ورودی‌های نمایشگاه تا درون سالن‌ها، تذکر چهره به چهره به افراد بدحجاب را برنامه‌ریزی کنند.»

اجرای برنامه‌های مختلف برای ترویج حجاب در نمایشگاه کتاب

اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد که باوجود شرایط نامطلوب حجاب در نمایشگاه کتاب، فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلفی هم در این راستا در دست اجرا و پیگیری است و اتفاقا فعالیت‌هایی هم در این زمینه‌هایی که در فارس من ثبت شده، انجام شده است، هر چند باید برای حل این مشکل در همه جامعه طرحی نو درانداخت. با این حال بر اساس وظیفه رسانه‌ای جویای فعالیت‌های انجام شده در نمایشگاه کتاب شدیم که شرح آن در ادامه می‌آید.

دستورالعمل پوشش غرفه‌داران و عوامل اجرایی

در این دوره از نمایشگاه چهار دستورالعمل توجه به امر عفاف و حجاب ارائه شده‌ که اولین دستور‌العمل برای پوشش غرفه‌داران نمایشگاه کتاب است. به اعتقاد مسئولان نمایشگاه رعایت حجاب باید ابتدا توسط عوامل و مسئولان انجام شود.

ترویج حجاب توسط عوامل نیروی انتظامی

دومین دستورالعمل در زمینه ترویج حجاب در نمایشگاه مربوط به حضور نیروهای انتظامی در قالب گشت امنیتی و اخلاقی است و عوامل این نیرو بر طبق ضوابط تعریف شده به افراد بی‌حجاب و یا بدحجاب تذکر داده و در صورت لزوم برخورد می کنند.

تبلیغات محیطی و رسانه‌ای و استفاده از رادیو نمایشگاه برای ترویج حجاب

استفاده از تبلیغات محیطی و رسانه‌ای و استفاده از رادیو نمایشگاه برای اعلام پیام‌های حجاب و عفاف و تبلیغ امر حجاب سومین دستور‌العمل برای مبارزه با بد‌حجابی و ترویج این سنت حسنه در نمایشگاه است.

حضور نیروهای مردمی فعالی در عرصه ترویج حجاب در نمایشگاه کتاب

اما چهارمین و مهم‌ترین اقدام حضور نیروی‌های مردمی فعال در عرصه ترویج حجاب در نمایشگاه بود که در این راستا سه گروه با نام‌های «حس خوب»، «چهارشنبه‌های طلایی شیراز» و «دختران آسمانی» با دعوت مسئولان در نمایشگاه حاضر شده و در این راستا فعالیت‌هایی انجام می‌دهند. فعالیت این گروه‌ها به این صورت است که با دعوت از افراد بدحجاب و گفت‌وگوی دوستانه با آنها تلاش می‌کنند که فلسفه حجاب و فواید آن را شرح دهند.

حضور گروه‌های مردمی برای ترویج حجاب، اقدامی نو در نمایشگاه کتاب

حضور این گروه‌ها در نمایشگاه، اقدامی نو و جالب است که به جای برخورد قهری از سر دوستی وارد شده و افراد به رعایت حجاب دعوت می‌کنند. همچنین در این راستا همه هزینه‌های اجرای برنامه‌ها از جمله خرید کتاب و شال و دیگر اقلام، اسکان و پذیرایی و ایاب و ذهاب این عزیزان از سوی ستاد نمایشگاه تأمین شده است.

مشکل بد‌حجابی مربوط به نمایشگاه نیست و باید ریشه‌ای در همه جامعه حل شود

به گزارش فارس انجام فعالیت برای ترویج حجاب در رویداد‌هایی مانند نمایشگاه کتاب اتفاق خوبی است، اما از این برنامه‌ها نمی‌توان انتظار داشت تا فرهنگ حجاب را در جامعه نهادینه کند، زیرا مشکل بدحجابی مربوط به رویدادی مانند نمایشگاه نیست و باید برای آن به صورت ریشه‌ای چاره‌ای اندیشید و طرحی نو درانداخت.

نمایشگاه کتاب بخشی از جامعه است

نمایشگاه کتاب هم بخشی از جامعه ماست و اگر وضع حجاب در جامعه خوب نباشد به نمایشگاه و دیگر رویداد‌ها هم سرایت می‌کند و اگر وضع حجاب در جامعه مطلوب باشد، آثار مثبت آن در رویداد‌های فرهنگی مشهود و قابل لمس است.

لزوم حضور همه دستگاه‌ها و برنامه‌ریزی دقیق برای ترویج حجاب

امید است مسئولان کشور خصوصاً مسئولان فرهنگی و نهاد‌هایی مانند ستاد امر به معروف، سازمان تبلیغات اسلامی، مساجد، هیأت‌ها و… به صورت ریشه‌ای و زیر‌بنایی برای حل مسئله حجاب در جامعه‌ چاره‌ای بیندیشند تا در رویداد‌هایی مانند نمایشگاه کتاب شاهد پدیده بی‌حجابی و بدحجابی و موج اعتراضات در این زمینه نباشیم.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.